Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

lyxfällan!

johandra skrev 2010-04-09 11:15:55 följande:
    Ja precis,så har vi det oxå..Jag har alltid full koll på alla räkningar,vilka som kommer vilken månad osv..Maken har noll koll på det,men han vet ju vilka räkningar vi har och hur mycket vår boendekostnad är osv..Och vi gör ALLTID räkningarna tillsammans!Men gårdagens avsnitt ja,vad ska man säga??Det som förvånar mig mest är att alla sitter o gråter över sina motorfordon som dom måste sälja..Jag kan verkligen inte få in hur en moppe eller en fyrhjuling kan betyda så mycket att dom i praktiken (om dom inte varit tvingade) hellre skulle flytta från hus o hem för att få behålla dom...Jag förstår verkligen inte!
    Ja, för den som aldrig haft moped eller fyrhjuling - eller tjusig villa - (eller andra skulder än CSN)  är det fascinerande att se tårarna över "leksakerna".
  • sirisdotter
    Bibbif skrev 2010-04-09 13:26:04 följande:
    vad jag inte fattar, vet inte om jag hörde helt fel men hade huset bara kostat 1,4milj. ?!?!?Och eftersom dom sålt hus innan med vinst, så borde dom ju ha kontater att stoppa in i huset o inte behöva ha så mycket lån på sitt nuvarande boende. så 20 000 kr /mån, vad går det då till, direktverkade el? Eller vad?Har man 63 000 kr in per månad så har man aboslut råd att bo i ett så stort hus om man vill. Men man måste ju prioritera vad man vill lägga sina pengar på. Räcker ju inte till ALLT!
    Missade början, visst såg huset fantastiskt ut - huspriser varierar väldigt i landet - Fritsla-nivån ligger kanske där? 
  • sirisdotter
    badplats skrev 2010-04-09 20:49:04 följande:
    bara om du använder pengarna enligt min mening ;)
    Ja, men försöker du ta ett lån görs kreditupplysning.  Du får en kopia på de uppgifter som finns om din ekonomi.  Fick en chock när där står  uppräknat krediter jag inte är medveten om att jag har - och aldrig använder; typ 20 000 på Hemtexkortet.  Det skaffade jag aningslöst under en av alla deras kampanjer, eftersom jag fick rabatt på något jag ändå planerat att köpa.  ICA-kort, bensinkort -det visade sig att det räknas som om jag har en massa krediter!
  • sirisdotter
    Smurfan JM skrev 2010-04-10 09:10:21 följande:
    Fast när man pratar om att man har krediter i Lyxfällans mening är det ju "utnyttjade krediter", inte att du har _möjlighet_ att använda dem...
    Javisst, det förstår jag!  Är väldigt fascinerad av många människor som bjussar på sina liv där...
  • sirisdotter
    badplats skrev 2010-04-10 11:00:29 följande:
    Ja, de syns där även om man inte använder pengarna. Ska man ansöka om banklån så ska man nog innan ta bort de där krediterna.
    OK, hade ingen aning om att jag hade alla dessa krediter!  Nu vet jag.
  • sirisdotter
    Lexx skrev 2010-04-10 23:57:41 följande:
    Lyxfällan är lite av mitt favvo-program. Känner mig alltid duktig efter att ha tittat på det. Dock kan man ju rikta viss skeptis mot att deras lösning på allas problem alltid ser likadan ut o.s.v
    Visst får Lyxfällan också mig att känna mig duktig!  Har inte riktigt vågat skriva det...
  • sirisdotter
    mamlan skrev 2010-04-11 00:28:44 följande:
    Jo på sätt och vis så har de det. Jag sköt på skatten på vinsten när jag sålde min lägenhet, villkoret då var att man inte skulle behöva betala den skatten förrän jag skulle sälja den bostad jag köpte istället. Bor fortkvarande kvar i den bostad jag då köpte, har inte sålt men ska ändå betala tillbaka eller betala ränta. Alltså har de i efterhand ändrat villkor som jag handlade utifrån vid försäljningen. Jag hade ju hellre betalat den skatten direk med pengar från försäljningen än laggt dem på nya bostaden och sedan några år senare bli tvungen att skrapa fram pengar från någon annanstans.
    Ja, livet är inte rättvist (och vi som bor in västvärlden kanske ska vara glada för det).

Sålde två bostadsrätter innan det fanns någon möjlighet att skjuta upp reavinstskatten...   Då var det inget jag ens kunde föreställa mig.
  • sirisdotter
    Trynträ skrev 2010-04-11 12:21:12 följande:
    Ja va sjutton. Inte vill man väl ligga med en skatteskuld som ändå måste betalas om man har fått vinst en gång i tiden. Större risk då att man förtränger skatteskulden och handlar upp vinsten. Undrar varför de hittat på en sån idiotisk regel som snarare gör så att fler hamnar hos kronofogden. Då är det ju bättre att man tvingas skatta direkt om man ändå måste skatta menar jag. Hade ingen aning om att det var så. Nu förstår jag mer varför de har den där skatteskulden. De trodde väl antagligen inte att de behövde betala den om man inte behövde det förut. 400 000 är ju inte lite pengar liksom.
    Var det inte så när regeln infördes att man kunde räkna med att ens efterlevande fick betala den uppskjutna skatten, när de sålde ens bostadsrätt (eller kåk, väl)?

Vill minnas att väninna resonerade så - och blev sur när regeln modifierades?
  • sirisdotter
    Anna undrar skrev 2010-04-12 15:39:38 följande:
    Nä men nu snurrar ni till det! Man kan fortfarande skjuta upp skatten på vinsten, om man investerar den i en ny bostad. Det är väl bra? Tänk om du och din partner bor i en liten tvåa men får barn och vill köpa större. Vill du helst skatta bort säg 300 000 eller kunna fortsätta låna dem mot en liten ränta och ha 300 000 till att lägga på en större bostad?
     Jo, det verkar bra.  Men vi är en och annan som av olika skäl skaffar billigare bostadsrätt - eller hus, som paret i Lyxfällan sist.
  • sirisdotter
    mamlan skrev 2010-05-02 00:22:01 följande:
    Det jag menar är att man har ett betalkort, exempelvis VISA då har man ju pengar insatta på ett konto kopplat till kortet, sedan så kan man ha en kredit kopplat till kortet så att man kan fortsätta handla även när pengarna på kontot är slut, och då blir det ränta på det man drar över. Vad är meningen med ett kort där du handlar bara på kredit för att sedan betala som räkningar? Är det inte lättare då att ha ett konto koplat till kortet så slipper man riskera att handla över sina tillgångar?
    SEB tog bort krediten på VISAkortet nu 27 april...
  • sirisdotter
    Joual skrev 2010-05-02 19:50:48 följande:
    Jag har både ett betalkort (kredit) och ett bankkort. Mitt kreditkort tycker jag är toppen när jag ska göra större inköp till vårt hem, boka resor, och när jag måste göra utlägg till jobbet, för att nämna några exempel.  Bankkortet har jag mina fickpengar på. Vi har gemensam ekonomi, men några egna tusenlappar att spendera varje månad. Privata utgifter betalar jag alltid från det kortet.  Jag tycker att kortens fuktion kompletterar varandra. Att t ex boka resor med kreditkortet ger ett extra skydd om resan blir inställd eller arrangören går i konkurs. Jag har inte heller lust att ligga ute med privata pengar för jobbutgifter. Det är dessutom räntefritt om jag betalar när räkningen kommer. Väldigt smidigt och enkelt. 
    Hoppas jag också kommer att inse fördelarna med två kort, när SEB infört förändringar.
Svar på tråden lyxfällan!