• ida 07

Snälla, jag behöver råd ang min sons aggressiva beteende!

Hej , jag har en 9-årig son som sedan han var 1 år alltid varit svår att uppfostra. När han gick på förskolan det sista året hade vi samtal om honom som mest handlade om att sonen var väldigt uppmärksamhetskrävande och kunde bli väldigt arg. Han fick då genomgå art( ilskekontrollsprogram). Vet eg inte om det hjälpte något och när han började skolan skärpte han till sej och har alltid jobbat på bra o  fungerat i klassrummet.

Han skaffade sej en lugn bästa kompis, började spela fotboll ( som han är jätteduktig på) och tillvaron lugnade ner sej något.

Fram till nu. Han har alltid haft svårt att underordna sej vuxnas krav och regler och alltid haft många vredesutbrott här hemma, även när han fungerat i skolan. Nu har han dessutom börjat visa den mer aggressiva sidan mer i skolan. Och jag är inte förvånad. Har nästan väntat på detta.

Det förekommer endast på rasterna. i klassrummet är han skärpt som tusan och jobbar på.

Utmärkande drag hos honom är:

Ofta på ett irritabelt humör. ofta lättirriterad

blir lätt arg

har svårt att hantera sin ilska

svårt att se sin egen skuld i saker och ting, allt är alla andras fel

hans positiva sidor är

social

vetgirig, nyfiken

framåt

duktig på mycket fysiska aktiviteter tex skridskor, fotboll

Min fråga till er är:

Hur kan jag bäst hjälpa honom med att hantera sin ilska på ett bra sätt?

Hur kan jag få honom att reflektera över sitt eget beteende?

Har funderat på kognitiv beteendeterapi men vet ej om de utövar det på barn?

Jag har själv gått i kbt och tycker det är helt suveränt !

Hans lillebror som är 8 år har adhd och asperger och visst har jag funderat på om även storebror har något men har inte kommit på vad....

Killarna bor inte med sin pappa och jag pratade ganska länge med honom igår och han känner igen sej i mycket av sina söners beteende från sin egen uppväxt.  Han har fått bipolär som diagnos men står i kö för fortsatt utredning. Han anser att medicinering är det bästa som hänt honom.

Vad tror ni?

Kan man hjälpa sina barn träna på att hantera sin ilska? Hur isf?

tacksam för svar ursäkta det blev så långt

har även kontaktat bup idag  

• Svar på tråden Snälla, jag behöver råd ang min sons aggressiva beteende!
  • vittra

Här handlar det förmodligen om att se till hela familjen (vilket man i princip alltid gör när det gäller barn med beteendeproblematik) och då kan säkert KBT vara ett alternativ, men jag tror inte det är särskilt vanligt? Vanligtvis brukar soc ha ett särskilt team som inriktar sig mot familjer där barnen har olika svårigheter i stil med det du berättar, tycker du ska kontakta dem och höra dig för vad ni kan få för sorts hjälp. Kanske behöver han utredas för eventuell diagnos, kanske han bara behöver hjälp och stöd i hur han ska hantera sig själv och sina känslor. Där är det ju alltså viktigt att även ni som föräldrar får adekvat hjälp så att ni i fortsättningen vet hur ni ska hantera det på bästa sätt.

Är det en ärftlig sjukdom (som bipolaritet, fast personligen tycker jag inte alls det låter som det) så kan tyvärr medicinering vara enda lösningen för att få bukt med svängningarna, men beteendet kan man fortfarande jobba med genom olika sorters terapi. Ofta får ju bipolära numera hjälp genom både medicinering och hjälp i form av stödsamtal osv.

• vittra

Förövrigt kan man givetvis träna sina barn i att hantera ilska, men ligger det någon sjukdom eller ett funktionshinder bakom så är det ju inte säkert att det får den effekt man kanske skulle vilja. Prata med honom om ilskan, hur han känner sig och om han förstår det som händer inom honom?

• ida 07

Tack för snabbt svar. Hans lillebror medicineras sedan ca 2 ½ år och mår mycket bättre tack vare detta. Har föreslagit omega 3 till storebror med får jätteutbrott när jag nämner det. Har precis pratat med bup och ska återkomma nästa vecka för att få en telefonintervju. Tror att det kan bli väldigt svårt att få med sonen till bup. Nämnde även detta till dom. Han är väl medveten om lillebrors problematik och det är absolut inget fel på honom själv. När han är lugn och go är han jättemysig. Han är svårpratad om sin ilska, han säger bara att han inte vill prata om det. Han verkar inte förstå konsekvenseran av det och hur jobbigt det är för oss alla. Försöker man pressa honom till att prata om sin ilska kan han lätt spåra ur och få ett utbrott.

• ida 07

puffar tråden för fler åsikter....

• pcalma

Han kanske förknippar BUP med att det är dit man går när något är "fel" på en..?

Lägg upp det på annat sätt, att man går dit av lika många olika anledningar som man går till vårdcentralen. Säg att du märker att han lätt blir arg o irriterad o att ni ska gå dit tillsammans för bättre kunna hjälpa honom att må bra!

Svar på tråden Snälla, jag behöver råd ang min sons aggressiva beteende!