Inlägg från: Fru Sveden |Visa alla inlägg
  • Fru Sveden

lyxfällan!

Jag och min man kollar ALLTID på lyxfälla! Det är på något sätt skönt att se att vi inte är helt blåsta när det kommer till eknomin

Jag har svårt att förstå hur en del bara kör på och stoppar huvudet i sanden och låtsas som inget när berget med skulder bara växer. Jag som har ångest över 40000kr i CSN lån

• Fru Sveden
    mamma hampus skrev 2010-04-06 16:41:39 följande:
    Hur har ni koll på alla räkningar som kommer då,eller har ni mesta dels på autogiro eller faktura på nätet? Jag har bara hyran och comhem på nätet de andra när jag har fått en räkning öppnar jag kuvert och kollar på den sedan lägger jag i en mapp med "Obetalda räkningar". Sedan i slutet i varje månad tar jag fram den sedan så fort det är betalt och klart lägger jag det i nästa mapp som det står "Betalda räkningar" sedan när jag inte har något att göra tar jag den mappen och gör hål och sätter in i pärmar,en pärm för lite olika fakturor. Men en fråga till er hur länge sparar ni era papper?Jag har ju sparat allt sedan jag flyttade hemmefrån och det är ju 7 år sedan.
    Vi vanliga räkningar på allt som kommer från trafikstyrelsen som bilskatt och vägtullar, barnomsorgen, hyran och CSN.
    Vi har e-faktura på el och mobil.
    Vi har autogiro på billån, blancolån och barnförsäkringen.
    Och vi sätter undan en summa varje månad för räkninga som kommer en gång varje år eller var tredje månad så som hemförsäkring, bilförsäkring och bilskatt.
  • Fru Sveden

Det är ju inte annat än att man blir mörkrädd mitt på dagen när man ser hur en del personer hanterar sin ekonomi.

Visst vi har inte alltid 100% koll på vart pengarna går varje månad, men vi handlar inte för mer än vad vi har och vi tar inte lån för att lösa andra lån. Framför allt öppnar vi vår post!

Det som kändes mest skrämmande var att dom verkade mest ledsna för att dom tvingades sälja sina saker.

• Fru Sveden
    Joual skrev 2010-04-08 22:35:41 följande:
    Dagens exempel kändes också som ett praktexempel på att det faktiskt inte hade behövt gå så illa om de bara tagit itu med saker och ting på egen hand.  Tänk om de t ex hade tagit sig tid för att sälja alla saker i lugn och ro. Jag tror att de hade kunnat få ännu mer för prylarna under lite mindre pressade omständigheterna. 
    Med stor sannolikhet har du rätt, men tyvärr behövde dom en jävligt hård spark i röven för att komma igång
  • Fru Sveden
    johandra skrev 2010-04-09 11:15:55 följande:
    Ja precis,så har vi det oxå..Jag har alltid full koll på alla räkningar,vilka som kommer vilken månad osv..Maken har noll koll på det,men han vet ju vilka räkningar vi har och hur mycket vår boendekostnad är osv..Och vi gör ALLTID räkningarna tillsammans! Men gårdagens avsnitt ja,vad ska man säga?? Det som förvånar mig mest är att alla sitter o gråter över sina motorfordon som dom måste sälja..Jag kan verkligen inte få in hur en moppe eller en fyrhjuling kan betyda så mycket att dom i praktiken (om dom inte varit tvingade) hellre skulle flytta från hus o hem för att få behålla dom...Jag förstår verkligen inte!
    Vi har gemensam ekonomi fast ändå inte. När jag blev föräldraledig med älsta sonen fick jag bara lägsta FP vilket gjort att min man betalade ALLA räkningar utom mitt CSN och min mobilräkning. Nu jobbar jag och betalar mer, men vi har kommit överens om vem som betalar vilka räkningar och vi försöker turas om att betala maten medan min man betalar i praktiken all bensin eftersom det nästan är enbart han som kör bilen. De pengar som är kvar på våra konton när räkningarna är betalade blir våra, men vi har samtidigt ett gemensamt intresse av att ha pengar kvar till slutet av månaden så att familjen klarar sig. Detta fungerar för oss och båda parter är nöjda med det. Vi sparar även gemensamt och sätter in lika många % av våra löner på ett gemensamt aktiekonto.

Större inköp diskuteras här också. Min man har tex börjat prata på att köpa ny dator för 7000-9000kr och vi behöver köpa ny barnvagn då vi väntar barn igen o.s.v dessa inköp kommer att göras, men inte allt på en gång. Vi är väldigt tekniskt intresserade båda två och mycket pengar går därför till just teknikprylar. Dock sparar vi ihop till dom eller köper dem när vi har pengar "över" och aldrig på avbetalning (min man är allergisk mot avbetalningar och jag vill ju inte att han skall få en allergiskreaktion och dö precis )

Vi kommer få tillbaka en del på skatten och jag har lagt förslaget att vi istället för att spara allt skall köpa ny säng för en del av pengarna Säng har vi behövt LÄNGE och det känns som att det är viktigt att vi har bra säng så att vi sover bra. Min man var inte så jätte sugen på det, men med lite bearbetning skall det nog gå
  • Fru Sveden

Vet inte om ni sett det, men enligt aftonbladet i alla fall så skall Charlie och Mathias hoppa av lyxfällan Om det stämmer återstår ju att se aftonbladet är väl inte världens genom tiderna bästa källa

• Fru Sveden
    lightfish skrev 2010-04-13 09:30:20 följande:
    Det har de ju gjort en gång innan och det gick inte så bra och de kom tillbaka... Bara att vänta och se...
    Sant. Dom som var undertiden tyckte i alla fall inte jag om alls. Enligt tv3 är programiden nu så stark att man inte behöver just Charlie och Mathias som programledare för att få bra tittarsiffror. hmmm jag tror att dom måste hitta VÄLDIGT bra ersättare för att programmet skall leva vidare, men det är ju var jag tror
Svar på tråden lyxfällan!