Inlägg från: Nifelheim |Visa alla inlägg
  • Nifelheim

K*B*N, pratar del 11

Lokatt skrev 2010-06-02 09:19:06 följande:
    nej, det blir inte tvärstopp, stolen sitter ju fast i vanliga bältet så att den fortfarande expanderas, stolen följer alltså med barnet i rörelsen hela tiden vid en ev. krock. Har kollat upp innan vi vände stolarna såklart, både läst och pratat med de i affären.
     NTF avråder bestämt från att använda de stolarna framåtvänt. Babyproffsen här vill knappt sälja two-way för att så många vänder den framåt sen och det inte är särskilt bra.
    Även om bältet som håller fast stolen expanderar så gör ju inte bältet som tar emot barnets kropp det.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 09:50:19 följande:
    hum, det går imot vad jag läst och hört när jag pratat med försäljare, så nu blev jag ledsen Ska helt klart kolla upp detta och är det så får vi byta faaan Gråter
    Något som är positivt i det hela är åtminstone att two-way är väldigt lättsålda begagnat. Så ni kan ju sälja de och köpa framåtvända stolar och till och med komma undan billigare (om ni köper begagnat)

Läs här under kombistol: www.ntf.se/halland/default.asp

Här finns många som har bra koll på det här med bilbarnstolar: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50917008.html
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 10:08:19 följande:
    tack, ska läsa igenom det sen när jag hinner.
    Känner mig så himla ledsen just nu Har lixom fått utförlig förklaring och visning att och hur det funkar Och vi har verkligen verkligen inte råd med det här just nu.
    Minstingen ska gå från sin freeway till bakåt twoway i höst var det tänkt, så det kan vi göra redan nu då istället. sälja en freeway och en two-way. Och på något sätt få ihop två framåtvända. Tycker det är så jätteläskigt att köpa begagnade stolar, har för liten tilltro till människor tror jag.
    Vad ska vi köpa då??
    Jag tror att det är VÄLDIGT få som skulle sälja krockade barnstolar eftersom man får ut nya på försäkringen om något händer. Därför är ju det viktigaste om man köper begagnat att kolla tillverkningsår och skick.
    Vilken framåtvänd stol som är bäst vet jag inte, jag har ju inte börjat med såna än, men många i den bilbarnstolstråden gillar Britax Kid Plus. Det viktigaste är ju att den har bra bältesstyrning (ordentliga horn nedtill och bra styrning upptill) och att den sitter bra i bilen, samt är lätt (vid en krock får ju barnet bilbarnstolen i ryggen såvida man inte har isofixfästen).

Det är egentligen rikspuckat att two-way är godkänd framåtvänd, för den har ju inte särskilt bra egenskaper som framåtvänd stol. De flesta som säljer bilbarnstolar nu vet om att den inte är bra framåtvänd och betonar därför att man inte ska vända den, men tyvärr finns det ju en del som bara vill sälja stolar och inte är så noga med vad som är säkrast.
  • Nifelheim

Pruseluskan: När min mammas bil blev påkörd (tom på en parkering) så fick hon lämna ifrån sig den gamla bilbarnstolen, men jag minns inte om det var till försäkringsbolaget eller om hon lämnade den i affären när hon hämtade ut en ny.

• Nifelheim

Jag skulle vilja ha tips på bra sandaler med täckt tå. Jag brukar alltid köpa Kavat, men i år har nästan ingen av skobutikerna här i stan tagit in några nya kavatskor Förvånad en skobutik har tagit in, men har bara de ljusrosa vanliga sandalerna samt bruna ekologiska och de bruna totalvägrade Elric att ens prova för de föll honom inte alls i smaken. De rosa tyckte han var fina, men jag aaaaavskyr ljusrosa.

• Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 11:30:27 följande:
    fast de behöver juinte vara krockade, de kan vara tappade i marken eller vad dumt som hellst igentligen. Men, jag vet det ör mest ett ticks från min sida.

fy, haft en stor grop i magenhela dagen, det här passar så inte alls just nu Gråter
    Hmm. Mjo det förstås... De är väldigt billiga på babyproffsen nu (såg att de hade någon Britax för 700 igår), men det hjälper ju inte om ni inte har pengar just nu förstås. Svårt att sälja de gamla innan man köper nya också.

Men du, de är ju godkända framåt, så det är ju säkrare än ingenting, men om man läser på NTFs sida så ska man nog helst ha bilens bälte på barnet och inte barnstolens. Tills ni har råd att byta alltså. Finns det ingen möjlighet att vända tillbaka 4,5 åringen? för att sitta med böjda ben är ju inte farligt. Då är det ju bara en ny stol som behövs, och det hade ni ju behövt om lilla skulle byta i höst ändå.
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 11:41:15 följande:
    nope, det går inte vända, för vi hade stolarna på annat ställe i bilen, minsta fram, men det går inte nu när han är så lång. så minsta måste sitta i mitten nu. Vi har ju en 8sitsig bil fast med bara en skutdörr, så ena sidan i mitten är vikbar för att de bakersta ska komma in, så varken där eller bakom går att ha bakåt. men vi åker inge mer på stora vägen nu med dom utan trollar med knäna så vi kan köpa stolar snarast!

behöver hjälp med prissättning, vad sätter man för pris på en two-way som är dryga två år gammal? och en freeway, som är fem? visst är väll stolarna säljbara ett par år till då? (billigt iof. men ändå) är väll 10 år på de nuförtiden? (eller va de 8?)
    Men går det inte att ha minsta fram om han sitter i two-way?  Elric kan sitta fram igen nu när vi har bytt till den eftersom han då inte sticker upp över kanten, men om det beror på benutrymmet så blir det ju svårare.

Ja det är 10 år som gäller på bilbarnstolar. Two way brukar ligga ute för runt tusenlappen eller precis under tror jag, freeway något billigare eftersom de inte tillverkas längre.
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 11:43:53 följande:
    det här var ju bra, www.babyproffsen.se/erbjudanden/visa/15 500:- rabatt per stol gör ju 1000:- ska kolla om de verkar bra. Undrar vad ord. pris är?!
    Jag tror att det var den Adventure som nu kostade 700 när jag var där igår.
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 11:41:47 följande:
    JAg såg ett par som såg helt ok ut på coop! Har inte köpt själv, men kanske gör.
    Tack, var där igår och de hade inga i rätt storlek och skulle inte ta hem fler
  • Nifelheim
    Lokatt skrev 2010-06-02 12:01:56 följande:
    den stolen är för stor att ha fram i våran bil, framrutan är ju nästan lodrät och kort på den typen av bil, så då kommer stolen helt imot och skymmer massor av sikt.
    Men, vi har pratat här hemma nu, maken åker till k-stad imorgon och köper stolar, adventure tror jag, om jag lyckas få reda på om de är bra.
    Ah, så tokigt. Hoppas att det löser sig åtminstone. Om möjligt kanske han ska ta med något av barnen så han kan testa hur de sitter i. Blir oftast enklare att köpa då.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11