• jajjemen

Bajsar på natten, mest löst?

Min dotter är snart 14 mån, och har helt plötsligt börjat bajsa på natten, eller iaf så tidigt på morgonen att vi inte hunnit plocka upp henne ur sängen. Detta har pågått i snart 2 veckor. Det är alltid MASSOR med bajs, ofta har det läkt ut på pyjamasen och ibland på lakanen. Konsistensen är inte rinnande, men ändå rätt lös.

Vi är ju ganska oroliga här hemma över vad det kan vara? Dessutom blir man ganska trött av att hela nätterna ligga och spänna sej i väntan på att man ska höra henne skrika så man får springa upp för att se om hon bajsat eller inte.

Har redan pratat med bvc som egentligen bara gav rådet att dra ner på fullkornsvällingen och gröten. Har gjort det i 2 dagar nu men än så länge har inget hänt. Vi har lite egna teorier, eftersom hon dels håller på att få tänder (har bara 4 just nu), hon har nyss börjat dagis där hon får massa hemlagad mat. Vi körde mkt burkmat förut, men nu är det nästan bara hemlagat på dagis och hemma. Hon va desutom rejält förkyld förra veckan som jag också vet kan påverka magen.

Jag vill mest höra om det är någon som varit med om det här? Vad hände, hur gick det? Var barnet sjukt, allergiskt, eller pågick det bara en period och sen gick över av sej självt??

• Svar på tråden Bajsar på natten, mest löst?
  • Flickan och kråkan

Tänk igenom vad hon äter. Vår kille på drygt 2 år började plötsligt bajsa på natten härom natten. Han har aldrig bajsat på natten innan....inte ens som riktigt nyfödd. Sedan upptäckte vi att han ätit inte jättemogen kiwi de dagar då han bajsade på natten. Kiwi är ju lösande men han har ätit det innan utan problem....var helt enkelt att de inte var så mogna som satte sprutt på magen. Kan ju vara något på dagis de äter ofta som hennes mage inte riktigt kan hantera.

• 10mars

vällingen ställde till det för oss. 1 års vällingen tillsammans med dagis nyttiga bröd osv blev det för mycket fibrer. Det blev inte bra förens vi bytte vällingen mot majsvälling. då blev magen bra! så jag tror ni måste byta ut den ett tag.

• jajjemen
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-01 08:15:18 följande:
    Tänk igenom vad hon äter. Vår kille på drygt 2 år började plötsligt bajsa på natten härom natten. Han har aldrig bajsat på natten innan....inte ens som riktigt nyfödd. Sedan upptäckte vi att han ätit inte jättemogen kiwi de dagar då han bajsade på natten. Kiwi är ju lösande men han har ätit det innan utan problem....var helt enkelt att de inte var så mogna som satte sprutt på magen. Kan ju vara något på dagis de äter ofta som hennes mage inte riktigt kan hantera.
    Ja, det där har jag ju tänkt mkt på, just om det är något nytt hon ätit kanske? Men hon är bara på dagis mellan 9-14, alltså äter hon bara lunch där, allt annat äter hon hemma. Jag har ju sett deras matsedel och det är ju kött, fisk, fågel mm precis som här hemma. Det jag däremot funderat på är om dom ger henne mjölk eller om dom dricker vatten? Har du barn på dagis? Vad får dom för dryck där?
  • jajjemen
    10mars skrev 2010-04-01 08:17:33 följande:
    vällingen ställde till det för oss. 1 års vällingen tillsammans med dagis nyttiga bröd osv blev det för mycket fibrer. Det blev inte bra förens vi bytte vällingen mot majsvälling. då blev magen bra! så jag tror ni måste byta ut den ett tag.
    Vi har ju kört med 1års välling ett bra tag nu, och även fullkornsgröt nästan varje morgon, har funkat bra. Men det kanske är som du säger, att detta + det nya dom får på dagis kanske ställer till det? Så konstigt bara att hon BARA bajsar på natten?
  • Flickan och kråkan
    jajjemen skrev 2010-04-01 08:19:53 följande:
    Ja, det där har jag ju tänkt mkt på, just om det är något nytt hon ätit kanske? Men hon är bara på dagis mellan 9-14, alltså äter hon bara lunch där, allt annat äter hon hemma. Jag har ju sett deras matsedel och det är ju kött, fisk, fågel mm precis som här hemma. Det jag däremot funderat på är om dom ger henne mjölk eller om dom dricker vatten? Har du barn på dagis? Vad får dom för dryck där?
    Nej, inget dagis för lillebror kom tätt. Men det räcker ju med en sak vid en måltid så att säga. Här räckte det med ett par skedar mindre mogen kiwi och han bajsade 2 gånger löst på natten. Drog kopplingen efter 3 gånger....trodde först han hade åkt på magvirus eller liknande. Kan ju vara en grönsak, grovt bröd eller ja, vad som helst.
  • 10mars

våran lille bajsade ochså bara wn gång om dagen men då jätte löst. och det hjälpte med vällingen. vi hade och skå kört fullkorn välling ett tag innnan det började.

värt och testa för det stör ju tydligen nattsömnen för både barnet och er.!

• supersemlan

När min lille började på dagis drog han på sig massor av virus, både förkylning och långvarig magsjuka. Han bajsade också löst på natten i samband med det. Då han äntligen tillfrisknade slutade han bajsa nattetid. Jag trodde också att det var nya tänder på gång, men de har inte tittat ut ännu. 

• supersemlan

Jo, och det pågick ett par veckor eller mer för oss också. Vet att det är jättejobbigt men det går över!! 

• jajjemen
    supersemlan skrev 2010-04-01 15:15:53 följande:
    När min lille började på dagis drog han på sig massor av virus, både förkylning och långvarig magsjuka. Han bajsade också löst på natten i samband med det. Då han äntligen tillfrisknade slutade han bajsa nattetid. Jag trodde också att det var nya tänder på gång, men de har inte tittat ut ännu. 
    Tack för ditt svar!! Känns väldigt lugnande att höra om nån mer som varit med om samma sak! Håller ju på och nojjar ihjäl mej över att hon ska ha någon konstig magsjukdom, allergi eller vad som helst?! Men jag har också tänkt mycket på vad dagis kan påverka med för otäcka baciller, kan säkert vara något sånt.
  • jajjemen
    supersemlan skrev 2010-04-01 15:15:53 följande:
    Glömde ju att fråga en sak...när han var sån där, var han hängig eller sjuk i övrigt då? Eller var det bara just bajset som krånglade? Dottern är nämligen pigg som en mört om dagarna och äter, dricker precis som vanligt, så hon verkar ju inte vara "sjuk" så sett?
  • supersemlan

Första terminen på dagis är superjobbig med alla sjukdomar som bara avlöser varandra, det var liknande för oss då storasyster skolades in också även om hon hade en annorlunda sjukdomsbild. Det är bara att hålla ut! 

• supersemlan
    jajjemen skrev 2010-04-01 16:16:15 följande:
    Glömde ju att fråga en sak...när han var sån där, var han hängig eller sjuk i övrigt då? Eller var det bara just bajset som krånglade? Dottern är nämligen pigg som en mört om dagarna och äter, dricker precis som vanligt, så hon verkar ju inte vara "sjuk" så sett?
    Det var lite olika beroende på om det var magsjukan eller förkylningen som var i främsta rummet så att säga... Men han har oftast också varit pigg som en mört på dagarna och sällan haft feber, lite ojämn aptit men äter oftast bra. För honom har det varit jobbigare med förkylning än då "bara" magen har krånglat.
  • supersemlan
    jajjemen skrev 2010-04-01 16:16:15 följande:
    Och magsjukan och förkylningen avlöste bara varandra så det var inte alltid tydligt vad som orsakade den lösa magen... 
  • MollyN

Vår dotter är snart 1,5 år och hon får fortfarande majsvällingen från 6 månader, annars blir hon lös i magen..

Svar på tråden Bajsar på natten, mest löst?