Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Fröken Småland skrev 2011-01-10 11:08:04 följande:
    Haha, en snygg scarf kanske vore på sin plats

När var det du skulle tillbaka om knölen?
    Imorgon ska jag till läkaren igen.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Jag hittade ett jobb utlagt i platsbanken som skulle vara perfekt för mig! Ett sånt där drömjobb som dyker upp vart femte år eller nåt. Kanslist på halvtid. Sköta kontor, medlemsregister och kontakt med föreningarna. Allt det är sånt som jag gjort förr så där har jag chans, dessutom ligger kontoret centralt inne i stan och det var som sagt deltid MEN det ingår bokföring.

Jag har jobbat med löner tidigare men aldrig bokföring, senast jag gjorde sånt var i gymnasiet. Vågar man söka ändå?  I anonser står det att man ska sköta den löpande bokföringen och betalningsrutiner. Jag är verkligen intresserad av detta jobb då det sällan dyker upp något som passar kvalifikationsmässigt, platsmässigt och arbetstidsmässigt.

GAH!

• Asereht

Jag får nog göra en fuling och anmäla mitt intresse för det är sista ansökningsdagen idag. Det innebär att jag måste vispa ihop ett personligt brev nu! Känner mig otroligt ringrostig och vet som vanligt inte alls vad jag ska skriva men det viktiga är väl att man söker eller?

• Asereht
    Nifelheim skrev 2011-01-10 12:33:00 följande:
    Klart du ska söka!!
    Gjort! Då är det bara att hoppas på att få komma på intervju då. Förhoppningsvis så är trycket inte lika stort på deltidsjobb som heltid.
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-01-10 12:39:12 följande:
    Asereht: sök! Bokföring gör programmen själva nuförtiden, det ser ut som Traderas pro-lister eller nåt; bara att fylla i rutorna och så spottar datorn ut rapporter sen. No probs, jag lovar! Jag har haft prao-elever hos mig på kontoret massor av gånger som fått registrera fakturor och det är ju nästan bara det som är bokföring på småkontor. Sen göra man manuella verifikationer på porto och sån småskit men det är inte många per månad och dem kan jag göra åt dig
    Innan vi flyttade så skötte jag hela kontoret inkl löner på en mindre firma i sthlm. Det enda jag inte fick göra var att göra de två chefernas löner och bokföringen/registreringen. Allt annat skötte jag i princip, order, fakturering telefon osv osv. Är det så pass enkelt som att lägga in siffror i ett program som sedan gör det stora jobbet så bör jag ju klara av det utan problem. Jag är ju faktiskt hyfsat bra på datorer och har lätt att lära mig saker.

Jag fick ju lära mig löneprogram och sånt själv eftersom ingen annan på firman visste hur man gjorde. Min föregångare hade en mall i excel och körde papper, penna och miniräknare. Förvånad En dag hittade jag ett löneprogram i förrådet och frågade om det, fattar du hur man gör får du gärna installera det var svaret jag fick. Så det gjorde jag och sedan läste jag i manualen och körde igång. Jag lärde upp min efterträdare också.
  • Asereht

Håll tummarna för att jag får komma på intervju, det lät som ett jobb jag skulle trivas med! Kommer man på intervju så är det liksom nästan där då är det personliga vibbar som avgör där meriterna inte räcker till.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-01-10 13:00:57 följande:
    Jag håller alla tummar och hoppas att du inte "skrev ned" dig om bokföringen nu för det är verkligen inte svårt när man "kan kontor".
    Jag skrev faktiskt ingenting om bokföringsbiten. Tyckte det var bäst att vänta till eventuell intervju när man har mer kött på benen.

Jag försökte att inte vara för jante och framhöll att jag är bra på data och väldigt trevlig att ha att göra med. Eftersom det är SPF vi talar om så är det ju pensionärer, när jag jobbade på en rehabsfirma fick jag ofta beröm från äldre som tyckte jag var så trevlig. Jag är rätt så social även om jag är blyg, men jag är mer blyg privat. Jag har ju jobbat både i kundtjänst och reception och det är ju socialt om något.

Förhoppningsvis tog jag inte i för mycket, det vore ju trist om man inte lever upp till det man skrivit. *s*

Det var länge sedan jag kände mig så intresserad av något på jobbfronten. Skulle ju vara otroligt om jag kom någon vart, vågar inte hoppas då det inte gått bra på den sidan på  länge. Jag har dåligt med referenspersoner tex. Visst har jag omdömen från mina chefer men folk jag jobbat med förr finns inte kvar på samma ställen längre och då visste jag ju inte att jag kanske skulle behöva någon av dem i framtiden som referenser. Ofta vill de ju prata med någon personligen och då vore ju en kollega bra. Mitt senaste jobb har ju lagt ned annars hade jag ju kunnat kontakta ett par där men jag vet inte vart de finns nu.

Ja, ja det löser sig.
  • Asereht
    Kavat skrev 2011-01-10 13:37:08 följande:
    Låter ju toppen!
    Efter några år buisnessen har jag listat ut vad cheferna ofta anställer och det är den som ringer och säger hej, frågar om papprerna kommit  in, ringer och kollar hur det går osv. Alltså den personen som VISAR att de vill ha jobbet.

Jag tror du är som klippt och skuren för jobbet, lycka till!
    Där kommer min stora skräck in, jag fullkomligt hatar att ringa okända människor. Jag har blivit lite bättre men när det gäller mig själv är det fortfarande svårt!

Om man nu ska ringa, hur länge ska man vänta? Det är sista ansökningsdagen idag. Det fanns bara ett mobilnummer till chefen i annonsen vilket är ännu mer otäckt än vanliga telefoner.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11