K*B*N, pratar del 11
Snabbresumé av gårdagens "happening" på Visby lasarett:
Värkarna började så smått vid 4 på morgonen, men inget speciellt hände förrän vid 11-tiden, då kom de plötsligt lite tätare, kanske var 4:e minut. Vi åkte in vid 12 och jag var då öppen 4 cm. Vid 13 var jag fortfarande öppen 4, men då var livmodertappen nästan helt utplånad.. Värkarna kom med 2 minuters mellanrum, men höll bara i sig 30-40 sekunder. Vid 16 lovade bm att komma in och ta hål på hinnorna vid 16.45 om inget hänt till dess. TENS och lustgas var som klistrade i mina händer. Först körde hon bara en CTG. Värkarna blev mer intensiva och vid strax före 17 skulle jag lägga mig på rygg för att hon skulle kunna känna om jag öppnat mig mer och ev ta hål. Då kommer en rejäl krystvärk och jag känner hur huvudet kommer ut. Jag andas till nästa krystvärk och 17.03 kom Viljar ut till oss, 3995 g och 53 cm. *kär*
Sammanlagt var vi inne nästan 5 timmar. Nytt rekord för mig i lång tid på förlossningen (iaf med maken som pappa till barnet.) All personal däremot tycker att det gick kanonsnabbt.. *håller inte med*