Lokatt skrev 2010-06-02 10:08:19 följande:
tack, ska läsa igenom det sen när jag hinner.
Känner mig så himla ledsen just nu

Har lixom fått utförlig förklaring och visning att och hur det funkar

Och vi har verkligen verkligen inte råd med det här just nu.
Minstingen ska gå från sin freeway till bakåt twoway i höst var det tänkt, så det kan vi göra redan nu då istället. sälja en freeway och en two-way. Och på något sätt få ihop två framåtvända. Tycker det är så jätteläskigt att köpa begagnade stolar, har för liten tilltro till människor tror jag.
Vad ska vi köpa då??
Jag tror att det är VÄLDIGT få som skulle sälja krockade barnstolar eftersom man får ut nya på försäkringen om något händer. Därför är ju det viktigaste om man köper begagnat att kolla tillverkningsår och skick.
Vilken framåtvänd stol som är bäst vet jag inte, jag har ju inte börjat med såna än, men många i den bilbarnstolstråden gillar Britax Kid Plus. Det viktigaste är ju att den har bra bältesstyrning (ordentliga horn nedtill och bra styrning upptill) och att den sitter bra i bilen, samt är lätt (vid en krock får ju barnet bilbarnstolen i ryggen såvida man inte har isofixfästen).
Det är egentligen rikspuckat att two-way är godkänd framåtvänd, för den har ju inte särskilt bra egenskaper som framåtvänd stol. De
flesta som säljer bilbarnstolar nu vet om att den inte är bra framåtvänd och betonar därför att man inte ska vända den, men tyvärr finns det ju en del som bara vill sälja stolar och inte är så noga med vad som är säkrast.