Lokatt skrev 2010-04-23 14:38:45 följande:
kommer in sent i åldersskillnadpratet.. men mellan 1:an och 2:an är det 18månader och mellan 2:an och 3:an är det 26månader. Planerade. Idag var vi på besök hos skolan och förskoleklassen där älsta ska börja i höst. Kändes sådär. Inte alls som jag vill det ska kännas ärligt talat Hade redan separationsångest innan och nu när vi varit där känns det värre! Kändes som dålig struktur och härjig miljö. I ett rum var det barn som skulle rita/skriva bokstäver i bok, de hade på radio ganska högt och barnen låg på golvet och skrev, några satt i soffa och några sprang runt. I salen fanns bara en praktikant som inte kunde svenska och var där för att vänja sig vid språket! Detta var alltså för 6åringar! Normalt? Eller bara jag som mer tänkt mig en mer skollik miljö med lite bänkar och en fröken? Hur har ni det? Verkade även som fritidsverksamheten inte skiljde sig från förskoleverksamheten, var i samma lokaler och dagen verkade se likadan ut. Hade föreställt mig mer struktur under förskoleklasstid och mer pyssel/lek på fritidstid. Vad roligt att vi är tre som ska ta körkort!! Vi får absolut peppa varandra! Men varför ska du till dalarna och ta prussiluskan? Jag håller tummarna på att alla papper hinner bli i ordning så jag kommer med på intensivkurs i juni. Övningsköra ska jag göra med min man och med en vän till familjen. Han har köpt en bubbla för ändamålet! Så jag ska åka 70-tals bubbla, så tufft! Jag har i princip noll förkunskap, har olovligen kört på skoj på grusvägar i skogen i min ungdom några gånger, sen inge mer. Så jag får börja från noll. Vart liger ni andra i kunskapsnivå? P, du har övningskört ett tag alltså? A, har du fått lämpet osv. minns inte om du kom igång?
Vår fsk klass är liksom en minietta om man säger så. De har ett klassrum som ser ut precis som de andra klassrummen på skolan. Däremot har de lite annan struktur på själva arbetandet då det är lit emjukare och lite mer rast/lek (under översyn av pedagogerna). Var jättebra när S gick där och då det är precis samma upplägg och samma fröknar nu då O börjar efter sommaren så kommer det nog bli bra den här gången med. Vi är väldigt nöjda med både dagis, skola och allt som hör till här. Samma ställe och samma regi.
Jag har övningskört en del. Jag har gått från noll koll till att kunna köra väldigt försiktigt i trafik. *s* Men jag vill påstå att min inlärningsstil när det gäller köra är maklig då jag tycker det är lite läskigt att vara ute i trafiken bland alla stressade förare. Hänsynen mot övningskörare är lite så där tycker jag. Jag skulle kunna köra till och från dagis utan problem, synd bara att man inte får.
Nu har jag haft uppehåll ett tag iom problem med rörligheten i benen på slutet av grav och på grund av lillgrisen men nu har jag tänkt försöka komma igång igen snart. Vi måste gå handledarkurs dock för att jag ska kunna ge mig ut på vägarna med R som handledare. Men lite småöva kan jag ju göra en del här i skogstrakterna. Tänkte sticka upp till stora parkeringen vid bygdegården och känna lite på bilen igen, man rostar ju när man inte håller igång. Sen ska jag ta kontakt med körskolan igen och se hur jag kan lägga upp det tidsmässigt. Måste ju ha någon som ser efter A nu så det går ju inte när som helst. Det blir lite meck men till sommaren blir det lättare iom ledighet osv.
Jag kör i vår gamla volvo, inte 70-talare men 90-talare. Nackdelen med det är att övningskörningsbilarna på körskolan är betydligt nyare och instrumentpanelen består av 50 saker till som inte ens finns i äldre bilar. Behöver jag säga att jag föredrar min egen bil framför körskolans. Man blir ju totalförvirrad! *s*
Tills dess får jag börja träna med mina dvd:s igen. Jag gillar frågesportsvarianten bättre än att bara läsa i böckerna för det är så tråkigt. *s*