• enyasmatte

stockholm here we come!

ok, vet att ni Stockholmare nog tycker att detta är en fjantig tråd men ändå: Vi ska till S_holm snart med en sexmånaders bebis. vad ska vi tänka på? alltså; vill ha tips på barnvänliga matställen, varningar för sämre, tips på bra affärer osv osv. tipsa eller varna om allt! både Stockholmsbor o andra.

thanks!

• Svar på tråden stockholm here we come!
  • Ulrica80

Köpcentrum e såååå mkt enklare me ban /och vagn. Vissa ställen i stan så får man INTE amma på, inte ha med sig barnvagn etc....Tips kolla sthlm mammors fika trådar...där brukar d / vi bestämma ställen som e barnvänliga.
    Åka buss e inge vidare....i värsta fall så kommer du inte på, för att d redan står 1-2-3- vagnar i buss parkeringen på bussen, & så e d bara att vänta på nästa & nästa eller gå....T-banan e sååå mkt enklare!!! Taxi, inte alla taxibilar har barnsäten, säg till vid beställning....

Åhléns City är Kalas...Stort, amningsrum & fina, fräscha toaletter. Men jag åker aldrig till stan....Så jag röstar för Täby & kista centrum. Där finns amningsrum & lätt att parkera...

Well...d e väl som överallt!!! Hmmm....Stockholm...

• MHN

Tycker inte alls det är en fjantig fråga, trots att jag är infödning Mycket smart fråga, så får man lite roligare tips.

Kulturhuset är också bra, stort och skötbord.

Se upp för äckliga hissar bara när man ska ta sig från plattformen i t-banan till vänthallen och vice versa. Trevligast är nog att ta sig till fots på stan. Djurgården och Rosendal är ett måste vid bra väder. Tips det är fri entre på många museér tex. Livrustkammaren på slottet enkelt att ta med vagnen dit också.

• Linnet76

Hej, jag bor i stan och jag måste avliva vissa föreställningar om att många matställen/caféen inte tar emot barnvagnar etc. Det gäller nästan bara när man kommer med 7-8 barnvagnar och det säger dig ju självt att det blir svårt och trångt.
    Amningsrum vet jag faktsikt inte om det finns kvar på Åhléns city. Är man på NK kan man åka högst upp med hissen och amma i sofforna som står utanför. Annars ammar de flesta var de befinner sig. På caféer/parker och liknande. Vill man vara diskret tar man med sig en sjal och hänger över axlarna.

Buss är bättre än tunnelbana, enklare och billigare eftersom man åker gratis med barnvagn.

Roliga barnbutiker är t.ex. Sprall på NK (leksaker och endel kläder), Haven (barnkläder), Uni (retro/unisex barnkläder), Matador (barnkläder), Barnbutiken, Bonti m.fl.

Trevliga matställen finns överallt, men vill man passa på att vara kulturell är ju Moderna Museets restaurang/café trevligt och barnvänligt. Kulturhuset (Panorama högst upp) är ju också barnvänligt om än inte lika mysigt.
    Skansen och Rosendal är ju också bra tips. Rosendal framförallt om man vill äta eller fika och samtidigt få en promenad.

• gbgumman

Buss är dock gratis att åka med barnvagn i stockholm. Men det kan vara svårt att få plats.

• Snossan

Åhlens city har väl inget amningsrum, finns ett bra fik där som har en avdelning anpassat för småfolket, dock kanske inte den största mysfakktorn..inga toaletter med skötbord..trångt och jävligt på toaletten.

Vill ni äta billigt kan ni gå på kinarestaurang på Sveavägen ät så mycket du vill för 65 tror jag och dom älskar barn. Tar alltid upp våran Pontus och leker en stund fast dom har tusen saker att göra. Jätte gulliga.

Skulle Inte åka tunnelbana...väntar hellre på nästa buss.
    www.barnguiden.com/default.asp

Klistar in en guide så kan ni kika. Skulle inte åka till ett köp center heller, ser ju lika dant ut i hela landet..nä kom och trängs med oss på drottning gatan

Älskar Djurgården och skansen!!

• 16aug

Kulturhuset är superbra. Bra fik,matställen. Stora ytor på mittenplanet. Skötrum uppe o nere. Mkt barnfamiljer och så ligger det ju bra när man sen ska shoppa. Men Drottninggatan en Lördag eller huvudtaget city är INGEN höjdare. Jag brukar undvika det själv även utan barnvagn. Det är som trängseln i Ullared... Men har man tid och tålamod så är det bra. De flesta lite udda barnaffärerna ligger inte mitt i city. Men det är klart värt att ta tunnelbanan eller promenera upp till Simpelworld på Karlavägen (uppgång stadion mot karlavägen om du tar tunnelbanan). Jättebra affär med allt fr leksaker till dyra Bugga boo vagnar.

Ja annars.
    -Cafét på DEBEHAMS (engelska varuhuset på Drottninggatan även Bear factory)
    -Åhléns City (Tyvärr små toaletter) Bra matsaldel för barnfamiljer.
    -Designtorget kul grejer till barn (längst ner i kulturhuset.

Ha en superskön shoppingdag i Sthlm.

• MHN

Ja buss är gratis att åka, dock inte från Liljeholmen eftersom man måste igenom samma spärrar som till t-banan. Alla bussar (nästan) har dessutom lågstegsgolv, så det är lätt att få på vagnen. Fast ibland kan det behövas ev.hjälp från andra ändå. Tycker de flesta är hjälpsamma med vagnen i västerförort iaf. Där det finns bussar med trappor. Plats beror ju var och när man åker i Sthlm.

• enyasmatte

Åh, vad glad jag blir! Vilka massa roliga tips! Det är verkligen värdefullt med dessa små tips från er alla. Skriv gärna vart de olika bra barnbutikerna finns, typ gata och kanske tom tunnelbana.

• Snossan

Ska ni bo här eller bara över dan?

Bor ni här så var..lättare att tipsa då. Är det något spec du letar efter eller bara så där iallmänhet?

• enyasmatte

vi kommer att bo några dagar i en lånad lägenhet på söder, nere vid vattnet. därefter två nätter på ett hotell vid Hötorget, kommer inte ihåg namnet nu.
    jag brukar alltid åka ned och jobba på Globen Horse Show (är ridsportjournalist), men i år blev det lite svårt eftersom vi har den lille så då bestämde vi oss för att göra en semestertripp i december istället.
    tänkte bara mysa, promenera, shoppa och äta gott.
    vill gärna ha tips på mysiga caféer!

• Snossan

Rackarungar secondhand, Skånegatan 78 tunnelbana Skanstull

Emmaus på götgatan secondhand Ligger mot slussen

Babycenter, Hornsgatan 174 secondhand tunnelbana Hornstull

Söder allihop!! Finns mycke fint til dom små när kläder och leksaker knappt är slitna pga dom växer ju så fort!

Jag är inte så hemma på söder.. bor vid drottning gatan själv så blir nästan aldrig att man åker dit men götgatsbacken finns ju roliga affärer..kommer inte ihåg vad den heter men finns en kul barnbutik där. Tycker ni ska kolla in kungsholmen och Vasastan..mycket mysiga fik och en hel del barnbutiker med lite annat utbud en som finns i city.

• enyasmatte

aahh! *hoppar av glädje* tack för de tipsen. ska absolut kolla in Vasastan o Kungsholmen också.

Kanske nån har tips på bra promenadstråk, gärna med nåt mysigt café efter vägen

Förresten - vart ligger FACE Stockholms huvudbutik?

• Snossan

Promenadstråk....ja då är det nog djurgården.

Vet inte var huvudbutiken ligger men jag köper mitt FACE smink på Drottninggatan.

Kommer ni från Åhlens så gå mot Kunggatan och efter den(fortfarande på drottningatan alltså) på höger sida kommer du till den butiken.

Har ni då gjort city kan ni fortsätta drottninggatan upp så hamnar ni ju i Vasastan..kika runt här så tar ni er till St:eriksbron så är ni på K-holmen. Hehe..ni får ha bra skor på er den här dan På slutet av Drottning gatan finns det en hel del fik.. mysigt nja...trend mysigt..men JÄTTE GODA MACKOR!!

• uno

Face finns lite överallt men jag vet inte vilken som är deras huvudbutik. En finns på Drottninggatan, en i Sturegallerian och så tror jag att Åhléns City har också.

Jag rullar vagn i Stockholm var och varannan dag och det funkar finfint överallt förutsatt att du åker vagn i rulltrappan. Ingen har slängt ut mig hittills från en restaurang och ammar gör vi där det finns någonstans att slå ner rumpan. Har som Linnet76 föreslår en sjal/näsduk över huvudet på Majken så att hon får lugn och för att skyla mig. En bra sak är att ha ett lås med till vagnen för då kan du parkera den på fiket om du inte kan ställa den vid bordet, brukar uppskattas av personalen. Om du ska boka bord på kvällen så brukar vi tala om att vi har barn med och ingen har nekat oss utan de vill veta om barnet ligger i vagn eller ska ha stol.

www.alltomstockholm.se
    www.destination-stockholm.se
    www.stockholmtown.com

På Hornsgatan från Slussen och mot Skinnarviksparken finns en tre - fyra barnbutiker varav några är riktigt bra. Åhléns City har roliga barnkläder. Brunogallerian på Götgatan har bra fik och toa för barnvagnar. Sofo (söder om folkungagatan) finns gott om shopping för vuxna iallafall. Södermannagatan på Söder har massor skoj.

Krabat Folkungagatan 79 www.krabat.se
    Kalikå Österlånggatan 18 www.kalika.se
    Zara Hamngatan 1
    Birka Baby Birkagatan www.birkababy.se
    Bonti Norrtullsgatan 33 www.bonti.se

I denna tråd finns det massor av shopping och många som har koll på Stockholms alla butiker. www.familjeliv.se/Forum-2-11/m4963987.html

Svar på tråden stockholm here we come!