• Joual

lyxfällan!

majlinsa skrev 2010-04-11 09:30:37 följande:
    Fast hur länge syns egentligen att man har haft olika krediter om man börjar säga upp dem inför att ta lån på banken. De försvinner väl inte på en dag?
    En kreditförfrågan syns i 36 månader. Jag har t ex en förfrågan från Statoil (skaffade bensinkort där) som inte längre syns, även om krediten finns kvar. Det är alltså bara nya förfrågningar som banken kan se. 
  • Joual
    Trynträ skrev 2010-04-12 15:31:59 följande:
    Men gu vilket taskigt resonemang isåfall. Vill man verkligen skänka skulder till sina barn. Låter inte riktigt friskt måste jag säga. Snålt om inte annat.
    Jag förstår inte heller resonemanget.

Jag fattar ärligt talat inte varför det från början fanns en regel om att man öht kan skjuta upp reavinsten. Varför ska man göra det? Då är ju risken stor att man lever upp pengarna och har kvar skulden. Nej, det var fel från början. Att man inte kan skjuta upp skatteskulden nu är rätt.
  • Joual
    Anna undrar skrev 2010-04-12 15:39:38 följande:
    Nä men nu snurrar ni till det! Man kan fortfarande skjuta upp skatten på vinsten, om man investerar den i en ny bostad. Det är väl bra? Tänk om du och din partner bor i en liten tvåa men får barn och vill köpa större. Vill du helst skatta bort säg 300 000 eller kunna fortsätta låna dem mot en liten ränta och ha 300 000 till att lägga på en större bostad?
    Om du frågar mig så är svaret att jag vill betala reavinsten på en gång, så att den inte förföljer mig. Det är ju inte heller så att jag betalar skatt på hela beloppet.

Gör jag en vinst på 200 000 kr så är reavinstskatten 22%, dvs 44 000 kr. Då har jag fortfarande 156 000 kr att investera i mitt nya boende.
  • Joual

stas: 

Men kreditförfrågningarna säger ju inget om ifall krediten är beviljad eller inte. Hur ska då UC kunna veta om krediten är aktiv? 
  • Joual
    Anna undrar skrev 2010-04-13 08:58:14 följande:
    UC har uppgifter på både kreditförfrågningar och beviljade krediter. Sen om du använder krediten eller inte, det vet UC inte.Jag gjorde en storstädning blnd mina krediter nyligen, jag kollade med UC vad jag hade för krediter och avslutade dem. Tror att jag hade 5 varav 2 hade jag inte ens koll på att jag hade. Såna hänger med om man tex tar på avbetalning på ElGiganten så avslutas inte krediten bara för att du betalat utan den finns kvar tills du säger upp den.Jag själv hade flera krediter på 20 000 helt i onödan.
    Ok, det hade jag inte koll på. Nu har jag iofs inga fler "aktiva" krediter än mitt Statoilkort (och banklån) och det tror jag inte är något större problem
  • Joual
    Kalycia skrev 2010-04-17 13:14:43 följande:
     Vi har tagit avstånd från allt vad kreditkort heter, på alla sätt. 
    Varför det? 
  • Joual
    mamma hampus skrev 2010-04-23 09:20:23 följande:
    hej Ni som tittade på programmet igår kväll minns ni den hemsidan de jämförde sina försäkringar m.m  med??Har bara hört talas om Lendo eller vet ni någon bra sida??tack för eran hjälp
    De använde sig av www.compricer.se

Jag vet inte så mycket om sidan, men har för mig att den är seriös. Du kan ju testa.
  • Joual
    Kalycia skrev 2010-04-27 17:22:02 följande:
    Vad ska man med dem till? Vi siktar på att alltid spara till allt, krediter ska man helt enkelt inte använda. Det är höööga räntor och man vet aldrig vad som händer så det är bättre att helt hålla sig borta.
    Om man inte känner sig helt trygg med att man kan hantera krediter så ska man naturligtvis hålla sig långt borta från dem. Det kan vi nog vara helt överens om. 
    Kreditkort behöver inte vara av ondo. Hanterar man dem på rätt sätt och betalar sin räkning i tid är det inga problem. Snarare tvärtom. Det finns fördelar med att betala vissa saker med kreditkort. Resor, t ex. Det ger dig ett extra skydd om resebolaget skulle gå i konkurs eller resan ställas in. 
    Om du vill kan du läsa mer här: 
  • Joual
    mamlan skrev 2010-04-27 20:02:20 följande:
    Men det är väl skillnad att handla MED kreditkort och PÅ kredit eller? för man kan ju ha ett betalkort med kredit upp till en viss summa, och råkar man då handla för mer pengar än man har på kortet blir det en jäkla ränta för att man nyttjat krediten.
    Att ha ett kreditkort är ju per definition att handla på kredit. Det är däremot stor skillnad på om man använder det för att hålla sig flytande (och inte kan betala räkningen) eller om man använder det för att det är praktiskt och kan betala varje månad. 
  • Joual
    mamlan skrev 2010-05-02 00:22:01 följande:
    Det jag menar är att man har ett betalkort, exempelvis VISA då har man ju pengar insatta på ett konto kopplat till kortet, sedan så kan man ha en kredit kopplat till kortet så att man kan fortsätta handla även när pengarna på kontot är slut, och då blir det ränta på det man drar över. Vad är meningen med ett kort där du handlar bara på kredit för att sedan betala som räkningar? Är det inte lättare då att ha ett konto koplat till kortet så slipper man riskera att handla över sina tillgångar?
    Jag har både ett betalkort (kredit) och ett bankkort. Mitt kreditkort tycker jag är toppen när jag ska göra större inköp till vårt hem, boka resor, och när jag måste göra utlägg till jobbet, för att nämna några exempel. 
    Bankkortet har jag mina fickpengar på. Vi har gemensam ekonomi, men några egna tusenlappar att spendera varje månad. Privata utgifter betalar jag alltid från det kortet. 
    Jag tycker att kortens fuktion kompletterar varandra. Att t ex boka resor med kreditkortet ger ett extra skydd om resan blir inställd eller arrangören går i konkurs. Jag har inte heller lust att ligga ute med privata pengar för jobbutgifter. Det är dessutom räntefritt om jag betalar när räkningen kommer. Väldigt smidigt och enkelt. 
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-22 23:02:02 följande:
    betala hotell och så vidare kan du ju göra med ett DEBITKORT,det behöver du inget KREDITKORT för att göra.
    Menar du att man bör ligga ute med egna pengar för sina jobbomkostnader? Varför det? 
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-23 13:04:19 följande:
    som jag har sagt innan,om företaget skickar ut dig på ärende,eller tjänsteresa så är väl god sed att du som skickas ut ANTINGEN ombeds att skriva fakturan på företaget,eller har du med dig ett företagskort och koden,och faktura skickas till företaget. jag har ALDRIG varit med om att man själv får lägga ut privata pengar...jo,jag har jobbat både på stora och små företag.
    De som reser mycket (eller av andra anledningar gör större utlägg i tjänsten) har företagskort. Dessa är dock kopplade till en personlig kredit. Eftersom dessa kort - precis som alla andra - har 45 dagars räntefri kredit så lämnar man in sina kvitton när man gör sin lönerapport, och får då igen pengarna för dessa samtidigt som kreditkorträkningen ska betalas. Kreditkortsräkningen kommer alltså till individen, inte till företaget. 
    Själv reser jag inte så mycket så jag har inget företagskort alls. När jag har utlägg så betalar jag dem med mitt eget kreditkort, lämnar in kvittona och får tillbaka pengarna. Inga krångligheter. 
    Så länge krediten är räntefri och du betalar det du ska varje månad så ser jag inga problem med kreditkort. De är inte djävulens verktyg. 
  • Joual
    Trynträ skrev 2010-05-23 13:33:33 följande:
    Jag vill då inte ligga ute med pengar som jobbet ska stå för. Det kan handla om många tusen.
    Men då måste du använda ett kreditkort, och kreditkort är ju som bekant djävulens verktyg. Alla som har kreditkort hamnar i lyxfällan. Så är det. Jajjamensan. 
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 11:32:05 följande:
    är hela ditt liv jobbrelaterat eller???
    Hur menar du nu? Är ens liv jobbrelaterat om man inte vill ligga ute med privata pengar för jobbrelaterade kostnader? Jag förstår ärligt talat inte vad du menar nu.
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 11:57:33 följande:
    jag pratar om dig som privatperson,inte ditt jobb.
    Eh... va?

För det första var det trynträ som du riktade den initala frågan till, inte mig. Jag bara reagerade på det du skrev till trynträ.

För det andra förstår jag ändå inte hur du menar.
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 12:22:54 följande:
    nej vi pratar kreditkort.
    ... och för den absoluta majoriteten av alla anställda så är kreditkort inblandade när det gäller utlägg för kostnader i tjänsten. Du har hakat upp dig.
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 12:28:22 följande:
    ja vi pratade ju företag och betalning utav hotell osv och ni hävdar att ni får stå för utläggen,och då sa jag att det hör till GOD SED att företaget skickar med kreditkort+kod och fakturan går DIREKT till företaget= företagskort.
    Och flera av oss hävdar att det inte funkar så längre. Majoriteten av alla företag jag känner till (har faktiskt frågat runt en del) har samma lösning som företaget där jag jobbar, dvs att man har ett företagskort med personlig kredit. Man får alltså räkningen hem till sig själv som privatperson, och får betalt för utläggen av företaget när man redovisar kvitton.

Du får hänvisa hur mycket du vill till god sed, men det brukar numera fungera som jag beskrev här ovanför.
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 12:31:36 följande:
    men för att återgå till det här med kreditkort som PRIVATPERSON,det behövs ju inte.så VARFÖR har ni som privatpersoner kreditkort? varför använder ni inte er lön?
    Men allvarligt talat: det har jag och många, många fler skrivit om i både den här och många andra trådar genom åren. Har du missat allt det?
  • Joual
    Lakino skrev 2010-05-24 13:07:10 följande:
    och du tror att jag bara vill ha svar ifrån dig,joual och trynträ? nej det finns fler på familjeliv som kanske vill göra sin röst hörd? är så trött på ert förbannade gnatande..
    Det är ju inte så att vi som skriver mycket i ekonomitrådar på något sätt hindrar andra från att göra inlägg....
  • Joual
    Kjell2 skrev 2010-05-25 11:24:05 följande:
    avregistrerad.......igen......Spännade fortsättning följer om ca fyra månader.
    Äsch, så trist! Nu blir det lite tråkigare igen på forumet några månader. Återkomst i augusti?
Svar på tråden lyxfällan!