Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

K*B*N, pratar del 11

Lokatt skrev 2010-07-31 23:59:06 följande:
    Det går jättebra! Är så kul! Har påbörjat träning på en hel del moment, klickat in honom, lärt honom alla vardagsgrunder mm. Villken skillnad på vissa saker det är, apporten tog han i munnen och höll flera sekunder bara jag höll fram den mot han på skoj! DP`n tragglar vi apporten med än, även om hon gått något framåt nu så det hon lärt på timmar och veckor lärde han på fem sekunder och sen var han förbi!
    Har även träffat en figurant som kollade lite bett inför ipo-skydd, jättekul!

Klicka är kul och effektivt om man får rätt snits på det, vilken typ av användesområde kör du med? Shaping?
    Dvärgpinschern är inklickad ordentligt, henne har jag kört fram en hel del shaping saker med, fast även använt i skvallerträning och finslip på lydnad, tex. fotsättande, samt även haft nytta av i agilityn vid slalomen och kontaktfält.
    Dobbisen har jag som sagt börjat klicka in, inte shapat något beteende än, men börjat använda det i hålltider på apporten och kontaktövningar mm.

Du får titta in och skriva hund oftare, nu tänker jag hund dygnet runt nästan och de andra i tråden är inte så på på det

Fast jag hinner knappt in här, läser av oftare än jag skriver dock.

Uppdatering i övrigt, vi har sålt bilen!! Tjoho! Är så nöjda med nya bilen
    Fr.s eller annan, ser ni fynd uj så vill jag ha!!
    Och så vill jag ha råd ang. buggan, ska man sälja nu eller vänta in hösten? Ska man dela sakerna eller sälja allt tillsammans?
    Shaping.... men en del saker blir bara finslip och nyinlärning på ett annat sätt än tidigare eftersom vi inte använt oss av klickerträning tidigare (tyvärr). Jag har visserligen alltid kört med mjuka metoder, men detta fungerar faktiskt bättre på Tindra än vad tidigare försök har gjort..... hon är nog en ännu lyckligare hund nu tror jag Tänk i sommar blev hon tre år.... å fortfarande härligt valpig

Kul att det fungerar bra med nya hunden, himla roligt!!! Jag vill också ha en till hund, men det lär ju dröja.... men drömma går ju..... vår granne har en doberman som börjar vinna mark hos mig, en himla trevlig hund

Jag läser också oftare än vad jag skriver, speciellt i mina nattperioder...
  • Riskiflickan

..tänk vad lite TID man har numera till saker.... jag förstår pensionärerna som inte förstår hur de hann jobba tycker tiden flyger fram och själv står man ju nästan bredvid å tittar på

Skulle vilja ha mer tid till allt, sy, umgås, träna med hunden...osv...

Lokatt: kör du stenhårt på klickerträning/shaping?? Jag gör det och det ger ju strålande resultat på vår lilla sötnos.... hon har en mycket stark inbyggd vilja att vara till lags må jag säga

• Riskiflickan
    Fröken Småland skrev 2010-08-01 11:11:43 följande:
    Nä, nu tror jag det är dags för en ny spin off-tråd; Kreativa HundNördar *duckar för hundbajspåsar*

Idag skall vi försöka trotsa regnet och besöka sommarrodel-anläggningen.

Undrar hur Asereht har det. Och hur skall vi lyckas få till en trådträff utan att hon är här? Och vad hittar Kavat på idag tro? î„…
    hihihi
  • Riskiflickan
    Lokatt skrev 2010-08-01 13:39:34 följande:
    nope, jag blandar metoder efter situation, GD`n är inte ens inklickad, eftersom hon är en hund som inte skulle bjuda på så mycket och hon svarar så bra på andra grejer, tex. kampbelöning.
    Vi tränar ju ganska mycket och ganska blandat, lägger in klick där det passar helt enkelt. I lydnaden har jag endel extren belöning intränad, det är bra inför en ev. tävling.
    Nu vet jag ju inte riktigt vad och hur du tränar, men tränar jag trix och annat skoj med DP`n då blir det mycket ren klick.

Det h är med tid... ja du det är livets våraste pussel just nu, jag vill så otroligt mycket på så mpmga håll. Och snart börjar skolan med halvtid + några timmar jobb, hur ska jag hinna?? Dessutom ska dottern ju iväg sina tre timmar till skolan även på lediga dagen i veckan, så det blir ett himla spring.
    Har fått till det så hon utöver skoltid bara är på fritids  timmar veckan, det känns bra iaf. vill inte mer.
    Aha, ja, men det är ju bra. Själv kör jag enbart med klick-träning nu då jag försöker att lära henne metoden då vi inte kört den förut..... men det är riktigt roligt att träna, gör det rätt så mkt.... Sonen är väldigt intresserad av det med och har redan lärt sig några kommandon som han säger sådär hipp som happ.... å det roligaste är att hon förstår dom
  • Riskiflickan

jag fick inget sms *surar*.... faaast jag har själv legat på sjukhus i skövde inatt efter att ha fått en anafylaktisk chock då jag trampade ner i ett jordgetingbo ock fick 12 getingstick.... blev ambulans, blåljus å hela baletten.... dock tillbaka nu efter nästan ett dygns obs.... med mediciner att ta i fem dagar å adrenalinspruta..... så det känns skönt.

• Riskiflickan

Kavat: stort grattis till sonen!!

TAck alla, jag mår allt bättre, dock svullen i halsen å svidande stick kvar.... men får mediciner nu i fem dagar. MAn blir ödmjuk inför livet när man får reda på att valet att ta på sig jeans i skogen räddade livet på mig..... är så tacksam!!

• Riskiflickan

Lokatt: trist att höra om din höft, hoppas att de hittar "felet" och att det går att åtgärda så att du kan få fortsätta med dina intressen och allt det som du fyller tiden med...

• Riskiflickan
    passau skrev 2010-08-16 02:28:49 följande:
    Falsklarm på brandvarnarna 2ggr läskigt! Men vi hittade ingen brand å nu är alla urblåsta, så nu hoppas jag på en lugn fortsättning... Go natt!

läskigt....

dags för mig att sova lite..... god natt...

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11