• Sally86

Någon med erfarenhet av puregon??

Jag har ätit tre kurer med pergotime men ingen ägglossning i sikte, ska därför börja med sprutor puregon nästa vecka o hoppas så att det ska fungera. Samtidigt som jag e nervös för att ta dom!! Någon som har erfarenheter av detta o vill dela med sig???

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av puregon??
  • 81JeN

hejsan, vi har gått igenom ungefär samma som er där, jag gick en pergotime kur , 3 ggr, utan att kunna få ägglossning eller någon resultat, sedan gick vi över till puregon sprutor som jag tog i exakt 14 dagar. jag kan för övrigt säga att jag lider av pco, typisk pco som jaghar förstått från de läkare jag haft nu sista tiden,har massa små äggblåsor men ingen ägglossning osv.. jag började med nässpray som ska få en att gå ner på hormoner helt, de säger att de blir en typ av klimakterie, som jag faktskt som tur var, märke inte av så mycket, va lite extra känslig de första dagarna, men de gick ändå bra, ovh även min sambo håller med där {#lang_emotions_smile}
    sedan började jag med en dos på 50, de gick faktiskt bra, med att ta sprutorna själv och så, sista veckan har jag kännt av att det börjar ta lite på en, me dels alla blodprov man måste ta, dels ultraljudundersökningarna, och sist men inte minst de att man måste sätta in sprutan själv varje dag. efter 50 höjdes jag till 75 i två dagar, och på dag 2 så var jag på undersökning och de såg att jag hade en äggblåsa på 17 mm, och då var det dags att ta ägglossningsprutan, samma dag ringde dem från sjukhuset och sa till mig att ta en sista puregon spruta med 100, sista sprutan då, dagen efter fick jag ta ägglossningsprutan, och den 22 april ska vi ta gravtest, som vi verkligen hoppas hoppas på ska bli positiv.. de är min upplevelse än så länge av puregon.. att ta sprutorna själv tycker jag personligen inte att det är svårt, ibland kan de svida lite, men väldigt lite, ibland kan de komma någon droppe blod, men inte mycket alls.. de gångerna jag tyckt att det var jobbigt, så har man ju verkligen tänkt, på hur mycket man vill ha en liten tillökning i familjen.. jag vet inte om de på något sätt hjälpte dig att få svar har på din fråga,men fråga gärna, kan ja svara och ev hjälpa till så gör jag gärna det..
    jenni

• Sally86

Tack!! Det var verkligen skönt att läsa om någon annan som varit med om det man själv ska genomgå.........man har ju rätt många funderingar. Jag ska oxå börja med 50 ie på fredag sen får vi väl se hur länge o när man behöver öka dosen. Har du känt av några biverkningar??? Jag hoppas verkligen att du får ett plus nu i april!!!!

• 81JeN

ja vet man har så mycket funderingar, och man vet inte riktigt vem man kan prata med dem om.. de e ju jätte tur att den här sidan finns, så man kan läsa om andra, och börja skriva själv.. sen är det ju det, man är faktiskt inte ensam jag är förvånad över hur många vi egentligen är.

du ska börja med sprutan på fredag? då har du redan gått igenom sprayen? då har du ju gått igenom de värsta när de gäller biverkningarna som jag förstått det, klimankterie känningarna. när det gäller sprutan har jag faktiskt inte kännt någonting alls, tvärtemot jag har blivit gladare, vet inte om det är för hormonerna börjar bli "normala" eller om det är för våren äntligen är på väg.. men jag har faktiskt inte kännt något alls just med sprutan

de enda är väl att man får ha väldigt mycket tålamod som jag skrev förut, mycket blodprov, en del gynundersökningar, och mycket stickande på sig själv, men som sagt det är ju för en väldig bra anledning om man säger så..men när man väl ser att det finns en enda liten ägg som faktiskt har växt, ooo vi blev, eller speciellt jag, blev överlycklig, jag grät av detta, fast det inte ens är säkert att det blir något barn av det, men som sagt bara att se att kroppen svarar på någon behandling..

hur länge har ni försökt bli gravida? håller tummarna för dig med :)

• Sally86

Jag tycker det e toppen att kunna gå in här o få höra hur andra har det o skriva av sigl lite, det snurrar rätt mycket i huvudet för tillfället=/ Men jag ska inte ta något spray alls, det e oxå något som jag har förstått när jag varit inne här....att alla gör så olika. Ingen gör lika........jag ska börja med puregon på mensdag 2. Att det blir en hel del resor har jag räknat med, har 6 mil enkel väg så det e svårt att få till det jämt.....men som du säger vill man ju bara se att man kan få ägglossning av det...då e det ju värt det, men ibland känns det hopplöst. JAg hoppas verkligen på detta nu, vore skönt o lyckas innan sommaren, hoppas så för dig med. Har du gjort några andra förändringar i livet under tiden??? Jag tränar ganska mycket o funderar på om det kan påverka???

Vi har försökt i 9 månader.....ni då??? Lycka till!!

• 81JeN

det är så sant alla får ju olika typer av behandlingar, fast åndå samma, men då har du "egen"blödning? jag har inge blödning alls.. de kanske har med det att göra med sprayen då kanske, eller? vad olika det kan vara, men samtidigt så sitter vi ju alla i samma båt, längtan efter de lilla + :) jag tänker på det ofta när jag har varit på mottagningen, när man ser alla par,alla kvinnor, och alla ser så olika ut, men ändå har samma typ av problem... de jag alla fall har forstått är att vi är faktiskt ganska många.. 

jsg hoppas verkligen för er skull oxå, håller verkligen tummarna!!

vi har försökt i 1 år,eller de blir ett år den 25 april.. så nu får vi ju se, jsg verkligen längtar tills vi kan ta testet.. man går ju runt o runt i tankarna,och som du säger så känns det hopplöst ibland, men man får försöka tänka positivt, jag tror att sånt oxå påverkar, tänkandet och inställningen..

vad gäller levnadsätt,så röker jag, tyvär, har försökt o dra ner så mycket jag kan på det, eftersom jag vet de påverkar mycket, men de blir ju lite slarv ibland, alkohol  har jag inte drukit sen jag började med sprutorna. fick metformin mot mitt sötsug, och de hjälper verkligen, känner ingen sug efter godis, men fick ju inga tabletter för att ändra mitt tänkande angående godis hehe.. jag försöker gå ner i vikt, träningen har blivit lite åsidosatt för jsg har varit så sjuk, men imorn, kör jag igång me det igen, för jag MÅSTE ner i vikt, lättare sagt än gjort tyvär.. sen har jag börjat med folsyra i samband med sprutorna, läkaren sa att jag skulle det..själv? har du ändrat något speciellt? har du oxå pco? eller är det pga annat du inte får ägglossning? jag är typisk pcoare,enligt det man läser, något bra är väl att man har väldigt mycket äggblåsor, men dem vill ju inte släppa.

• Sally86

Jag slutade med min p-piller i september o har inte fått tillbaka mensen sen dess så jag äter primolut-nor för att få blödning, sen sprutor.....snart e det dags! Men e nere i en jobbig svacka nu som e svår att komma ur, då det känns som det aldrig kommer att lyckas =( o man känner sig misslyckad=(( Måste börja bli mer positiv, men mest e det väl rädslan för att det inte ska fungera som gör mig så negativ. Men som du säger så påverkar det säkert o därför måste jag bli mer positiv!!!

Läkaren säger att jag har PCO o när jag ar läst om det så stämmer det in väl på mig, mitt levnadssätt har jag väl inte ändrat så mycket tänkte höra med läkaren om det nästa gång, godis e dock en last som jag har! Det jag funderar på e att jag alltid har tränat väldigt mycket (som yngre på elitnivå) o nu tränatr jag oxå en hel del om det kan påverka detta?? Eller om man kan fortsätta som vanligt....hmm jaja.

Får hålla tummarna!!!

• Babe

Sally86: Jag har också "typiska äggblåsorna" för PCO, men har väl inte direkt fått någon diagnos. Jag har oregelbunden mens och har funderat om det kanske delvis ändå berott på att jag tränat rätt intensivt som yngre och även vägt på tok för lite, kanske kan ha strulat till hormonerna....? Vet inte. Det vete gudarna... 

Numera är jag dock närmast "normalviktigt" och tränar mindre, men har fortfarande inga regelbundna blödningar. Jag har tidigare provat pergo utan resultat, vi gick direkt till IVF och har tre barn tack vare det :) Men jag skulle inte önska något mer än att få äl och mens att fungera och visst längtar jag efter syskon till våra små. Min dr nämnde att jag säkert får en normalt fungerande äl/mens när jag blir äldre, men jag förstår inte riktigt resonemanget... Vi orkar Inte med fler IVF, men kanske puregon, det har vi aldrig fått testa avskillt... Ska prata med min doktor om en vecka och föreslå det!!! Eller höra mig för och fråga om hon har några andra idéer. Har läst att GI kan vara bra, för att hålla blodsockret stabilt och därigenom ägglossningen, värt att testa iaf. Lycka till!!!
    Kram/ Babe 
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Babe

PS. själva sprutorna har jag tagit i samband med IVF, det är inget att oroa sig för, det fixar du fin-fint!

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Sally86

Har tagit puregon 50 ie i en vecka nu, var på kontroll idag men ingenting hade hänt=(( Blir så ledsen på detta, e det någon som vet om det någonsin kommmer att fungera eller vad e det för fel på mig???=// Ska ta 75 ie i en vecka nu sen kontroll igen, börjar bli så trött på alla negativa kontroller....förlåt men var bara tvungen att skriva av mig!!!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av puregon??