Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

zasata skrev 2010-10-02 10:58:01 följande:
    Igår gick Leo utan stöd! Två steg bara hänt en gång innan förvisso med ett steg.. Men nu börjar han bli stor..

Påväg hem från en loppis nu. Blev inte eklanda, utan en annan i Mölndal. Pop skaljacka pakeringshus pippikläder extra dagisjacka pussel mm 450kt :)
    Heja Leo! {#emotions_dlg.flower}

Kul med loppis, jag vill också gå på sånt.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-10-02 14:31:09 följande:

Jag tänker Tartan men kan den ha blivit så blek och ljus i färgerna? Obestämd

Tartan är korrekt. Den rutiga hette så. Frågan är om inte ljuset ligger konsigt på den bilden. Direkt dagsljus mot vagnen inget övrigt ljus i rummet och ingen blixt. Det kan bli lite skumt färgmässigt då. Polyestern i tyget blänker upp liksom.

Be om fler bilder om den är av intresse. Helst utomhus, då bör det ju framgå rätt bra om den är blekt.
  • Asereht

Ekorren, grattis till Saga! Hur gammal blir hon?

Jag är ju en hamster av stora mått. Sparar på allt, precis allt! Förutom det blir jag rent sjukligt fäst vid mina barns bebiskläder. I helgen har jag sörjt över sånt som jag tidigare sålt. Blir så trött på mig själv men set är väl den där lilla sjuka genen som gjort mig både till barnvagnsnörd och tjockis, jag lyckas liksom aldrig med lagom!

Jag måste köpa en ny våg. Min är typ 20 år gammal och det är svårt att se förändringar mindre än 2 kg på den. Inte för att det är jätteviktigt men det är viktigt för mig att hålla koll så det inte går åt fel håll.

Sen behöver jag en ståbräda innan tisdag men det ska gubben få fixa.

• Asereht

Kavat, jag kommer nog köpa en easyrider för den funkar både på happyn och froggen.

Ekorren, jag ska mäta med men som du säger så ärvågen en indikator. Jag vill ju se om det börjar gå åt fel håll inandas det går långt. Små diffar syns inte på min gamla manuella våg. Så det är dags att ta steget in i tjugohundratalet även när det gäller vägandet.

• Asereht

Kikar in en snabbis i förbifarten. Har lite att stå i. Har just nu ett stort problem jag måste försöka lösa men vet inte riktigt hur. Imorgon ska jag till bvc med A. Då uppstår ett litet problem, bussen hem landar hemmavid vid 11:40. Mellanbusen kommer hem från skolan någonstans mellan 11:20:11:30. Eg slutar de 11:20 men hittills har de aldrig hållt på längre än till 11:10 så jag kan inte räkna med att han kommer mellan 11:30 -11:45 som det eg ska vara.

Det innebär alltså att vi har 10-20 minuters diff där. Vad gör man? Alternativ ett är att han får vänta hemma då vi kommer vilken minut som helst. Om nu inte bussen är sen vilket händer, landsortsbussar är inte lika bra på att hålla tidtabell har jag märkt. Eller så får han stanna på skolgården så går vi av där. Saken är bara den att då kan vi inte komma hem förren 2,5 timmar senare.

Det bästa hade varit om han hade kunnat gå till busshållsplatsen och jag bara fiskade upp honom där då vi kommer MEN då måste han gå en bit och gå över stora vägen själv utan någon som helst uppsikt och det vill jag inte. Jag är heller inte det minsta sugen på att vara på skolan i 2,5 h med trött nöffe och minibuse + trött mellanbuse. De är inte bara trötta utan hungriga då eftersom ingen av dem fått lunch och heller inte kan få innan vi kommer hem. *gah*

Det här är så irriterande!

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-10-04 11:30:10 följande:
    *suck* Det är nackdelen med att bo på landet . Men boka om bvc vetja! Kolla om det går en timme tidigare eller en annan dag helt enkelt. Ett sånt besök kan ju inte få förstöra hela er dag.

Hur går det med dieten? *nyfiken*
    Det är bara det att det är boel-test och jag har redan bokat om två ggr. Drömmer Dessutom spelar det ingen roll hur jag bokar det finns ju bara en buss att välja på för att komma hem dagtid och det är denna. Em går ju inte alls eftersom barnen kommer hem olika tider. Som sagt, nackdelen med landet. Och det faller på 10 max 20 min.*grrr*

Nu kom mellanbus kl 11.32 det skulle innebära 10 min.

Ännu mer irriterande är att alla på hela skolan har kort dag imorgon men det innebär att storbus kommer en halvtimme senare eftersom han äter lunch vilket inte mellan gör då han är fsk. Annars hade de ju haft varandra och det hade inte varit lika svårt. Fasen att mellanbusens kompis en bit bort går på fritids på tisdagar. *surar*

Jag dietar på. Än så länge går det bra måendemässigt och ätmässigt. Fick hitta på en egen fiskvariant igår då jag mitt i matlagandet insåg att det ju var ströbröd i "smeten" till fiskgratängen! Men min fisk blev jättegod så nu har jag ett nytt fiskrecept istället, hela familjen vill ha sån fisk nästa gång.

Men jag behöver en våg så att jag ser om det händer något.
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-04 12:46:46 följande:
    Säkert! Tur att du har humorn i behåll iaf.

Kavat: Jobbigt med sjukdom hit och dit.. Krya på er!

Här funderar vi på att flyttat till något mer lantligt, men då vill det till att det finns bra bussförbindelser.
    NÄr det gäller landsortsbussar får man vara glad om de finns och om de kör täta turer runt rusnings och skoltider. Mitt på dagarna är det väldigt få bussar om öht några när man pratar lantligt. Vi har en vältrafikerad busslinje, förutom just då mitt på dagen. Inte långt här ifrån har man en buss på morgonen och en på kvällen (båda riktningar förstås).
  • Asereht
    Kavat skrev 2010-10-04 13:54:13 följande:
    Här går det buss typ varannan timme åt ett håll. Lördagar kan man beställa buss. Men numera har vi cykelbana in till "stan" ca en kilometer härifrån. Tyvärr så börjar cykelbanan först ca 300 m efter våran grusväg med stor lurig korsning emellan. Men hypotetiskt så kan man ta sig med cykel/gå, men inte så kul eller lätt med 3 små barn då det är 3 km till dagis och 5 till "stan".. En väg kanske skulle funka, men jag tror inte dottern hade gått 3 km.. Bärsjal och dubbelvagn, nej tack.. Jag hade inte överlevt här utan bil *önskar Asereht kunde få ett körkort och bil med flingpaketet*
    Bilar har vi, körkortet är det dock sämre med. Här är det 2,2 mil in till stan och inte en cykel/gångväg i sikte förrän inne i stan. Bara ganska tungt trafikerade 70-vägen som går här utanför. Bussar har vi hela dagen även lördag söndag men med några timmars mellanrum mitt på dagenTätare runt em och "arbetstider/rusning". I och med att "vår" buss är anslutning mellan tre stora ställen så är det en vältrafikerad sträcka och möjlighet att ta buss till pendeltåg in mot sthlm finns. Det tar ju sin lilla tid men det är billigt om man jämför med SJ och Linjebuss.
    Men som sagt, tidig fm och mitt på dagen är det dåligt. Förmodligen för att det är så få som åker.

De som bor lite längre ut än vi (samma upptagningsområde till skola/dagis) har ju bara buss morgon och middag. Där kan man beställa buss under tidtabellstid. Den bussen dras tex in hela sommaren så man måste beställa ifall man behöver åka den sträckan mitten av juni-slutat av aug. Hade jag bott där hade jag skjutit mig själv vid det här laget. Skämt åsido alltså.
    mamma på vift skrev 2010-10-04 14:23:45 följande:
    Ni som kan allergier... kan man kolla laktos allergi genom blodprov? Även mjölkproteinet då? Till mig har de sagt att det inte går, utan det är uteslutande av mjölkprodukter som gäller för att sedan införa dem igen och se vad som händer. Detta diskuteras i en annan tråd nämligen så jag  ville bara kolla vad ni har för erfarenhet!
    Lill groda har ju fått diagnosen Toddlers diarrhea, dvs han är lös i magen utan orsak och detta kommer troligtvis att växa bort. Vi kollar gluten en gång om året men nu funderar jag på om man kanske skulle kolla laktos oxå. Om det kan göras via blodprov så vore det ju toppen.
    Min minibuse var jämt lös i magen. Vi fick "diagnosen" fiberöverkänslighet av bvc då han blev sämre av fullkornsprodukter. Idag är han mer normal men blir lätt lös av mkt fiberrika livsmedel.
  • Asereht

Jiiiizeeeeezzzzz! Jag är så sjukt trött idag! Nöffe vaknar fortfarande en 4-5 ggr per natt just nu. Han är hyperkänslig för förflyttning också. Det är helt omöjligt att flytta på honom. Så fort han inte ligger bredvid mig i sängen så märker han det och så får vi börja om igen. Fattar inte, så är det ju inte dagtid. Då somnar han i famnen, jag lägger honom och sen sover han en timme eller så. Nema problemas. Men nattetid ska han ligga som ett litet plåster intill mig. Han är inte ledsen eller så när han vaknar, han tuttar lite och somnar om. Men det räcker ju för att störa min sömn så jag är sådär lagom pigg. Har man extra tur så vaknar någon av de andra också. Inatt var det en kissincident och en mardröm. Inte samma person. *gäspar* Och jodå, maken springer som en skottspole mellan grabbarnas sängar och vår, tyvärr märker ju jag det även om jag slipper gå upp.

Ja, ja man får vara glad att man inte jobbar. *försöker se det positivt*

Nu är maken på gång hem och ska byta bil sedan ska han in till stan och köpa ståbräda, han har fått order! Jag måste nu bestämma mig för om vi ska ha den med raka "armar" eller den med "v-armar". Stora och svåra beslut! Oh, kom just på att jag måste ringa och säga att jag inte tagit in posten! Tänk om Lodgern har kommit! *rusar*

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-10-04 16:25:35 följande:
    Asereht: Det låter som min lille kille, han ligger som ett plåster på mig hela nätterna. När jag var i Falun så sov min man med honom och sov typ inget på två hela nätter Och jag som tycker det är mysigt när lilleman ligger på min mage
    Jag har absolut inget emot att han ligger bredvid mig och är gosig men det där med att vakna 4 ggr på en natt är rätt kasst. Men jag tror att han drömmer mycket och att det är utvecklingen som ställer till det. Brukar man inte säga att det brukar märkas när de lär sig nytt genom att tex sömnen kan bli sämre. Iaf hoppas jag att det är så.

Fast jag erkänner att  ibland så vill jag kunna skjuta honom åt sidan och bre ut mig lite själv. Han ligger ju fortfarande bredvid, bara någon dm bort. Men ungen har grym närhetsradar så det går inte. Jag är alltså inte bara trött jag är sned också.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11