Inlägg från: Nifelheim |Visa alla inlägg
  • Nifelheim

K*B*N, pratar del 11

Fröken Småland skrev 2010-10-18 13:22:49 följande:
    Alla liggdelar är kala och omysiga tycker jag, det är upp till föraren att "möblera" den så att den passar för bebisens storlek och årstiden. Personligen tycker jag att ett lammskinn i botten är en riktigt bra början. Med lite tur blir det en del skinn över så att man kan göra den som ett "näste" runt bebisen. Annars ett riktigt tjockt täcke att bottna med, helst dubbelvikt eller mera. Och så en bomullsfilt som yta så det blir riktigt mysigt. Min målsättning är att göra ett "hål" med kanter för bebisen att ligga i. Om det inte rikigt snorvarmt förstås.

Hur bäddade du själv i liggdel när du hade det?
    Jag hade ju City Cross med citykorgen som liggvagn och den var mysig i sig själv tyckte jag. Sen körde jag lammfäll i botten och täcke, men buggans liggdel är ju så mycket större så det känns som att bebisen skulle försvinna.
    Hmm. Ja det tål att tänkas på i alla fall... Jag är ännu inte övertygad om buggans fördelar som liggvagn iaf Lite för att jag tycker att den är ful med liggdel på kanske..
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim

Tror inte det går magsjuka särskilt ofta på "vårt" dagis. Vad jag vet så har det varit en gång sen E började i mars. På hans dagis spritas INGET, förutom möjligen om någon faktiskt kräkts eller så och det är en stor förskola med STORA barngrupper (runt 30-40 barn i varje grupp)

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-19 10:11:43 följande:
    härligt med lite medvind!*kramom*
    Nifelheim skrev 2010-10-19 09:50:30 följande:
    Tror inte det går magsjuka särskilt ofta på "vårt" dagis. Vad jag vet så har det varit en gång sen E började i mars. På hans dagis spritas INGET, förutom möjligen om någon faktiskt kräkts eller så och det är en stor förskola med STORA barngrupper (runt 30-40 barn i varje grupp)
    30-40!!!!barn per grupp, hur många ped? Jag som fick spunk i höstas när tuva gick i grupp med 18 lika gamla..
    6 pedagoger per grupp. De är indelade i storbarns-grupper (3-5 år) och småbarnsgrupper (1-3år) och är 4 grupper/hemvister på förskolan. Dvs totalt nästan 160 barn och det är öppet mellan alla hemvister så barnen rör sig precis som de vill emellan och har ett gemensamt torg som fungerar som mötesplats för alla barn.
    Fungerar förvånansvärt bra faktiskt, men jag skulle ALDRIG sätta ett litet barn på en sån förskola. För de stora är det nog bra, om de kan ta för sig, för kan man inte det kan jag tänka mig att det är lätt att "försvinna" i mängden.
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-19 10:12:02 följande:
    *slutar spama och går och lagar fisk med äggsås*
    Kom hit med lite också!!! jag har feeeber Men MÅSTE till högskolan på eftermiddagen ändå, har uppsamlingsseminarium för oss som missat något obligatoriskt och går man inte på det får man ta igen nästa termin
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-19 10:37:09 följande:
    jo precis, det är ju precis så som det försöker få förskolerna att se ut nu - inga avdelningar (alltså inte tex myrans barn, utan det ska vara förskolans barn och inga "egna" pedagoger på samma sätt som det har vart)....

Mitt kök stängs ju from torsdag (alltså sista dagen att laga mat (på jobb!) imorgon, sedan ska det byggas till 5 avd så det blir 10 totalt, men med många "gemensama utrymmen, som teaterhörna, atelje, snickis, bibliotek, matsalar, bakrum osv... det ska oxå finnas möjlighet att när trycket på förskola minskar så ska den delen av förskolan (den nya) kunna göras om till klassrum så på så sätt blir det förskola-skola...ibland tänker dem till kommunnissarna
    Nifelheim skrev 2010-10-19 10:18:31 följande:
    Kom hit med lite också!!! jag har feeeber Men MÅSTE till högskolan på eftermiddagen ändå, har uppsamlingsseminarium för oss som missat något obligatoriskt och går man inte på det får man ta igen nästa termin
    nej va taskigt !*kommer* Har kyckling-soltorkadetomater-spenat-vitlöksgryta med pasta också...*packar ner*

Krya på dig! Hjärta Är lille herr E frisk nu?
    Ja, vår förskola är ju helt nybyggd, så den är gjord helt enligt nya "normer". Det nästan bästa med den tycker jag är matsalen och vilken kontakt barnen har med kockarna. De har alltså en speciell matsal som bara används till att äta i (annars äter man ju inne på avdelningarna ofta) och i matsalen har de halvväggar in till kockarna så när barnen äter ser de in i köket och de lämnar in sin disk själva direkt till kockarna och kan passa på att prata lite. Så myyyysigt (och så har vi världens bästa kockar tror jag).

Ja det låter bra. Kom du bara

Japp Han är frisk och på dagis som tur är.
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-19 11:35:40 följande:
    men JAG är ju världens bästa kock (kökshäxa)
    haha, det är mycket möjligt, men tills motsatsen bevisats är våra kockar bäst
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-19 11:43:16 följande:
    nu tycker jag allt att du är lite vrång
    Nä, jag får väll slå på stort och bjuda på käk när du har bugga-genomgång med mig i vår
    Japp, det får du göra
  • Nifelheim

Jag tror att jag också har en Hoover. Den har hållt skitbra hittills (haft den i snart 4 år och tvättar minst en maskin varje dag). Jag tror att den är rätt stor. Tyvärr valde jag en med inbyggd tumlare, vilket var riksuselt, men som tvättmaskin funkar den kalasbra.

• Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-20 13:41:19 följande:
    är det värdo med 2 i 1?
    Jag vet inte om det är det generellt, men det blir f*n aldrig torrt i tumlaren på min
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2010-10-20 13:45:25 följande:
    värdo!...och jag som hade tänkt önska mig en sådan av tomten för att slippa den höga tvättpelaren i badrummet....
    Fast det finns ju jättemånga som är nöjda med sina, och jag misstänker att det varit något fel på min tumlarfunktion. Ibland är kläderna blötare efter tumling än de var efter bara tvätt så något verkar ju inte stå rätt till, men jag har inte orkat bråka med affären (lat o dumt jag vet)
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11