• Mummy

Skulle du leva på existensminimum i 5 år om du hjälpte någon annan?

Skulle du leva på existensminimum under 5 år om det gjorde att en familj i tex Afrika fick ett betydligt bättre liv än de lever nu, under 15 år?

Tänk dig att familjen inte har råd med mat, inget rent vatten, barnen får inte gå i skolan och de har inga sängar att sova i. Vad skulle du göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du leva på existensminimum i 5 år om du hjälpte någon annan?
  • jennyc

ja faktiskt tror jag de, speciellt om jag dessutom fick ha kontakt med familjen vi hjälpte...vi är förunnade så mkt och existensminimum är ju ändå mkt mer än va de har. redan fått gå ner så mkt i inkomst då vi för tillfället är sjukskrivna båda två och därför har ca. 15000 mindre i månaden men visst går de! man får prioritera vad som är viktigt...tyvärr styr pengar mkt, alldeles för mkt

• Kan inte bli bättre än såhär

Aldrig.

• Bam

Nej.
    Min familjs välbefinnande betyder så mycket mer.

Sometimes when i´m alone i google myself.
  • jayne doe

Nej.
    Och jag måste undra om dom som svarar ja har någon aning om hur lite existensminimum är och hur svårt det är att leva på det.

♥M♥
  • jennyc
    jayne doe skrev 2010-04-02 00:56:30 följande:
    Nej. Och jag måste undra om dom som svarar ja har någon aning om hur lite existensminimum är och hur svårt det är att leva på det.
    absolut vet jag de...har anhöriga och nära vänner som suttit i den sitsen och de är minsann inget roligt. Jag svarar ja för jag anser att vi är bra bortskämda och kanske behöver vakna upp lite

folk klagar över att de har enliten utväxt i håret...måste färga...platt tv är sååå mkt bättre så vi byter fast de inte finns en anledning eg...familjer måste ha fler än en bil fast de ofta inte är nödvändigt. Listan kan bli oerhört lång och jag förnekar inte att jag är precis sån här jag också.

men nu har vi fått göra omprioriteringar och folk i allmänhet borde vakna upp lite
  • Cornellia
    jennyc skrev 2010-04-02 00:51:04 följande:
    ja faktiskt tror jag de, speciellt om jag dessutom fick ha kontakt med familjen vi hjälpte...vi är förunnade så mkt och existensminimum är ju ändå mkt mer än va de har. redan fått gå ner så mkt i inkomst då vi för tillfället är sjukskrivna båda två och därför har ca. 15000 mindre i månaden men visst går de! man får prioritera vad som är viktigt...tyvärr styr pengar mkt, alldeles för mkt
    Men det är väl bara att göra det då? Ge bort allt du får in över existensminimum till random familj i något land där du känner att det behövs.
  • jayne doe
    jennyc skrev 2010-04-02 01:02:22 följande:
    absolut vet jag de...har anhöriga och nära vänner som suttit i den sitsen och de är minsann inget roligt. Jag svarar ja för jag anser att vi är bra bortskämda och kanske behöver vakna upp lite folk klagar över att de har enliten utväxt i håret...måste färga...platt tv är sååå mkt bättre så vi byter fast de inte finns en anledning eg...familjer måste ha fler än en bil fast de ofta inte är nödvändigt. Listan kan bli oerhört lång och jag förnekar inte att jag är precis sån här jag också. men nu har vi fått göra omprioriteringar och folk i allmänhet borde vakna upp lite
    Jag tror dock inte att man inser exakt hur svårt det är förrän man testar. Det är en rätt stor skillnad på att se någon annan svälta och att göra det själv.
    ♥M♥
  • jennyc
    jayne doe skrev 2010-04-02 01:04:47 följande:
    Jag tror dock inte att man inser exakt hur svårt det är förrän man testar. Det är en rätt stor skillnad på att se någon annan svälta och att göra det själv.
    men alla som levt så klarar sig...de är inget roligt att aldrig kunna unna sig nåt men här handlar de ju iaf om ett val man medvetet går in i.

kan inte säga att jag skulle tycka att de va så roligt men jag hoppas verkligen att skulle detta va verklighet att man kan va så osjälvisk. behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • LyckligtSlut

Retroaktivt, så ja. Levde under existensminimum i sju eller åtta år, tror jag. Inte nu. Men lever under existensminimum nu också, men skulle inte vilja ha det så i fem år till. Jag har varit fattig så det räcker.

• LyckligtSlut

Men existensminumum, vad är det på? Kanske jag kan få mer änm jag har nu och hjälpa någon:)?

Svar på tråden Skulle du leva på existensminimum i 5 år om du hjälpte någon annan?