Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Min man har bott vid båten sedan i lördagsmorse. Men den ska i plurret om en vecka så det måste ju fixas en del. Jag får njuta av lugnet sen när han tar de stora grabbarna bus på övernattningar på böljan medan jag är hemma med nöffen.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-26 18:50:07 följande:
    Det är ofta kuvertavgift-på-bröllop-diskussioner här på FL och jag blir alltid lika upprörd över folk som tycker det är ok att ställa till ett stort bröllop och låta gästerna betala. Vad tycker ni? Jag fyller fyrtio nästa år och funderar på att ha en stor dyr fest. Jag skall bjuda alla jag känner; alla nuvarande och fd kursare, gamla kollegor, alla sysslingar och bryllingar jag kan leta upp och alla skall fira mig på ett fiiiiint slott. Men betala får de göra själva, de skall ju vara hedrade över att bli inbjudna 

Vad tycker ni? Och om ni tycker det är ok med kuvertavgift på bröllop (istället för present) tycker ni i så fall att det är lika ok för min fyrtioårsfest eller min framtida examen? Barnens dop och konfirmation? (obs inte mina *ryser*)Och om inte - vari ligger skillnaden?
    Personligen så anser jag att om JAG eller VI vill ställa till stort baluns så ska det vara inom vår budget. Jag vill inte bjuda in till fest där gästerna ska betala för sig, det känns inte rätt. Vem är så intresserad av att komma och fira mig att de betalar för att få göra det liksom.

När vi gifte oss så häll vi rätt låg profil, vi gjorde maten själva och så vidare. Vi bjöd på allt. Vi fick däremot ett visst bidrag av min mor med man vilka betalade hyran för den hembygdsgård vi höll till i. Men annars gjorde vi allt själva. Vi köpte tom tårta från restaurangskolans konditorutbildning. Vi sa bara att vi ville ha en maffig bröllopstårta och så fick de fria händer. Den blev jättefin, jättegod och billig.

Vi fyller ju jämt båda två nästa år eller rättare sagt tre med dottern (fyra med mor men hon får fixa själv). Om vi ställer till fest så blir det efter vår budget om folk sedan vill bidra med mat, dryck eller presenter är det upp till dem. Inget vi begär eller förväntar oss. Men vi är inte så storstilade av oss och trivs mest med ganska avdramatiserade tillställningar där man kommer som man är, äter och dricker gott men framför allt umgås och har trevligt. Sedan om det är hemma på tomten eller i hyrd lokal spelar mig ingen roll bara det inte kostar skjortan.

Kuvertavgift istället för present vid bröllop kan vara ok. Då är ju presenten att man kan lägga ner lite extra krut på själva maten och det omkring. Men då bör man framhålla detta på inbjudan tycker jag.
  • Asereht
    Isnogood skrev 2011-04-26 20:11:28 följande:
    Och det resulterade i ett JÄTTEmysigt bröllop..! "Nickar o instämmer med mig själv"
    *gillar* så klart.
  • Asereht

Nä, nu har jag tröttnat på buggasuffletter. Nu har jag gjort om mönstret så många ggr att jag ger upp. Får jag till det fram så blir det konstigt bak och så vidare. Ingen idé att sy saker jag inte vill gå ut med. jag fattar inte riktigt varför det hela tiden blir fel för jag har följt vartenda råd och instruktion jag kan hitta men blir det inte för löst framtill så blir det för pösigt baktill osv. Fult alltså oavsett.

Fick till mitt lakanstyg som jag provsydde i ok men sen när jag väl gjorde suffletten i det riktiga tyget så blev det inte bra ändå.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-27 16:53:12 följande:
    Kan du inte sy i någon form av trikå istället då?

Sufflett har jag för övrigt aldrig ens tänkt tanken att ge mig på.... *ryser*
    nej! *rädd* Trikå drar sig ju när man syr, med min tur så innebär det förmodligen att skiten blir snett också! (Det finns inga sura blinkgubbar)

Jag har ett sånt coolt tyg som jag vill göra en suffla av men så länge jag bara förstör tyg när jag håller på så vågar jag ju inte göra någto alls. Som denhamster jag är så har jag hur mkt fina tyger som helst och jag vill ju göra något annat än soffkuddar av dem. *surar*
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-28 09:48:53 följande:
    Shit, nu blev jag inspirerad i Buggatråden och spontanshoppade en Breeze
    Men allvarligt; 2091 för en splitterny Breeze inkl åkpåse och fri frakt. Kan man låta bli? Tips till er som behöver en terrängvagn *frestar Asereht*

shop.mountainbuggy.com/index.cfm?tmpl=butikk&... 
    Aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj......

Hur ska man kunna motstå en sån deal och hur ska jag fösöka förklara det för min man??? Jag måste sälja av lite vagnar här! *gah*

Kan man köpa utan att berrätta....hur förklarar jag ännu en vagn sen? *funderar desperat över lösningar*

Vad klickade fröken hem för färg?

Total beslutsångest blev det här nu på alla håll och kanter! FörvånadTystTungan uteTystFörvånad
  • Asereht

Hittade, hade för mig att den hade fast framhjul men på bilden var det ju med rörligt men att läsa infon lönar sig.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-28 10:01:15 följande:
    En breeze är som en krympt MT, enligt precis samma princip som Swift är en krympt UJ.

Jag tog en svart (såklart ) med brun åkpåse. Tänker mig att man får tillbaka pengarna när man säljer eller i värsta fall en förlust på en femhundring men det har jag råd med Det är ju så sjukt kul att få hem en NY vagn även om lilleman egentligen inte åker längre.

Hur man förklarar för sin man? Ja, du min man har inga synpunkter på vad jag köper Hjärta (antagligen eftersom han vet att jag nästan alltid gör vinst på mina affärer) men generellt så brukar jag tänka att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse (=säg inget förrän vagnen bara står i hallen) Tungan ute
    Problemet är att just nu kommer vi knappt in i vår hall och då är den ändå rätt stor. Maken räknade till fem vagnar igår i hallen och påpekade att vi bara har ett barn som åker vagn...Drömmer Men två ska säljas, frågan är ju bara när.

Hade en tjej som mailade flera ggr under helgen om att hon ville köpa den ena. Hon ville att jag skulle ringa upp på mobil vilket jag av princip inte gör dels eftersom jag inte vill och dels för att då måste jag ringa från mobilen och vi har så taskig täckning här ute tidvis så jag mailade henne vårt hemnummer istället. Har inte hört ett ljud. Folk är så konstiga!
  • Asereht
    Riskiflickan skrev 2011-04-28 10:03:13 följande:
    Ase: tja, jag har en kollega som sålde sina utemöbler utan att berätta för sin make, så en em när han vaknade (han jobbar natt) så fanns dom inte. Så nu när solen kom så blev det som kollegan tänkt sig, nya möbler inhandlades. Så en liten vagn är väl inget :) här pratar jag utemöbler för typ 10 000
    *ha ha*
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11