Snälla, jag behöver råd ang min sons aggressiva beteende!
Hej , jag har en 9-årig son som sedan han var 1 år alltid varit svår att uppfostra. När han gick på förskolan det sista året hade vi samtal om honom som mest handlade om att sonen var väldigt uppmärksamhetskrävande och kunde bli väldigt arg. Han fick då genomgå art( ilskekontrollsprogram). Vet eg inte om det hjälpte något och när han började skolan skärpte han till sej och har alltid jobbat på bra o fungerat i klassrummet.
Han skaffade sej en lugn bästa kompis, började spela fotboll ( som han är jätteduktig på) och tillvaron lugnade ner sej något.
Fram till nu. Han har alltid haft svårt att underordna sej vuxnas krav och regler och alltid haft många vredesutbrott här hemma, även när han fungerat i skolan. Nu har han dessutom börjat visa den mer aggressiva sidan mer i skolan. Och jag är inte förvånad. Har nästan väntat på detta.
Det förekommer endast på rasterna. i klassrummet är han skärpt som tusan och jobbar på.
Utmärkande drag hos honom är:
Ofta på ett irritabelt humör. ofta lättirriterad
blir lätt arg
har svårt att hantera sin ilska
svårt att se sin egen skuld i saker och ting, allt är alla andras fel
hans positiva sidor är
social
vetgirig, nyfiken
framåt
duktig på mycket fysiska aktiviteter tex skridskor, fotboll
Min fråga till er är:
Hur kan jag bäst hjälpa honom med att hantera sin ilska på ett bra sätt?
Hur kan jag få honom att reflektera över sitt eget beteende?
Har funderat på kognitiv beteendeterapi men vet ej om de utövar det på barn?
Jag har själv gått i kbt och tycker det är helt suveränt !
Hans lillebror som är 8 år har adhd och asperger och visst har jag funderat på om även storebror har något men har inte kommit på vad....
Killarna bor inte med sin pappa och jag pratade ganska länge med honom igår och han känner igen sej i mycket av sina söners beteende från sin egen uppväxt. Han har fått bipolär som diagnos men står i kö för fortsatt utredning. Han anser att medicinering är det bästa som hänt honom.
Vad tror ni?
Kan man hjälpa sina barn träna på att hantera sin ilska? Hur isf?
tacksam för svar ursäkta det blev så långt
har även kontaktat bup idag