• Maeva

spädis huvud, hur känsligt?

Jag nojjar just nu över allt gällande min 4 veckors son, är orolig hela tiden. Idag var jag på besök på mitt arbete och min chef frågade om han fick hålla i sonen, efter mycket tvekande sa jag ja och ser till min fasa hur klumpedunsen till karl inte stödjer litens huvud så det faller bakåt. Kan detta har lett till några skador, är det något man ska kontakta vården för. Han (bebisen) blev inte ledsen när det hände och verkar inte ha ont i nacke/huvud?

//ständigt orolig ny mamma

• Svar på tråden spädis huvud, hur känsligt?
  • viseversa

Men jisses slappna av lite. Innan du får en stroke. NEJ han kan inte ha fått skador av det. Och blev han inte ledsen så gjorde det nog inte ens ont. Och även OM han hade blivit ledsen så hade du ÄNDÅ inte behövt kontakta vården.

Om någon tappar,skakar,slår,ruskar din bebis så JA då kan du känna oro. Men dom är inte gjorda av glas och tål en hel del. 
    Kan säga att när jag var några dagar gammal så var det en barnläkare som satt och "bollade" mig mellan händerna. Och sa "det är en redig unge detta."Och jag fick inga skador. Även om min mamma var liite nervös =)
  • Anna i Hult

alltså, så känsliga är inte vi människor! Huvudet behöver inte alls hållas, det ramlar inte av! Kan inte du själv hänga huvudet bakåt? Sluta oroa dig, han kommer att klara sig fint!

• Maeva

Ja, jag vet, stroken är otroligt nära för mig... tack för ditt svar!

• Kya

såg du inte hur barnmorskorna hanterade din bebis på BB? Barn är oerhört stryktåliga. hur tror du att barn överlever när de har äldre syskon? försök slappna av och njuta av din föräldraskap istället för att oroa dig.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • viseversa
    Maeva skrev 2010-03-31 22:44:16 följande:
    Ja, jag vet, stroken är otroligt nära för mig... tack för ditt svar!
    Njut av ditt barn. Och kom ihåg att även om han är liten så är han ganska tålig. och att huvudet ramlar bak är ingen fara alls.
  • Sinne

Haha jag är likadan som dig men har börjat slappna av lite mer nu. Dottern är endast 5,2 månad gammal så det tog ett tag!

Jag förstår dig, men försök släppa all oro lite :)

• Emmi1

Intressant fråga tycker jag! Varför ska man egentligen stödja barnets huvud? Alltså, vad händer om man inte gör det? Vissa säger att de kan få en whiplash-skada, men det verkar ju absurt.

Själv stödjer jag för att jag känner att det finns finns risk att hela bäbin trillar i backen om han skulle kasta sig bakåt, eftersom huvudet fungerar som ett slags sänke då.

• Kya
    Emmi1 skrev 2010-04-06 12:34:24 följande:
    Intressant fråga tycker jag! Varför ska man egentligen stödja barnets huvud? Alltså, vad händer om man inte gör det? Vissa säger att de kan få en whiplash-skada, men det verkar ju absurt. Själv stödjer jag för att jag känner att det finns finns risk att hela bäbin trillar i backen om han skulle kasta sig bakåt, eftersom huvudet fungerar som ett slags sänke då.
    nej knappast får de en whiplash för det kräver att huvudet kastas både framåt och bakåt i en hög hastighet. men de får ju ont ifall huvudet far bakåt okontrollerat. inga permanenta skador tror jag kan hända, men det är ju onödigt att det ska göra ont.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
Svar på tråden spädis huvud, hur känsligt?