• Leniz

    Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

    tänkerpådig skrev 2013-10-30 21:05:13 följande:
    Grattis! Ni hade tur som hann få beslut på er ansökan innan antalet flyktingar från b la Syrien ökade markant och MIG omfördelade sina resurser.

    Jag förstår/tycker såklart att flyktingar som söker asyl ska gå före, men ännu bättre vore om det sköts till mer resurser.

    Numera är det 10 mån väntetid för webansökan och 14 mån för pappersansökan!

    Vi gjorde ingen webansökan då tekniken är rätt bristfällig i min mans hemland. Har i efterhand förstått att vi kunde gjort den från Sverige, men för sent att ändra nu
    Kan jag ansöka åt min man från Sverige via webben?
    Min man befinner sig i sitt hemland nu sedan igår och vi ska snart ansöka om familjeanknytning, så fort han har fixat ett nytt pass.
  • Leniz

    Ok!


    Anonym ((me)) skrev 2013-10-31 22:30:42 följande:
    vet folk som fått beslut på dagen 1 månad efter mannen lämnat Sverige men också dom som väntat närmre 1 år.. samma förutsättningar, samma land, samma situation.. så vet inte riktigt hur det går till egentligen..

    Kämpa på o lycka till!! 
    Vad sjukt att det är sån skillnad i väntetider.
    De som du känner, där det bara tagit en månad. Har de fått förtur pga barn?
  • Leniz
    Anonym ((me)) skrev 2013-11-01 21:31:49 följande:

    dom hade barn båda paren men vet inte om de i sig ger så mycket förtur egentligen iom att de andra paret fick vänta längre..
    Okej!
    Jaha, då har mannen skickat iväg ansökan på webben idag, och jag fyllde i  min svarsdel direkt efter. Nu får vi se hur lång denna "resa" blir.            Nu är det en vecka sedan han åkte och man saknar honom så otroligt mycket redan nu. Det jobbiga är ju att man inte vet överhuvudtaget om när han får komma hem igen. Om man kunde haft ett datum att längta till skulle saken varit något lättare.
  • Leniz
    kirakira skrev 2013-11-05 09:54:01 följande:
    Vi fyllde i ansökan tillsammans, och svaren blev ganska så lika pga det. Blir orolig att de ska tro att jag gjorde allt åt honom. Tyckte formuläret var så dumt. Fick titta på hans ansökan när jag fyllde i min bit för jag inte kom ihåg hans familjs detaljer osv. Frågorna är också jättedumma, de förutsätter att man träffats genom nätet eller att familjen har gjort en deal, fast vi bara träffades av en slump :S Blir orolig att de ska tycka att det är nåt fuffens.
    Vi gjorde också den tillsammans. Det är inte så lätt att veta födelsedag till min mans döda pappa, och syskon som man aldrig har träffat. Javisst är det dumma frågor.. det tog lång tid att fylla i.
    Reagerar de på om svaren är för lika? Det hoppas jag ju inte på..
  • Leniz
    Anonym (väntan) skrev 2013-11-07 21:40:41 följande:

    Nej dom reagerar inte på det! 
    Ok vad bra! Tack!
    tänkerpådig skrev 2013-11-10 20:01:44 följande:
    Jag håller ärligt talat på att bli tokig av att vänta... Har precis mailat vår assistent på MIG igen för att höra om något nytt finns att säga. Vet egentligen inte varför, de ger ändå inga svar, men vad har jag att förlora! Jag hoppas att smilla75 går in snart då hennes svar varit så värdefulla för mig och många andra... Jag undrar över formuleringen att om man planerar att bli sambo eller gifta sig "får" MIG bevilja UT. Händer det att folk får avslag enbart pga att de inte är gifta? Vad betyder denna formulering i praktiken? Tacksam för svar.
    Usch jag förstår dig.. jag tycker redan det är jobbigt efter två v och en natt sedan han åkte. Helst av allt skulle jag vilja lägga mig i sängen och sova genom hela proceduren. Vakna igen när han får ett ja.
    kirakira skrev 2013-11-11 17:29:23 följande:
    Vi fick avslaget på turistvisum förut, för de inte tyckte att relationen verkar seriös. Vi var inte gifta. Om man beskriver sin relation och den verkar seriös, borde det inte vara problem. Vi skrev brev och överklagade, och det gick bra.

    Man kan logga in med sin användare på MIG. Min man har inte varit på intervju så finns inte mkt på hans sida, men kan vara värt att ta en titt. 
    Kan man logga in på mig-sidan och se om något händer?


  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:02:43 följande:
    Nej vi gifte oss januari 2013 när vi va ensamma men sen åkte mina föräldrar ner och dom ville ha ett stort bröllop så vi hade det men då fick vi ett annat vigselbevis och på den stod det ett annat datum. Men allt gick bra med migrationsverket dom kollade inte ens på dokumenten som han hade med sig jag ringde dom dagen efter att han hade varit på intervju och då var det en måndag och pratade med dom och samma vecka på torsdagen när jag kollade på deras hemsida med vår kontrollnummer så stod det att han hade fått ett beslut och när jag ringde dom sa dom att han hade fått uppehållstillstånd på onsdagen. Allt tog en inte ens en vecka efter att han hade fått vara på intervjun det tog bara 3 dagar innan han fick svaret Skrattande nu kommer han till mig den 19de december och ÄNTLIGEN tar det här distansförhållandet slut så vi kan va med varandra igen Skrattande
    Åh vad skönt att han får komma hem igen! Härligt! Hur lång tid har det tagit som allt?
  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:25:28 följande:
    Vi ansökte i  mars så det tog nästan 8 månader men kändes som 10 år haha dom är så sega på migrationsverket man måste hela tiden ringa och se va dom har gjort. Fråga hela tiden om vem som är er handläggare säger dom att ni inte har fått nån än fråga vem det är som har hand om alla handläggare där och be om personens e-mail som jag gjorde och maila och fråga ifall du kan få personens telefonnummer och ring och prata och tala om för dom hur ledsen du är och hur mycket du saknar honom. För när jag ringde sa han att handläggningstiden var på 10 månader men han skulle "försöka" ta fram ärendet med dom ärenden som dom skulle kolla på under november månad och 2 dagar senare hade vi fått ett svar Glad
    8 månader.. puh.. det är en lång tid utan sin älskade.
    Vi skickade in ansökan förra måndagen, så bara 8 nätter.. Jag ringde till mig.verket igår för att höra varför inte vi hade fått kvitto på betald ansökan (det står i e-mailet man får att det kommer separat). Hon sa att det e-mailet är som ett kvitto också. Jag fick på samma gång beteckningsnumret. Saken hade inte fått handläggare än, hon sa att det kan ta en månad. Är det någon vits i att redan nu ringa dit ofta?
  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:06:49 följande:
    Ja det kan du göra. Min man var i Iran när vi ansökte via webben och och jag svarade på frågorna åt honom på svenska. När dom undrade ifall han kunde svenska föratt alla svar va på svenska sa han bara som det va att han satt bakom luren med mig och jag skrev det som han sa på svenska åt honom...
    Tack för svaret!
  • Leniz
    niikkiii skrev 2013-11-12 20:56:28 följande:
    Asså dom kommer inte ge er nån handläggare så fort för vi sökte ju i mars och varje gång jag ringde till dom sa dom att vi inte hade fått nån handläggare men sen när jag va i iran under augusti ringde jag till själva ambassaden och frågade varför han inte hade fått nån intervju tid än och då "råkade" tjejen avslöja namnet på en team leader som jobbade med alla handläggare på migrationsverket det va då jag började maila sönder stackars kvinnan haha och det va det som jag tror fick dom att ta fram vår ärende. Jag ringde också mkt innan men han måste först få ett mail från dom där det står att han ska boka tid för intervju och det är då du ska börja ringa mkt för innan det säger dom bara samma sak i kundtjänst om att väntetiden är på 10 månader och att det inte har gått så lång tid än så man får vänta.... 
    Ok, tack!
    Jaja, bara smörja sig med tålamod. Men det låter hemskt med 10 månader. Och jag vet inte om jag kommer att ha råd att åka ner till Afrika för att hälsa på heller. Jag är en fattig student..
    Vilken härlig känsla för er att han snart är hemma. börja leva på riktigt igen.
  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2013-11-12 21:06:55 följande:
    Grattis till er som fått hem era män! Vi har väntat 11 månader, fortfarande inte fått någon handläggare. Jag mår så dåligt av allt detta att jag smart inte vet var jag ska ta vägen! Gråter varke kväll och mår skit av all denna stress och saknad. Tänk om de säger nej! Jag mår så dåligt av denna ovisshet och lååååånga väntan
    Stackars stackars dig!!!   jag kan bara föreställa mig hur det känns. Jag förstår att du mår dåligt, det gör jag redan, och du har haft det såhär i 11 månader.
    Fruktansvärt att du inte hört någonting. Jag håller mina tummar och tår att det nu ska gå snabbt för er. Styrkekram till dig!
  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2013-11-12 21:42:06 följande:
    [quote=71660353][quote-nick]Leniz skrev 2013-11-12 21:21:19 följande:[/quote-nick] Stackars stackars dig!!!   jag kan bara föreställa mig hur det känns. Jag förstår att du mår dåligt, det gör jag redan, och du har haft det såhär i 11 månader. Fruktansvärt att du inte hört någonting. Jag håller mina tummar och tår att det nu ska gå snabbt för er. Styrkekram till dig![/quote Tack, det är fruktansvärt att vänta så länge... Jag behöver alla kramar jag kan få för jag går sönder snart... Visste att det skulle bli jobbigt, men detta hade jag aldrig kunnat föreställa mig Usch och fy fan för denna jävla situation!!!
    Jag förstår det.. Men nu borde slutet, på er alldeles för långa resa, vara nära. Det kan ju inte vara lång tid kvar!!!!
     Snart är han här och ni kan leva ett normalt liv, ha ett normalt förhållande. Det är tanken på det som man får styrkan ifrån. Denna gången och aldrig mer!! Kram
  • Leniz
    onlylonely skrev 2013-11-16 21:11:12 följande:
    Jag fattar ingenting , vi har väntat 12 månader nu. Är gifta, har enligt mig iaf tydliga bevis på att vi har en äkta relation sedan flera år tillbaka , äktenskapet är registrerat överallt som det bara går. Fick för några veckor sedan tag på personen som enligt växeln har ärendet( ej handläggare) då berättar hon att min mans akt är lagd i källaren och uttagen för intervju på mig då.. Och då är det ju så klart 15 månaders väntetid vilket blir februari.. Skjut mig ungefär.. Men varför tror ni?? Jag är oerhört stressad av väntan. Har varit i hans hemland 2 gånger och har knappt möjlighet med en gång till.. Vad ska man göra??
    Usch vad jobbigt. Sökte ni via webben eller lämnade ni in papper? Men han har varit på intervju? Ring och försök pusha på.. 
    tänkerpådig skrev 2013-11-17 12:29:04 följande:

    Hej, usch vad jobbigt, stackars stackars dig! Även vi har väntat länge. Jag misstänker att jag kommer att bli kallad till intervju eftersom vi inte är gifta, men har inte hört något om det. Har inte hört något överhuvudtaget. Även jag känner mig sååå stressad Ja du... vad kan man göra... Typ ingenting förutom att ta en dag i taget och försöka överleva! Eftersom du blivit kallad till intervju trots att ni är gifta måste de ju vilja utreda er och ha mer information. Tror inte du ska oroa dig för detta. Det kommer gå bra! Låter konstigt att ert ärende är lagt "i källaren" pga detta... Vilket kontor tillhör ni? Vi tillhör Norrköping. Styrkekramar till er!
    Har din man varit på intervju?

    Styrkekramar till er båda!!
     
  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2013-11-18 19:18:22 följande:
    Ja han har varit på intervju i februari, dvs det var c:a 9 månader sedan. Jag skickade in min del max en månad senare (vi gjorde pappersansökan). Sedan dess har vi hört precis nada Jobbigt!

    Detta är synnerligen en sann prövning av ens tålamod och i att försöka lära en hantera saknad... Men snälla MIG, vi har fått stå ut med detta mer än ett år, det räcker nu!!!
    Okej! Det är så jobbigt det att man inte vet något. Att de inte kan höra av sig så att man vet att något händer. 
    Javisst är det en prövning..
    Idag är det 3 veckor och en dag sedan min man åkte, jag tycker det är riktigt jobbigt. Det är ju inte ens i närheten av ett år som för er. Detta  är bara början för vår del.
    Jag skickade in min del en timme efter han skickade in sin del.  Igår fick min man  intervjutiden som är i början av januari..  
  • Leniz
    onlylonely skrev 2013-11-18 21:52:53 följande:
    Vi tillhör Malmö kontoret, min man var på intervju i Januari ????känns så tröstlöst nu. Hjälper inte tänka på det kunde varit värre. Pratade med en på kontoret idag som sa att de har blivit tilldelade de ärenden som de hinner innan v 50 nu, och ja vi var ju inte bland dem. Eh nej.. Sen får de nya ärende igen från v 2. Men att nu kunde det ta 14-17 månader.. Och hon la till ett litet skratt.. Jo men kul.. Eller hur.. Men fick numret till en chef, men vad hjälper det??
    Fy vad hemskt.. Hur f_n kan man skratta. Det är lätt för dem som sitter där på sitt 8-16 jobb och sedan kan åka hem till sin man när hon slutat. Idiot!!!
    Jag tycker du kan ringa till chefen och försöka iaf. Det kan väl inte skada. 
  • Leniz

    Idag fick min man e-mail om att ett beslut tagits! Det står: man ska se på svenska ambassadens hemsida för att få information om hur han ska få beslutet och uppehållstillståndskortet!. Det menas väl att han har fått uppehållstillstånd!!! Wohoo.. Han var på intervju igår!!!!! Och idag ett beslut.. Detta är nästan för bra för att vara sant. 2 månader och någon dag sedan har sökte, och om en månad är han här hos mig! Gissa vem som är världens lyckligaste idag!

  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2014-01-09 17:08:05 följande:
    Hej Leniz,

    STORT grattis till er - vad härligt!

    Vad sjukt att det gått så snabbt för er, vi har väntat 13 månader och ännu inget svar.

    Av ren nyfikenhet undrar jag vilket kontor ni tillhörde, om ni är gifta, gjorde webansökan samt om ni hade förtur?

    Jag är verkligen jätteglad för er skull, men förstår inte hur väntetiderna kan variera så oerhört???

    Smilla75: Stämmer det som vissa skriver att man ska ringa och "ligga på" för att få ett snabbare besked? Jag börjar misstänka att så är fallet. Det känns så! Vi har kanske gjort fel som respekterat att MIG har hög arbetsbelastning och därför inte har ringt och tjatat, bara mailat ibland? Är det ett dåligt tecken om man, som i vårt fall, får vänta vänta och väääääänta....

    Det känns som att alla utom vi får positiva besked på nolltid. Jag vet  och förstår såklart att det är fler än vi som får vänta länge, men kan inte hjälpa hur jag känner. Jag är så glad för er andras skull, men samtidigt så fruktansvärt ledsen
    Hej! Tack! Vi är verkligen överraskade och glada att det gick så fort!
    Vi tillhör kontoret i Växjö, vi är gifta och gjorde en webbansökan. Vi hade ingen förtur.. Hade ju inte ens chansen att ringa och ligga på (som tänkt) eftersom han fick beskedet dagen efter intervjun. 
    Om 3-4 veckor kommer han äntligen hem och vi kan leva ett normalt liv.

    Jag tycker så synd om dig och de andra som måste vänta så länge. Jag hoppas, och håller tummarna att era män ska få komma hem nu!! 
    Det är konstigt att det varierar så mycket.. Men ni skickade in pappersansökan? Det är webbansökningar de tyvärr prioriterar före tror jag.. Men nu MÅSTE det vara din och din mans tur!!!! 
    Styrkekramar till dig!!
  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2014-01-09 17:08:05 följande:
    Hej Leniz,

    STORT grattis till er - vad härligt!

    Vad sjukt att det gått så snabbt för er, vi har väntat 13 månader och ännu inget svar.

    Av ren nyfikenhet undrar jag vilket kontor ni tillhörde, om ni är gifta, gjorde webansökan samt om ni hade förtur?

    Jag är verkligen jätteglad för er skull, men förstår inte hur väntetiderna kan variera så oerhört???

    Smilla75: Stämmer det som vissa skriver att man ska ringa och "ligga på" för att få ett snabbare besked? Jag börjar misstänka att så är fallet. Det känns så! Vi har kanske gjort fel som respekterat att MIG har hög arbetsbelastning och därför inte har ringt och tjatat, bara mailat ibland? Är det ett dåligt tecken om man, som i vårt fall, får vänta vänta och väääääänta....

    Det känns som att alla utom vi får positiva besked på nolltid. Jag vet  och förstår såklart att det är fler än vi som får vänta länge, men kan inte hjälpa hur jag känner. Jag är så glad för er andras skull, men samtidigt så fruktansvärt ledsen
    Jag tycker att du ska ringa till migrationsverket och ligga på nu!!! 
  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2014-01-09 19:19:04 följande:
    Vi är inte gifta juridiskt (religös vigsel, av imam utan vigselrätt, går ej att registrera). Vi vill gifta absolut oss "juridiskt" längre fram. Vi gjorde tyvärr en pappersansökan, men de måste ju behandla även dessa! De kan ju inte strunta i oss för att vi gjorde en pappersansökan! Vet att väntetiderna är längre, men i övrigt borde ju dessa behandlas lika... Jag hoppas verkligen det!

    Vi har inte ens fått någon handläggare så jag har inte direkt någon att "tjata" på :-P vem skulle det vara isåfall? Några förslag?

    Tack för styrkekramar, de behövs!
    Är du säker på att ni inte har en handläggare? 
  • Leniz
    tänkerpådig skrev 2014-01-13 19:06:23 följande:
    Leniz: Ja, enligt assistenten ingen handläggare. Undra när vi får en?

    Smilla75: Vi har träffats två ggr på sju månader, men det har snart gått sex månader sedan sist vi sågs. När vi sågs i somras trodde man på MIG att vi skulle få besked i augusti, men väntetiderna har höjts två ggr sedan dess... Just nu finns inte ekonomi att ses tyvärr!!! Tror du MIG kommer att ifrågasätta detta? Min jobbar massor, men tjänar uselt just nu, och jag har inte möjlighet att betala för oss båda. Om jag kunde skulle jag göra det.
    Okej.. usch, så tråkigt!
    Jag lider med er..
    Vi fick faktiskt handläggare direkt, två veckor efter vi skickat in ansökan. Det är så konstigt och orättvist att det är sån skillnad mellan sakerna. 
    Jag håller alla tummar och tår för att ni får glatt besked snarast. 
    Kram
Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!