• Anonym

Kliar kring analet så jag blir tokig!

Det har uppstått ett problem för mig. Under den senaste veckan har det kliat så OTROLIGT mycket kring analöppningen. När jag tittar med spegeln ser det inget konstigt ut, vad jag kan se är det inga konstiga bölder eller sår. har smörjt in med lite vaselin som hjälpt för stunden men sedan börjar helvetet igen!

Någon som vart med om något liknande? Vad kan det vara?
    Om det är svamp borde det väll synas tycker man? och kan det bero på att jag ätit 3 olika antibiotika kurer sedan januari, mot envisa svinkoppor som inte vill ge med sig.. Har ingen aning.. blir galen snart mot allt som har med kliande analer och svinkoppor att göra! GAAAAAHHHH!!! HEEELP!
  • Svar på tråden Kliar kring analet så jag blir tokig!
  • Anonym

Det kan vara mask du borde nog gå och få det undersökt.

• Anonym (Klådan)

Hej!

Jag har samma problem. Imorn ska jag köpa Ac3 på apoteket, du kan läsa om salvan på apotekets hemsida.
    Va lite observant på om det skulle kunna vara mask. Då kliar det mest på kvällen. Det är otroligt smittsamt och kan vara lite svårt att bli av med. Små tunna centimeterlånga maskar kan synas i analen.
  • Bedhead

Gå till Apoteket och köp Vanquin mot springmask, det är säkert det. Hjälper råätt omgående.

• Anonym

mask?? men herrgud det låter ju jätte hemskt och farligt! :S hur kan man få det och hur yttrar det sig?

• Anonym

nej det kliar inte bara under kvällen, det känns under hela dagen.. och vad jag sett så har jag inte sett till något som skulle kunna hänga ut från analet på det viset (guuud, nu blir jag ju liv rädd) vart vänder man sig om man vill kolla upp det? är det till kvinnokliniken eller vårdcentralen?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 23:28:56 följande:
    mask?? men herrgud det låter ju jätte hemskt och farligt! :S hur kan man få det och hur yttrar det sig?
    Äckligt men inte farligt med springmask som du kanske har fått. Det smittar lätt speciellt mellan barn.
  • Anonym (Inte farligt)
    Anonym skrev 2010-03-31 23:28:56 följande:
    Det är inte alls farligt! Det kallas för springmask och är maskar som ser ut som små sytrådsbitar ungefär. Det är rätt obehagligt men har inget med ohygien att göra. Oftast smittas man av småbarn, eller av att man har ätit något som inte är tillräckligt sköljt, ex jordgrönsaker etc..
    Jag har dock upplevt att jag har fått det i perioder då min naturliga tarmflora varit nedsatt (ex vid antibiotikakurer) så det kan mkt väl hänga ihop även om jag inte har något vetenskapligt belägg för det.

Oftast kliar springmask på kvällen, vid sovtid.

Det finns receptfria läkemedel på Apoteket och man ska ta två omgångar med 2 veckor emellan tror jag det är. Emellan det så ska man sanera och byta alla sängkläder etc etc..

Hade en period i mitt liv med mycket springmask, som jag själv tror pga problem med tarmfloran, men har nu blivit av med det och det var flera år sedan sist.
  • Anonym (Klådan)

Kan vara "vanlig" analklåda oxå, behöver inte alls vara mask. Hemorojder?

• Anonym

hmm, försöker gå in på apotekets hemsida för att läsa om Ac3 och Vanquin men det verkar vara nåt fel på deras hemsida. så, vad rekomenderar ni mig nu att köpa egentligen? Ac3 som jag förstått är alltså en hjälp mot klåda bara medans Vanquin är mot mask. men hur ska jag egentligen kunna veta vad exakt det är jag har när jag inte sett något varken i min avföring eller hängades och dinglandes? känner mig lite förvirrad i denna anal-djungel när man aldrig vart med om något liknande tidigare :)

men till dig som skrev inlägg #7, det låter logiskt det du säger om att antibiotika kurer kan ställa till med detta. så mkt som jag har fått äta antibiotika på senaste tiden så är det inte helt omöjligt. 

ska iaf traska till apoteket imorgon och prata med dom där får se vad dom tror att det kan vara och vad jag borde köpa. för jag har inte någon susning alls! hemorojder tror jag inte att det är, för då borde väll något bukta utåt oxå? (detta har jag nämligen aldrig heller haft förut) men har fått för mig iaf att det är något som ska synas..

men då är frågan om det är svamp då? hur ska jag veta det?
  • Anonym (kockihornilo)
    Anonym skrev 2010-03-31 23:24:44 följande:
    Det har uppstått ett problem för mig. Under den senaste veckan har det kliat så OTROLIGT mycket kring analöppningen. När jag tittar med spegeln ser det inget konstigt ut, vad jag kan se är det inga konstiga bölder eller sår. har smörjt in med lite vaselin som hjälpt för stunden men sedan börjar helvetet igen! Någon som vart med om något liknande? Vad kan det vara? Om det är svamp borde det väll synas tycker man? och kan det bero på att jag ätit 3 olika antibiotika kurer sedan januari, mot envisa svinkoppor som inte vill ge med sig.. Har ingen aning.. blir galen snart mot allt som har med kliande analer och svinkoppor att göra! GAAAAAHHHH!!! HEEELP!
    Hej
    vad mig befaller så har du helt enkelt fått nån klåda i analen efter kraftiga mediciner,vet att man kan få anala problem av antibiotika samt pencelin.De kommer efter att man bajsat en par gånger,om du inte käkat nått vitt kött som va dåligt tillagat isåfall så har du säkert fått springmask,dom uppkommer i fisk och räkor,kräftor,men kan även finnas om du ätit dåligt stekt kyckling,griskött,så om de är så att de inte blir bättre efter du köpt AC3 Comfort,så tycker jag du ska söka dig till läkare,jag vet en som ursäkta nu men ska ej skrämma upp dig men måste ändå säga detta.En vän hade också spriingmask men strunta i de,de sluta med att de kom ut en halvmeter lång genomskinlig smalsak ur rumpan på denne då hon satt på pottan,,de va så att den hade frodas i ändtarmen och växt till sig,,och e de så att du har mask så brukar de bli sämre matlust,,har du fått nersatt matlust??.Men testa först och behandla med AC3 och sen om de ej blir bra gå till vårdcentralen,,så får du nog en lugn bra sommar{#lang_emotions_smile}Vill påängtera att springmask är ej livshotande eller farligt så men de är ju en obehaglig känsla att traska med en mask på jäsning,,lycka till
Svar på tråden Kliar kring analet så jag blir tokig!