• Joual

lyxfällan!

Jag är ett troget fan av Lyxfällan. För mig personligen har det väl inte handlat om att jag lärt mig något nytt, utan att jag ständigt inspireras till att sköta om min egen ekonomi på ett bra sätt.

Man skulle kunna säga att jag gjort en egen budgettavla. För några år sedan gjorde jag en enkel excel-mall. Den innehöll rubriker som t ex hyra, hemförsäkring, CSN-lån och sparande (för att ge några exempel). Sedan hade jag en spalt för beräknad kostnad och en spalt för faktisk kostnad. Kostnader som kom årsvis - t ex bilskatten - delade jag på 12, kvartalsräkningar delade jag på 3. Och så vidare.

Jag fyllde i den varje månad i samband med att jag betalade räkningarna, och sedan sparade jag en kopia. Nu är det lätt för mig att gå tillbaka och se hur ekonomin utvecklat sig. Jag kan också lätt ta reda på vilka kostnader jag haft för t ex försäkringar det senaste året. Att ha koll på utgifterna tycker jag själv är det allra viktigaste när man vill komma på grön kvist.

• Joual
    mamma hampus skrev 2010-04-06 16:41:39 följande:
    Hur har ni koll på alla räkningar som kommer då,eller har ni mesta dels på autogiro eller faktura på nätet?Jag har bara hyran och comhem på nätet de andra när jag har fått en räkning öppnar jag kuvert och kollar på den sedan lägger jag i en mapp med "Obetalda räkningar".Sedan i slutet i varje månad tar jag fram den sedan så fort det är betalt och klart lägger jag det i nästa mapp som det står "Betalda räkningar" sedan när jag inte har något att göra tar jag den mappen och gör hål och sätter in i pärmar,en pärm för lite olika fakturor.Men en fråga till er hur länge sparar ni era papper?Jag har ju sparat allt sedan jag flyttade hemmefrån och det är ju 7 år sedan.
    Vet inte om frågan var till mig, men jag tar mig friheten att svara

Ja, jag har bra koll på vilka räkningar som kommer. Jag har följande tumregel:
    * Räkningar som är på samma summa varje månad ligger på autogiro. Det är t ex bilförsäkringen, TV-licensen och överföringen till matkortet.
    * Räkningar som kommer regelbundet men med skiftande summa har jag på e-faktura. Hit hör t ex elräkningen och bensinräkningen.
    * Räkningar som kommer sällan lägger jag av en summa för varje månad. Det rör sig om t ex bilskatten, prenumerationer, tandläkarbesök och inköp av linser.
  • Joual
    Schnauser skrev 2010-04-06 18:01:30 följande:
    Oj, nick nummer femtielva blev inte långlivat!  
    Nejdå, men she'll be back
  • Joual

Sitter och kollar på den här veckans avsnitt. Alltså.... hur oengagerad och naiv får man egentligen vara? Det här är verkligen LYX-fällan...

• Joual

Dagens exempel kändes också som ett praktexempel på att det faktiskt inte hade behövt gå så illa om de bara tagit itu med saker och ting på egen hand. 

Tänk om de t ex hade tagit sig tid för att sälja alla saker i lugn och ro. Jag tror att de hade kunnat få ännu mer för prylarna under lite mindre pressade omständigheterna. 
  • Joual
    Mummy skrev 2010-04-09 09:00:58 följande:
    Men de tjänade väl så pass mycket för att de hade fosterbarn?Visst att de var 8 personer i familjen, men måste man ha ett hus på närmare 400 kvm som kostar 20.000 i månaden??
    Jag vet inte vilken ersättning man får om man har fosterbarn, men det sades någon gång under programmet (när de gjorde budgettavlan, tror jag) att det var åtta personer i familjen. Sex barn, alltså. De hade dessutom husdjur som kostar pengar.

Och nej, man måste inte ha ett så stort och dyrt hus bara för att man är åtta personer.... speciellt inte när man inte har råd med det.
  • Joual
    Fjärilen235 skrev 2010-04-09 08:51:09 följande:
    NejHerregud, varför lät han sin fru få huvudansvaret för deras ekonomi?? Är man inte två om den då man är gift?
    I praktiken är det väl oftast så att det är en person som har ansvar för att rent praktiskt se till att räkningarna betalas. Det betyder ju inte (tycker jag) att den andra personen kan skita i allt och inte ens veta vilka utgifter och inkomster man har, vilket mannen i den här familjen verkar ha gjort.
  • Joual
    johandra skrev 2010-04-09 11:15:55 följande:
    Ja precis,så har vi det oxå..Jag har alltid full koll på alla räkningar,vilka som kommer vilken månad osv..Maken har noll koll på det,men han vet ju vilka räkningar vi har och hur mycket vår boendekostnad är osv..Och vi gör ALLTID räkningarna tillsammans!Men gårdagens avsnitt ja,vad ska man säga??Det som förvånar mig mest är att alla sitter o gråter över sina motorfordon som dom måste sälja..Jag kan verkligen inte få in hur en moppe eller en fyrhjuling kan betyda så mycket att dom i praktiken (om dom inte varit tvingade) hellre skulle flytta från hus o hem för att få behålla dom...Jag förstår verkligen inte!
    Här är det jag som sköter räkningarna. Maken är glad och tacksam över det

Vi har en månadsbudget som jag följer. Vi har gemensam ekonomi, och båda lönerna går in på ett servicekonto. Jag har en spalt för beräknade utgifter, och en för faktiska utgifter. Vissa saker är ju likadana varje månad, medan andra varierar. En del utgifter går inte att välja bort, t ex försäkringar, elräking och bensin. Andra kan vi styra över.

Vi gör så att jag skriver in alla månadens utgifter som är måsten, sen diskuterar vi hur vi ska disponera resten. Det kan handla om hur mycket vi får i fickpengar, och hur mycket som ska sparas/amorteras. Vi diskuterar också större inköp.

För oss funkar det bra, även om man såklart alltid skulle vilja ha lite mer pengar att röra sig med. Maken vet hur månaden ser ut, men behöver inte engagera sig mer än i diskussionen om de utgifter vi själva styr.

Jag kan förstår att det finns många som inte är intresserade av ekonomi på samma sätt som jag själv. Det jag INTE kan förstå är hur man kan bara strunta i ekonomin totalt. Man får tycka vad man vill om saken, men pengar är faktiskt oerhört viktigt....
  • Joual
    johandra skrev 2010-04-09 11:35:50 följande:
    Ja precis!Jag har ett kontrollbehov så jag har full koll redan första veckan på månaden hur kommande månads räknignar kommer se ut..Maken har inte det intresset och behöver inte ha det heller...Men precis som ni så diskuterar vi igenom alla större inköp,hur mycket pengar vi ska lägga på spar,fickpengar osv osv osv...Jag tar aldrig några större ekonomiska beslut utan att konsultera honom först så vi båda har full koll på vad vi har för pengar kvar o så..vi har oxå gemensam ekonomi...
    Haha, jag är också kontrollfreak på det här området Jag vet redan nu vilka obligatoriska utgifter vi har i slutet av månaden. Sen är det såklart lite osäkert hur vi ska göra med våra valfria utgifter, men det får vi ta när det kommer. Våra inkomster diffar dessutom litegrann från månad till månad (OB, bilersättning mm), så vi kan ändå inte göra upp budgeten i detalj förrän lönebeskeden kommit.

En detalj i sammanhanget - som återknyter till ts - är att jag tycker att Lyxfällans budgettavla borde revideras. Det är ju t ex massor av saker som klumpas in under övrigt, vilket gör den ganska svåröverskådlig. Man kan t ex tänka sig spalter för husdjur, barnomsorg och fritidsintressen mm. Jag tror att det skulle göra budgeten tydligare för tittarna.
  • Joual
    Leone i Västerås skrev 2010-04-09 12:05:44 följande:
    Vi har också helt gemensam ekonomi och jag sköter alla räkningar, men vi frågar aldrig den andra om det är några inköp vi vill göra. Om sambon vill köpa ny tv så är det helt okej med mig. Vill han byta mc, så fine, gör det.Jag har hyfsat dyra symaskiner och köper ny när jag vill det. Vi vet ju båda vad som finns att röra sig med, och då är det okej att handla för det.Jag har svårt att se att jag skulle bli tvungen att "fråga" hur mycket fickpengar jag får spendera.
    Det beror väl på hur mycket man har att röra sig med? Vi plockar ut några tusenlappar i "fickpengar" varje månad. De kan vi disponera precis hur vi vill. Om någon av oss behöver något dyrare så har vi inte oändliga mängder med pengar, och då måste vi ta från den gemensamma potten = vi rådgör med varandra.

Har man 500 kr i egna pengar måste man rådgöra om fler inköp än om man har 10 000 kr i egna pengar. Annars går man i konkurs. Eller hamnar i lyxfällan
Svar på tråden lyxfällan!