• esther

Liten eller stor skola?

Om det enda som skiljde mellan skolorna var storleken, vilken skulle ni våälja då? Jag kan se för och nackdelar med båda alternativen så jag vill gärna höra era synpunkter1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-01 21:19
    Kan ingen se fördelar med en stor skola?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 07:55
    Rtt tillågg;
    I skolan med en klass går man i samma klass från 6-års till 9:an.
    I skolan med fyra klasser så ändrar de om klassaammansättningen efter förskoleklassen, 2;an och 4:an
    Påverkar den infromationen hur ni ser på det, spontant känner jag att det är bättre ed samma klass men samtidigt antar jag att man inte bara organiserar om klasserna för skojs skull utan att det finns en tanke med det och att man på så sätt lär känna fler barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Liten eller stor skola?
  • CeeJay

Jag hade valt en liten skola. Enbart för att jag tror att både lärarna och annan personal har "mer koll" på en liten skola. Dvs jag tror att det är lättare för alla barn att få uppmärksamhet, stöd och ev tillsägelse om något går snett.

Vi tillhör en väldigt liten skola och jag är superglad över att mina barn ska börja där om några år. Så vitt jag vet är det bara två klasser åk 1-3 och de barnen har väldigt goda förutsättningar sedan när de börjar i större skolor från åk 4.

• Teskedsmamman

I höst kommer vi få köra ca 3,5 mil extra varje dag för att köra sonen till skolan, vi får inte skolskjuts eftersom vi har valt en annan skola än den vi tillhör.

Vi har alltså valt en liten byskola istället för tätortens skola. Jag har själv gått på både liten och stor skola och just utifrån det så väljer vi liten skola.

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • lövet2

En liten skola absolut! Mina barn går på en liten skola, och de få nackdelarna uppvägs många gånger om av fördelarna!

• iolanthe

En liten skola utan vidare, och för mig är en skola med en paralellklass en stor skola. En liten skola för mig är en skola där flera klasser är hopslagna, en normalstor där det finns 15-20 elever på varje klass och en stor där det finns parallellklasser .

• iolanthe
    iolanthe skrev 2010-04-01 20:56:07 följande:
    En liten skola utan vidare, och för mig är en skola med en paralellklass en stor skola. En liten skola för mig är en skola där flera klasser är hopslagna, en normalstor där det finns 15-20 elever på varje klass och en stor där det finns parallellklasser .
    Tillägg, dottern kommer dock att gå i en stor skola med 2 klasser i varje årskurs.
  • Trollet Ludenben

Liten skola. Det passar min son bättre. Nu har vi ett mittemellan-alternativ. Det är en stor skola men hans klass och ett fåtal klasser till går i små 4 byggnader som varit dagislokaler och gården är inhägnad och avskild från den stora skolan. Gården är inhägnad staket med grind så att man kan begränsa den ytterligare inom inhägnaden.

Älskade ungar
  • iolanthe

Liten fråga: ni som valt liten skola, vad är en liten skola för er?

• Burberry
    iolanthe skrev 2010-04-01 20:56:07 följande:
    Håller med dig om detta. Tycker också frågeställningen är konstig, då båda alternativen (åtminstone med finlandsvenska mått) är stora skolor.
    Zumba är jättekul - testa du också!
  • lövet2
    iolanthe skrev 2010-04-01 21:11:31 följande:
    Liten fråga: ni som valt liten skola, vad är en liten skola för er?
    En skola där normen är en klass i varje årskurs, även om det undantagsvis kan förekomma en parallellklass vissa år.

• esther
    Är en skola med en parallellklass en sttor skola? Inte i innerstaden kan jag lova...

Burberry skrev 2010-04-01 21:17:51 följande:
    Håller med dig om detta. Tycker också frågeställningen är konstig, då båda alternativen (åtminstone med finlandsvenska mått) är stora skolor.
Svar på tråden Liten eller stor skola?