-
betala hotell och så vidare kan du ju göra med ett DEBITKORT,det behöver du inget KREDITKORT för att göra.Trynträ skrev 2010-04-27 21:38:29 följande:Många jobb kräver att du har ett kreditkort för att kunna betala hotell, resor och liknande. Å det är noll ränta om man ser till att betala i tid. Sen ska man alltid ha en buffert om man har kreditkort utifall att. -
inte jag heller,in med den direkt,varför skjuta på nåt? fattar det inte...Trynträ skrev 2010-04-23 21:26:47 följande:Fast det låter ju helt idiotiskt meningslöst. Då har man ju kanske handlat upp skattepengarna redan. Jag skulle inte vilja ligga ute med en sån skuld. -
hrm,om du får 1miljon för din lägenhet,så räknar du ju bort vinstskatten DIREKt OCH vet vad du har att röra dig med,oavsett om du lånar till din nya bostad eller köper den kontant.Butterscotch skrev 2010-05-02 06:38:39 följande:Om du betalar skatten pa en gang far du mindre pengar att lagga som insats i det nya, dyrare boendet = du maste ta hogre lan an du annars hade behovt ta. Rantan pa det nya lanet ar hogre an rantan pa uppskovet (pa uppskovet betalar du 0,5% ranta per ar). Sa nej, det ar inte meningen att satta folk i klistret. Du maste naturligtvis sjalv ha koll pa hur mycket skatt du ska betala om/nar du byter till en billigare bostad, och avsatta pengar darefter. -
nej,men då är ju inte kreditkortdet DITT utan det är kopplat till företaget du har eller jobbar för?Joual skrev 2010-05-23 00:10:08 följande:Menar du att man bör ligga ute med egna pengar för sina jobbomkostnader? Varför det?
när jag va ute på resande fot i jobbet hade jag företagets guldkort och koden och fakturan skickades till företaget,inget jag behövde bry mig om(fåmansföretag 3st) -
om du får 200.000kr i vinst på din bostadsförsäljning,då är vinstskatten 50.000krfruis skrev 2010-05-23 12:47:25 följande:Man måste inte lägga undan pengar. Man måste bara ha det i åtanke att man har en utestående skatteskuld som en dag ska betalas. Vet man bara hur mycket pengar det rör sig om kan man planera inköpet av den billigare bostaden utan problem.Dessutom kan man återbetala delar av skulden varje år om man så önskar (minst 50 000 kr måste man skriva ner skulden mer vilket motsvarar 15 000 kr i skatt som man måste betala in). Det är ju ett sätt att spara ihop lite pengar varje år och sätta in dem efterhand istället för att behöva låna pengar av banken bara för att ha råd med vinstskatten.
om du skjuter på den så ökar den ju....och du får i slutändan betala MER vinstaskatt än du skulle gjort från början,ganska onödigt anser jag. -
så du tycker inte kredit är riktiga pengar? ja ,det va ju ett intressant sätt att se det på...fruis skrev 2010-05-23 12:58:11 följande:Det finns många som inte får ta med sig ett företagskort på tjänsteresor utan måste ligga ute med egna pengar (eller om man har kreditkort behöver man bara nalla på sitt kreditutrymme och inte ligga ute med riktiga pengar). -
som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.fruis skrev 2010-05-23 12:58:11 följande:Det finns många som inte får ta med sig ett företagskort på tjänsteresor utan måste ligga ute med egna pengar (eller om man har kreditkort behöver man bara nalla på sitt kreditutrymme och inte ligga ute med riktiga pengar). -
ja är man ekonomisk är valet inte helt svårt,inte f*n tar man ett lån,man betalar skatten DIREKT.fruis skrev 2010-05-23 13:06:11 följande:Mer vinstskatt får jag inte betala. Däremot får jag betala ett slags uppskovsskatt men det är ändå mindre än vad jag skulle betala för att låna motsvarande summa från banken under lika lång tid. Vi har t.ex 120 000 kr i utestående vinstskatt. Skulle jag betalt in dessa pengar hade vi varit tvungna att låna 120 000 kr extra från banken för att finansiera köpet av den nya bostaden.Valet man måste göra är alltså att betala 0,5 % ränta eller 1,6-5% för att samma120 000 kr. Är man ekonomisk är valet inte helt svårt. -
vinstskatten ÖKAR ju ju längre du skjuter på den? det läggs till ränta...fruis skrev 2010-05-23 13:06:11 följande:Mer vinstskatt får jag inte betala. Däremot får jag betala ett slags uppskovsskatt men det är ändå mindre än vad jag skulle betala för att låna motsvarande summa från banken under lika lång tid. Vi har t.ex 120 000 kr i utestående vinstskatt. Skulle jag betalt in dessa pengar hade vi varit tvungna att låna 120 000 kr extra från banken för att finansiera köpet av den nya bostaden.Valet man måste göra är alltså att betala 0,5 % ränta eller 1,6-5% för att samma120 000 kr. Är man ekonomisk är valet inte helt svårt. -
är hela ditt liv jobbrelaterat eller???Trynträ skrev 2010-05-23 13:33:33 följande:Jag vill då inte ligga ute med pengar som jobbet ska stå för. Det kan handla om många tusen. -
jag pratar om dig som privatperson,inte ditt jobb.Joual skrev 2010-05-24 11:47:32 följande:Hur menar du nu? Är ens liv jobbrelaterat om man inte vill ligga ute med privata pengar för jobbrelaterade kostnader? Jag förstår ärligt talat inte vad du menar nu. -
du förstår inte inlägg 172????Joual skrev 2010-05-24 12:01:49 följande:Eh... va? För det första var det trynträ som du riktade den initala frågan till, inte mig. Jag bara reagerade på det du skrev till trynträ. För det andra förstår jag ändå inte hur du menar.
jösses.... -
ni pratar hela tiden om jobbrelaterade saker,och i inlägg 172 så frågade jag trynträ om hon inte hade ett privatliv oxå?Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:04:24 följande:Du är inte ensam om att inte förstå. -
*asgarv* finns det inget som heter god sed?Virriga Vera skrev 2010-05-24 11:30:19 följande:Det finns väl inget som heter god sed. Däremot så har man en policy på företagen och den kan ju vara olika. Men det som gäller är ju att mna som anställd följer den policy som företaget har.
när föddes du? jag är född 1977.... -
kan du inte rättsvetenskap virriga vera?
-
nej vi pratar kreditkort.Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:21:52 följande:Du förstår mycket väl vad jag menar så det finns ingen anledning att vara spydig, det vinner du absolut inget på. Nej, jag är inte kunnig inom rättsvetenskap och det är ju inte det vi diskuterar här heller. Här diskuterar vi den policy som företag har gällande betalning av resor för sina anställda. -
God sed
Från WikipediaGod sed, eller lat. opus morale, goda gärningar; rättsligt begrepp som används företrädesvis för sådant inte nedtecknad i skriftliga lagar utan ter sig som informella normer. God sed innefattar såväl det brukliga (vanligt förekommande) som det etiskt och moraliskt korrekta inom ett yrkeskrets, samhälle, vänskapskrets, o.s.v.
Ortens sed brukar vanligtvis vara det som är mest förekommande på en ort, till exempel dygnets tidpunkt då samhället ska vara tyst för läggdags, eller tidpunkter för tvättning, o.s.v.
God redovisningssed är ett undantag, eftersom det är en juridisk term som är tvingande enligt bokföringslagen. Det betyder att ett företag måste redovisa som övriga företag redovisar, och på det sätt som är brukligt att redovisa inom företagets bransch.
Sedvanerätt är också mer formell juridisk term än god sed, och avser sådant som inte kommit till uttryck i skrivna lagregler men är bindande för myndigheter och enskilda.
-
ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:23:41 följande:och användate av dem, så vad har det med rättsvetenskap att göra? -
men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte.
så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön? -
och du tror att jag bara vill ha svar ifrån dig,joual och trynträ? nej det finns fler på familjeliv som kanske vill göra sin röst hörd?Virriga Vera skrev 2010-05-24 12:40:38 följande:Men hur svårt är det att komma ihåg vad vi har berättat om och om igen för dig under ett antal år och dina olika nick.
är så trött på ert förbannade gnatande..