K*B*N, pratar del 11
Som jag nog är den som vet mest om ägglossningstest med tanke på Cs tillkomst får jag väl berätta lite...
Ägglossningstest är precis som gravtest en sticka man kissar på. Det som stickan mäter är LHhormonet och när det stiger så har en genomsnittlig kvinna ägglossning inom 30timmar. Vissa kvinnor släpper ägget efter 4 andra efter 48 men det ger iaf en bild att nu kommer snart ett ägg släppas. Med andra ord om man vill bli gravid och har en karl så bör man låsa fast karln i sängen och hmmm... ja, det får ni räkna ut själva ni frågade inte hur man blir med barn utan om ägglossningstest.
För att reda ut lite hur snabbt man själv släpper sitt ägg kan man göra en basaltemperaturkurva. Då är det bäst om man köper en digitaltermometer med två decimaler men det kan funka även med en vanlig febertemp. Varje morgon innan du ens andas helst ska du då sträcka dig (så kort sträckning som möjligt) och tempa... Om jag förklarar min egen karta så kanske det ger lite förståelse... Jag har som basaltemp 36.2. Sen är det så att FÖRE ägglossningen så går tempen ner (jag 36.0) vissa går ner ytterst lite därför ska man helst ha två decimaler och när ägget sedan släppt så går man upp (jag 36.3)
Jag hade
dag temp LH
14 36.2 neg
15 36.0 neg
16 36.0 PLUS
17 36.3
Det sa mig att jag har snabb ägglossning dvs tiden från LHstickan/ägglossningstestet visar att jag har LHhormon tills ägget släpper är för mig INTE 48 timmar utan kort tid. Jag behövde juh veta mer exakt så jag testade ägglossning 4ggr/dag men så behöver man inte göra i en relation utan man kan helt enkelt låsa fast karln i sängen och släppa lös honom efter man haft ägglossning.
Tänk på att ett ägg inte kan vänta speciellt länge på en simmare medans en simmare kan vänta på ett ägg i något dygn...