Inlägg från: Nifelheim |Visa alla inlägg
  • Nifelheim

K*B*N, pratar del 11

Lokatt: Kan du inte flörta med Pruseluskan? Hon kanske kan skicka den till dig i så fall. Hon bor ju åtminstone i "stan"

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-05-30 18:21:28 följande:
    Nej, jag tror att eländet har gått ett steg längre och blivit något annat... Det är inte skönt kan jag lova
    Huuuuuuh *ångrar å det grövsta att jag valde att titta på länken*
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim

FrkS: Haha nä DU är inte det minsta ful, men jag har "ögonfobi" typ. Får kväljningar om någon kliar sig i ögonen eller petar o har sig och när ögon ser "äckliga" ut mår jag riktigt dåligt av. *ryyyser*

• Nifelheim

Nu har jag köpt en ny bilbarnstol igen... Bilbarnstolar och vagnar är mig ungefär lika kärt, vi är inne på vår 6e modell sen babyskyddet *fnissar åt galenskapen*

• Nifelheim
    Kavat skrev 2010-06-01 11:41:33 följande:
    Vad har du köpt nu då? Vilken är bäst och vilken är smalast?
    Va konstiga citeringarna blir nu för tiden {#lang_emotions_surprised} Hur som helst så vart det en helsvart Britax Two-way nu. Den är klart längst i ryggen av alla bakåtvända bilbarnstolar. Går att vända och använda framåt sen, men det rekomenderas INTE.
    Vi har efter babyskyddet avverkat: Britax Freeway, Hi-way, Multi-tech och nu Two-way då, samt en Brio Zento.
    Absolut minst plats i bilen med superbra benutrymme tar freeway eller hi-way. De är ganska smala också. Har man ett barn med lång rygg är Two way oslagbar tycker jag.
  • Nifelheim
    Pruseluskan skrev 2010-06-01 16:25:55 följande:
    haha den "böjelsen" har jag inte fallit in i alls, du skulle se våran numera ruskigt solblekta britax-hiway så skulle du nog bli mörkrädd.... *tar skydd* Fast drömmen vore en egen(fast inte av mig )sydd klädsel till den för själva stolen är vi nöjda med. Vad har unge herr E för någon nu då?

Hejja vilken härlig morfar/gammelmorfar {#lang_emotions_cheers}
    Min hi-way är också ruskigt solblekt men du vet att försäkringen inte gäller om du har egensydd klädsel på stolen?!
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-01 19:36:12 följande:
    varför rekomenderas inte? Vet att det är bättre med sidokrockskydd som är större, men helt värdo är den ju inte
    Varför den inte rekomenderas framåtvänd? För att den inte har några horn som håller bilens bälten på barnets lår istället för över magen. Det resulterar i att barnet riskerar att krossa bäckenet och/eller få inre skador av bältet. Den har heller ingen bältesstyrning uppe vid barnets axel så risken är stor att bältet kommer på halsen på barnet.

Sen är det ju väldigt onödigt att vända den framåt eftersom den är urvuxen för framåtvänt åkande när den är det för bakåtvänt åkande.
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-06-01 19:40:00 följande:
    Nif: blev det någon P&T eller?
    Inte ännu Funderar ännu... Tycker att Vibe var TUNGstyrd, till och med tyngre än sport.
  • Nifelheim
    Pruseluskan skrev 2010-06-01 19:54:32 följande:
    oj vad mysko! *pekar på ceteringen*
    Nej det visste jag ej men tackolov så är ju du klok som en bok och har koll på det. Då får den förbli solblekt. Vilken solblekt kulör har ni? Vi har en (som från början) är brun på "vingar/sidorna" uppe vid huvudet i lite sammet(?)/velor? tyg och beigebrunrutig(?) i övrigt men du? Du har inte alla 6 kvar va?
    För i så fall har du JÄTTE många bilar Vad tyckte du om Zenton? Min kompis har den och är super nöjd... den är rätt gott om plats i va? Men den fick jätte dåliga resentioner när den va med i någon barnbilstolar-chek i någon tidning (aftonbladet kanske...)
    Vårt solblekta elände är rött/svart, men en del av det svarta är numera BRUNT.
    www.vaunuaitta.fi/tuotteet/turvaistuimet6kk-6v9-25kg/britax/hi-way/hi-way/Bilbarnstol_HiWayStMoritz.jpg det som är solblekt är i typ sammetsaktigt lite lent tyg.

Nää, jag har hi-way, two-way och zento kvar och en freeway, men den är på väg bort. 2 bilar (en är mormors bil alltså) Jag gillar inte Zenton alls egentligen. Tycker att den tar rätt mkt plats i bilen, är kort i ryggen och har lite knasigt utrymme för benen. Hi-way/freeway är ju klart bäst för benutrymmet. Tyvärr har min mor slarvat bort fästremmarna till Zenton, så den är typ osäljbar.
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-01 21:20:05 följande:
    men det går ju att använda stolens egna bälten framåt, det gör vi, funkar toppen.
    De älsta har en varsinn, snart 6år och 4,5år (vändes framåt för nån månád sen). pga. lillasyskon och vår bils utformning går det inte ha dom bakåtvända där de har stolarna nu.

Fs. spännande med tyger och vagn!
    Men, det är ju ännu värre. När du har en sån stol framåtvänd och använder stolens bälte så blir det TVÄRSTOPP vid en eventuell kolllision. En bilbarnstols bälten expanderar ju ingenting alls till skillnad mot vad vanliga bilbälten gör. Alltså högsta möjliga påfrestning för nacken. Om man ska ha barnen framåtvända är det en miljard gånger bättre att ha bältesstolar, typ britax kid plus eller liknande.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11