• Trynträ

lyxfällan!

Det händer att jag kollar det men man blir otroligt förvånad hur korkade människor kan vara. Som att hjärnorna runnit ur eller nåt.

• Trynträ
    vardag skrev 2010-04-01 18:34:07 följande:
    ja,efter att ha läst här på FL i flera årså-JA jag tror att många är precis så korkade/okunniga.
    Det är ju bara för att du tycker att alla med kreditkort är korkade.
  • Trynträ
    vardag skrev 2010-04-02 22:44:12 följande:
    det som är skrämande och som till och med mattias sa,är ju att folk startar företag utan att ha en susning om att man ska betala moms,arbetsgivaravgifter och skatt.
    Det kan jag hålla med om att är väldigt illa. Fast det borde ju de flesta veta kan man tycka.
  • Trynträ
    Reglementet skrev 2010-04-06 19:10:43 följande:
    Men för sjutton, missade jag henne. Helvete.
    Tror det var bl.a mitt fel i en annan tråd som gjorde att hon försvann.
  • Trynträ
    Bibbif skrev 2010-04-09 13:26:04 följande:
    vad jag inte fattar, vet inte om jag hörde helt fel men hade huset bara kostat 1,4milj. ?!?!?Och eftersom dom sålt hus innan med vinst, så borde dom ju ha kontater att stoppa in i huset o inte behöva ha så mycket lån på sitt nuvarande boende. så 20 000 kr /mån, vad går det då till, direktverkade el? Eller vad?Har man 63 000 kr in per månad så har man aboslut råd att bo i ett så stort hus om man vill. Men man måste ju prioritera vad man vill lägga sina pengar på. Räcker ju inte till ALLT!
    Jag fattade det som att de köpt dyrare hus allt eftersom och då sluppit skatten direkt och sen hade de köpt ett billigare (det nuvarande). Måste man alltså ändå betala vinstskatten för de andra husen då fast man inte behövde det innan? Vad är det då för vits liksom med en sån regel om man ändå måste betala skatt? Bättre att bli av med skulden direkt då än att man ska leva med den flera år framåt utan att veta när den ska betalas.
  • Trynträ
    mamlan skrev 2010-04-11 00:13:13 följande:
    Den regeln ändrade denna regering på, så att de som skjutit på skatten vid vinst av försäljning av hus/lägenhet nu måste betala in skatten eller betala räntan. Idiotiskt påfund, ok om de tagit bort möjligheten att skjuta på vinst men att göra det retroaktivt?? Har själv skjutit på vinst och hade man vetat att det kunde ändras i efterhand så hade jag betalat skatten direkt istället.
    Ja va sjutton. Inte vill man väl ligga med en skatteskuld som ändå måste betalas om man har fått vinst en gång i tiden. Större risk då att man förtränger skatteskulden och handlar upp vinsten. Undrar varför de hittat på en sån idiotisk regel som snarare gör så att fler hamnar hos kronofogden. Då är det ju bättre att man tvingas skatta direkt om man ändå måste skatta menar jag. Hade ingen aning om att det var så. Nu förstår jag mer varför de har den där skatteskulden. De trodde väl antagligen inte att de behövde betala den om man inte behövde det förut. 400 000 är ju inte lite pengar liksom.
  • Trynträ
    sirisdotter skrev 2010-04-11 22:33:40 följande:
    Var det inte så när regeln infördes att man kunde räkna med att ens efterlevande fick betala den uppskjutna skatten, när de sålde ens bostadsrätt (eller kåk, väl)?Vill minnas att väninna resonerade så - och blev sur när regeln modifierades?
    Men gu vilket taskigt resonemang isåfall. Vill man verkligen skänka skulder till sina barn. Låter inte riktigt friskt måste jag säga. Snålt om inte annat.
  • Trynträ
    Anna undrar skrev 2010-04-12 15:39:38 följande:
    Nä men nu snurrar ni till det! Man kan fortfarande skjuta upp skatten på vinsten, om man investerar den i en ny bostad. Det är väl bra? Tänk om du och din partner bor i en liten tvåa men får barn och vill köpa större. Vill du helst skatta bort säg 300 000 eller kunna fortsätta låna dem mot en liten ränta och ha 300 000 till att lägga på en större bostad?
    Jo men om det förföljer en sen om man köper en billigare bostad så skulle inte jag vilja skjuta upp den. Fast jag fattade på min man som att om man deklarerat att man sålt den så behöver man inte skatta för den i framtiden heller om man köper ny bostad som är dyrare och senare en som är billigare. Vet dock inte om det stämmer.
  • Trynträ
    Päron1986 skrev 2010-04-23 16:03:16 följande:
    Vinstskatten skjuts upp så man kan betala den senare, om man investerar pengarna i ett nytt (dyrare i inköp) boende. Men förr eller senare ska det betalas..sry om jag svarar på e nfråga som någon annan redan besvarat , jag har inte läst hela tråden :)Jag följer lyxfällan via tv3play och tycker att det är bra med avskräckande exempel då jag kan vara väl duktig på att shoppa på nätet men numera gör jag de tinte alls!sen har vi lagt budget, osv.Sen gick jag en kurs via facket "Pengar för livet" heter den, den kan jag rekommendera alla som är intresserade av sin ekonomi!
    Fast det låter ju helt idiotiskt meningslöst. Då har man ju kanske handlat upp skattepengarna redan. Jag skulle inte vilja ligga ute med en sån skuld.
Svar på tråden lyxfällan!