Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Thulo skrev 2011-02-15 08:04:07 följande:
    Ja vår dagis taxa basera sig då på maken som tjäna ganska bra och min inkomst som var mindre bra och sen när jag börja tjäna mer så öka inte avgiften. Nu går bara 3-åringen på 5h och dom är gratis, fritids får inte 9-åringen gå på när jag är föräldraledig, han är lite besviken på det men jag tycker han har långa dagar ändå.
    Idag var det också superkallt här -25 idag med så bilen ville inte gå igång dagiskillen surar   (mamman med ska ju med bebisen på Baby-café som öppna fsk fast för bebisar)
    Har ni fritids efter 9 år? Här och i sthlm där vi bodde förut så får man bara ha fritids tom det år då de fyller 9 år. Sedan är det hemvist eller gå hem som gäller. Hemvistet här är på fritids men man skriver upp sig dag för dag och betalar sitt mellis dagligen/själv. Hemvistet är mer fritt och de kan gå hem själva lite tidigare. Fast jag måste medge att jag nog inte tycker de är riktigt mogna för allt ansvar vid 9 år. Obestämd
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Jag tycker också man skulle betala för dagi/fsk per timme. Dessutom kanske folk över lag borde inse att dagis inte är där för att utbilda och uppfostra våra barn utan för att tillhandahålla tillsyn med pedagogisk verksamhet då vi behöver den för att arbeta eller söka arbete. I dagsläget tycker jag det känns som om gemene man anser att dagis är en rättighet och att barnen ska börja där så tidigt som möjligt och vara där så mkt som möjligt annars blir de obildade och den stackars föräldern får aldrig vara ifred...

Det är bara min åsikt då jag personligen anser att barn inte mår dåligt av att dels ha tråkigt ibland och lära sig roa sig själva och dels vara med sina föräldrar även i vardagen.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-02-15 08:27:47 följande:
     Det skriver jag under på!

Nu sticker vi och badar, skall utmana mig själv genom att besöka simhallen tillsammans med ALLA sportlovsungar i hela världen Obestämd Men vi är där när det öppnar vid nio, hoppas vi får en lugn stund i början i alla fall...
    Have fun! Jag har aldrig vågat åka och bada med alla mina troll, jag har inte tillärckligt många armar helt enkelt och nöffen måste ju bäras hela tiden.

Vi har sportlov nästa vecka, eftersom jag fyller år vilken dag som helst ska maken vara ledig på måndag och då ska vi åka på heldagsutflykt till huvudstaden och naturhistoriska riksmuseet. Både jag och barnen tycker att det är ett väldigt intressant ställe.
  • Asereht
    Lindadjo - Min storbus kommer heller inte få gå hem och bli nyckelbarn. Hemvistet är ju fortfarande en del av fritids men det är friare. Jag antar att man då också kan välja att man inte vill att de ska gå hem innan man hämtar osv. När det nu blir aktuellt för vår del så kommer jag/vi ju ha två killar till på fritids så alla får vara kvar till samma tid dvs till någon av oss hämtar. Våra barn har ju inte ens gångavstånd hem. Jag tycker det är illa nog att de måste åka buss till skolan.

Minibusen har ju varit hemma i nästan ett år då han börjar i förskoleklassen. Men han kommer fortfarande att gå med samma barn som han gick på dagis med så det är inte helt främmande. Men visst är det trist att de kommer ifrån allt. Fast det tillkommer ju alltid barn som inte gått på dagis osv, en del är hemma till skolstart och en del kommer från alternativ tillsynsform.

P.S. Du vet att Frk S inte har någon bugga längre va förutom been?
  • Asereht
    Tant Pruselius skrev 2011-02-15 10:29:24 följande:
    *följer i ase spår och har just köpt "nytt" (blocket) köksbord*
    Najs, vad blev det då för kul?
  • Asereht

Jag vill leka med symaskinen men nöffen är gnällig (superduperförkyld) och de andra grabbarna kivas. Storbusens feber är nästan borta men mellanbusens stiger. Minibusen är bara hypad. Svårt att få något gjort  men jag vill ju!

• Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-15 10:34:20 följande:
    Har hon inte????!!! Chockad!!!!!!!

Jaja, då kan hon ju inte få någon sufflett, jag får väl skicka den till dig istället då
    Om hon inte har en hemlig undanstoppad i någon garderob och leker med i smyg så har jag förstått att det är rensat på den fronten.

Om du inte vill sprätta delar så hojtar du till om du vill ha färdigritade mönster.
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-15 10:35:49 följande:
    Det känns iallafall som de måste vara lättare att sy än de där vindskydden jag fick sy till "alla" i p&t-tråden.
    Jag blev skitsur på min första sufflett, därav att jag inte sytt någon mer. *ha ha* Den ser ok ut på bild men irl...nä. *grrr* Men ajg har fått tips/råd om hur jag ska kunna fixa till det som inte blev bra. Men man måste ju ha lite tid för att hålla på att sy och prova sig fram. Något sitsöverdrag har jag inte sytt än men det kommer väl om jag inte nöjer mig med dynor vill säga, jag är en dynperson. *s*
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-15 10:40:25 följande:
    Jag är faktiskt expert på att rita av mönster utan att sprätta sönder det befintliga. Mest pga att jag tycker att det är extremt jobbigt och tråkigt att sprätta Det är det värsta jag vet tror jag.
    Men just frog-sufletten är jag inte det minsta rädd om. Urk! Kräks 
    Jag tycker det är så meckigt men jag ska testa med beesuffletten sen. Sedan om man vet att det finns mönsterdelar att tillgå så blir man ju lite lat. Det som är grejen är ju att fleece drar sig lite och beter sig annorlunda än stumt tyg så det behövs lite korrigering. Det är det jag håller på och vill fixa med. Jag vet ju vad som inte blev bra på den första suffletten och då vill jag anpassa mönstret så att jag slipper tänka om varje gång jag ska göra något, jag lär ju inte sy i fleece iaf. *s*
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11