• Trynträ

lyxfällan!

Päron1986 skrev 2010-04-23 21:47:50 följande:
    Man måste ju inte :)
    Nä så sant men jag fattar inte riktigt vad en sån regel fyller för funktion mer än att sätta folk i klistret.
  • Trynträ
    Kalycia skrev 2010-04-27 17:22:02 följande:
    Vad ska man med dem till? Vi siktar på att alltid spara till allt, krediter ska man helt enkelt inte använda. Det är höööga räntor och man vet aldrig vad som händer så det är bättre att helt hålla sig borta.
    Många jobb kräver att du har ett kreditkort för att kunna betala hotell, resor och liknande. Å det är noll ränta om man ser till att betala i tid. Sen ska man alltid ha en buffert om man har kreditkort utifall att.
  • Trynträ
    Butterscotch skrev 2010-05-02 06:38:39 följande:
    Om du betalar skatten pa en gang far du mindre pengar att lagga som insats i det nya, dyrare boendet = du maste ta hogre lan an du annars hade behovt ta. Rantan pa det nya lanet ar hogre an rantan pa uppskovet (pa uppskovet betalar du 0,5% ranta per ar). Sa nej, det ar inte meningen att satta folk i klistret. Du maste naturligtvis sjalv ha koll pa hur mycket skatt du ska betala om/nar du byter till en billigare bostad, och avsatta pengar darefter.
    Jo det kan jag visserligen se nyttan av men man måste ju ändå lägga undan pengar till skatten utifall man måste betala den i framtiden och inte går i vinst på sitt nuvarande boende om man säljer det.
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-22 23:02:02 följande:
    betala hotell och så vidare kan du ju göra med ett DEBITKORT,det behöver du inget KREDITKORT för att göra.
    Jag vill då inte ligga ute med pengar som jobbet ska stå för. Det kan handla om många tusen.
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-23 12:56:04 följande:
    nej,men då är ju inte kreditkortdet DITT utan det är kopplat till företaget du har eller jobbar för?när jag va ute på resande fot i jobbet hade jag företagets guldkort och koden och fakturan skickades till företaget,inget jag behövde bry mig om(fåmansföretag 3st)
    De flesta företag har nog kort som står på den anställda. Alla anställda får inte äran att använda kort med en massa pengar på av den anledningen att företaget vill godkänna inköpen innan så det inte blir som de där kontokortsaffärerna där folk inte lämnar in kvitton. Är det ett stort företag med 40 000 anställda så funkar det inte att ha massor med kontokort fyllda med pengar.
  • Trynträ
    Joual skrev 2010-05-23 13:11:41 följande:
    De som reser mycket (eller av andra anledningar gör större utlägg i tjänsten) har företagskort. Dessa är dock kopplade till en personlig kredit. Eftersom dessa kort - precis som alla andra - har 45 dagars räntefri kredit så lämnar man in sina kvitton när man gör sin lönerapport, och får då igen pengarna för dessa samtidigt som kreditkorträkningen ska betalas. Kreditkortsräkningen kommer alltså till individen, inte till företaget.  Själv reser jag inte så mycket så jag har inget företagskort alls. När jag har utlägg så betalar jag dem med mitt eget kreditkort, lämnar in kvittona och får tillbaka pengarna. Inga krångligheter.  Så länge krediten är räntefri och du betalar det du ska varje månad så ser jag inga problem med kreditkort. De är inte djävulens verktyg. 
    Så har vi med.
  • Trynträ
    Joual skrev 2010-05-23 13:36:49 följande:
    Men då måste du använda ett kreditkort, och kreditkort är ju som bekant djävulens verktyg. Alla som har kreditkort hamnar i lyxfällan. Så är det. Jajjamensan. 
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-24 11:32:05 följande:
    är hela ditt liv jobbrelaterat eller???
    Vad har det med saken att göra? Om så en millimeter av mitt liv innebär att jag måste lägga ut pengar på ett hotellrum per år så tänker jag inte betala det själv om det är i jobbet jag reser. Å jag förlorar inga pengar på att ha kreditkortet så då kan jag ju lika gärna ha det. Jobbet betalar den årliga avgiften dessutom.
  • Trynträ
    Joual skrev 2010-05-24 12:01:49 följande:
    Eh... va? För det första var det trynträ som du riktade den initala frågan till, inte mig. Jag bara reagerade på det du skrev till trynträ. För det andra förstår jag ändå inte hur du menar.
    Jag är lika frågande jag så känn dig inte ensam.
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-24 12:15:12 följande:
    Jag använder kortet privat också för det är praktiskt.
  • Trynträ
    Lakino skrev 2010-05-24 12:28:22 följande:
    ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.
    Tror du verkligen det är så vanligt? Ska företagen sitta med massor av kort då på lager som kanske inte används alt. inte finns för att alla används redan? Å varför skulle det vara bättre om kreditkortsfakturan gick till företaget? Som anställd så drabbas jag ju inte personligen av fakturan ändå såvida jag inte handlat privat på kortet.
  • Trynträ
    Kjell2 skrev 2010-05-25 11:24:05 följande:
    avregistrerad.......igen......Spännade fortsättning följer om ca fyra månader.
    Borde bli oekonomiskt att byta signatur hela tiden. Är väl inte gratis har jag för mig. Många bäckar små. Nä det är nog billigare att ha samma nick och ha kreditkort istället.
  • Trynträ
    Kjell2 skrev 2010-05-25 11:24:05 följande:
    avregistrerad.......igen......Spännade fortsättning följer om ca fyra månader.
    Det kan gå fortare än så. Gjorde det sist har jag för mig. Inte för att jag förstår vitsen med att avregga sig hela tiden.
Svar på tråden lyxfällan!