Inlägg från: Leone i Västerås |Visa alla inlägg
  • Leone i Västerås

Ekonomi

Jag och min sambo har helt gemensam ekonomi. Våra löner går in på varsitt konto, och sedan gör vi som vi vill med pengarna. När räkningarna och lånen ska betalas så för jag över pengar till vårt betalkonto, ca 35.000:- varje månad.
    Skulle jag vilja köpa något som jag mot all förmodan inte har pengar kvar till på mitt konto så använder jag vårt gemensamma kreditkort och så betalas det med nästa månads räkningar.
    När vi handlar ute så betalar den som står närmast kassan helt enkelt.
    För oss funkar det jättebra.
    Ska kanske tillägga att vi har fyra barn varav två är enbart mina. Det har dock aldrig gjort någon skillnad för honom ekonomiskt, och har de behövt något har det likagärna varit min sambo som betalat deras saker, oavsett om det rört sig om ett HappyMeal på McD eller om en festivalbiljett för 2500:-.
    Nu är de iofs vuxna, men min sambo har levt med dem sedan de var 6 resp 7 år gamla.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    Gothica skrev 2010-04-04 19:27:42 följande:
    Och, vad betyder det om jag får fråga???

Det är lätt. Om er totala inkomst till hushållet tex är 30.000:-, och du får in 10.000:- av dem, så står du för 33 % av inkomsterna och han för 67%. Då ska du stå för motsvarande summa av utgifterna också.
    Alltså tar ni alla gemensamma räkningar och matkostnaderna och räknar ihop. Om de tex hamnar på 18.000:- ska du betala 6000:- och din sambo 12.000:-

Då bidrar ni med lika mycket procentuellt av era inkomster.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Ekonomi