Inlägg från: Nifelheim |Visa alla inlägg
  • Nifelheim

K*B*N, pratar del 11

Fröken Småland skrev 2010-06-02 14:31:53 följande:

Det var test på bilbarnstolar i senaste Råd & Rön och där testades följande stolar med följande betyg. Många av dem har fått lägre betyg pga risken att montera dem fel, inte för att de är dåliga egentligen. Jag sätter det enskilda betyget för säkerhet i parantes bakom totalbetyget.

Concord Transformer T monterad med Isofix, 75 (7)
    Maxi Cosi Rodi Airprotect, 72 (7)
    Concord Transformer T, 60 (6)
    Britax Römer Adventure, 43 (4)
    Recaro Monza Seatfix monterad med Isofix, 43 (4)
    Recaro Monza Seatfix, 41 (4)
    Recaro Start 2.0. 41 (4)

Vi har en Britax Kid eller något, möjligen Kid plus till Maja och den gillar vi jättemycket för den känns så gedigen och skyddad på något sätt. Vet att Lindadjo har samma och hon precis samma känsla som jag.

Va? hur missade jag det? *springer genast o rotar fram min Råd&röd som jag fått av en söt smålänning*
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-06-02 14:48:35 följande:
    Nif: Har ni Skopunkten hos er? Förr om åren har de haft Kavat-kopior som de kallar Taggy och dem har jag gillat jättemycket. Precis lika bra och lättknäppta och bredlästade som Kavat, i äkta skinn fast för en bråkdel av priset.
    Jaa det har vi, men jag har aldrig hittat bra barnskor där förutom gummistövlar (iofs inte tittat särskilt noga heller). Är de vridfasta de där sandalerna? För annars blir jag lynchad av min mor
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    passau skrev 2010-06-02 18:40:10 följande:
    jösses vad ni har skrivit!

vi har maxi cosi
    Mobi till M, där man kan ändra lutläget = underbart!
    Rodi XR (eller likna´nde) framåtvänd bältesstol även denna med sovläge!!!  men vi har den som extra OM någon skulle få för sig att hämta henne på dagis... (orkar inte montera ur den bakåtvända) detta händer kanske 1gng/mån

I vår bil har S en freeway som vi är nöjda med... en fråga, kan den stå utan att stå mot stolen utan stödben?

Maken har probelm att få plats bakom mobin men freewayen har hur mkt plats som helt!
    Nej, Freeway måste luta mot framförvarande säte eller instrumentpanelen.
  • Nifelheim
    passau skrev 2010-06-02 20:48:34 följande:
    på bilden på stolen står d 40cm... hrm... får kolla detta närmare!
    På freeway? Låter väldigt märkligt iom att den ju inte har något stödben.
  • Nifelheim

Lokatt: Men Akta Gracos framåtvända då? Den verkade också billig när jag kollade prisjakt, men hade ordentliga horn. Eller testa hur bältet blir i en Adventure, det är ju faktiskt möjligt att den bältesstyrning den har räcker för att få ner bältet på låren.

• Nifelheim
    Nifelheim skrev 2010-06-03 06:52:04 följande:
    Lokatt: Men Akta Gracos framåtvända då? Den verkade också billig när jag kollade prisjakt, men hade ordentliga horn. Eller testa hur bältet blir i en Adventure, det är ju faktiskt möjligt att den bältesstyrning den har räcker för att få ner bältet på låren.
    O du, The Carseatlady verkade ju tycka att Adventure är ett bra val ändå. Hon brukar ha koll på det mesta, jag gissar ju bara eftersom jag aldrig testat i praktiken.
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-06-03 07:32:28 följande:
    Jaha, nu har jag också börjat porrsurfa på bilstolar *suck* Jag minns att Zasata länkade till en Britax Multi-Tech för ett bra tag sedan och den har jag haft ett väldigt gott öga till efter det. Nu är det ju inte en stol jag behöver och dessutom har den inte fått så bra betyg men grann är den

Vi köpte två Acta Duoflex när Maja skulle ha riktig stol efter babyskyddet; en i varje bil och de har lillebror nu. När han kom var Maja fyra och fick en bältesstol Britax Kid någonting som vi gillar jättemycket. Så bilstolar har jag liksom bockat av på listan; det har vi ju. Men tänk att det alltså finns de som tycker att jag är lika knäpp som jag tycker om min gamla jobbarkompis som skulle använda sin tio år gamla vagn och var jätteglad för det

Men nu ser jag faktiskt lite grann fram emot att få köpa en ny fin bältesstol till lillebror kanske någon gång nästa år
    Jag har haft Multi-tech... i TVÅ veckor. Sämre stol fick man leta efter. Tyvärr, för den var klart snyggast av de vi haft.

Negativt med Multi-tech:
    Tar MASSOR plats i vår bil (opel vectra kombi)
    Såg jätterymlig ut, men axlarna tar i nackstödet LÅNGT innan den skulle vara urvuxen annars (i bakåtvänt läge)
    Framåtvänd är den alldeles för tung för att vara bra. Den väger BLY och all den tyngden får det framåtvända barnet i ryggen vid en krock.
    Den tar STOR plats även framåtvänt.

Vänta ett par år till med framåtvänt! Det är MYCKET säkrare bakåtvänt.
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-06-03 08:54:09 följande:
    OK, då skall jag sluta sukta efter den Ja, jag tänkte nog vänta ett bra tag till med att vända på stolen, jag tror jag läste någonstans att det är fem gånger säkrare med bakåtvänt än framåtvänt och att barn helst skall åka bakåtvänt tills de är minst sex år. Men jag måste erkänna att det skall bli skönt den dagen man har två framåtvända istället eftersom allt blir så meckigt så snart man skall ha passagerare med sig.
    Mmm. Jag saknar min lite för att den var fin, men det ska ju vara funktionellt också, och jag blev jätteirriterad på den. Det GICK inte att sitta bakom stolen om den satt i framsätet, och inte att sitta i framsätet om den satt bak och då fick Elric ändå dålig plats för fötterna. Two-way är den bästa ur plats-synpunkt som vi haft. E kan sitta med helt raka ben fram till sätet om han vill och det går ändå att sitta en normallång människa bakom honom. *gillar*

Elric ska sitta bakåt så länge det är fysiskt möjligt. Helst till han börjar skolan åtminstone. Förstår att det är skönare med framåtvända barn, men om man meckar lite med andra stolar så fungerar det utmärkt. Min bil är iofs rätt rymlig. Får plats med tre bakåtvända stolar i baksätet utan större problem.
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-06-03 09:18:10 följande:
    Nif: Jag är inte helt nöjd med monteringen av min Akta Duoflex i lilla bilen. När den satt där bak så var det inga problem men nu när jag använder lilla bilen mycket mer så vill jag ha honom fram hos mig och där finns inga öglor att fästa banden i så jag har provat att använda rälsarna till vanliga stolen och snott dem runt dem. Så har jag alltid gjort när den varit bak men då hamnar ju selbanden en bit ifrån bilstolen så att det sträcker från två håll eller vad man skall säga. Om jag har den fram och sätter banden i rälsarna så hamnar ju fästpunkten ungefär mitt under stolen, vad tror du om säkerheten på det? Om man drar åt dem som en tok så går det ändå att tippa stolen några cm (om man tvingar den) och jag är lite skeptisk till om det är så himla bra.

Har du annars något bra tips på bra bakåtvänd stol med stödben så att möjligen kan slippa banden?
    Äntligen lyckas jag skriva. Jäkla familjeliv.

Det finns inga godkända stolar utan förankringsband tror jag? Det är lite knepigt att fästa stolar bra i framsätet, men på Two-way gör klacken man fäller ner att det blir MYCKET stadigare och att stolen inte dras mot ryggstödet (med andra stolar dras barnstolen mot sätets ryggstöd när man drar åt förankringsbanden hårt, vilket minskar barnets benutrymme).
    Det ska vara säkert att fästa förankringsbanden i skenorna som stolen sitter i såvida du inte "kör över" remmarna när du ändrar läge på sätet.

Jag ska försöka fota i bilen när jag hämtar Elric så får ni se hur bra han sitter. Jag är helt lyrisk över den nya stolen.
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2010-06-03 09:39:19 följande:
    Och Nif: vad är vridsäkra sandaler (eller vad du nu skrev)? Är det när man har ordentligt stöd för anklarna? Jag kan fota mina Taggy-skor så får du själv försöka bedöma dem men de finns ju inte kvar nu för dessa köpte jag till Maja för kanske fyra år sen. Hon har haft flera Taggy men tyvärr går de bara upp till strl 24 eller nåt sånt. Sen skall man tydligen ha porriga billiga gympadojor med glitter och lampor på Skrikandes
    Om man tar tag i sandalen i tån och hälen och vrider så ska inte sulan vrida sig. Kavatskor har väldigt stadig sula vilket min mamma hävdar är superviktigt till växande fötter. Jag har noll koll på sånt, men lyder henne.
    Om de bara går till 24 är det ju kört ändå. Elric har stl 26
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11