Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

K*B*N, pratar del 11

Asereht skrev 2010-06-16 15:09:46 följande:
    Jag tror jag har råkat ut för mitt första riktiga wierdo på T!

Jag tog en sak på köp nu igår på dagen. Sedan dess har människan mailat tre ggr om betalning och nu damp det ned ett mail om att jag ska ringa henne omgående då pengar inte kommit in! Lite skrämmande faktiskt. Obestämd

Jag betalade in igår kväll när jag fick kontouppgifterna. Om det inte syns på hennes konto än kan jag inte göra så mkt. Vi har inte samma bank så det kan ju hända att pengarna inte dyker upp förren senare alternativt imorgon bitt.

Jag tänker inte ringa! Det är en av orsakerna till att jag gillar T, att man slipper hålla på och ringa till folk man inte känner (rys).  Jag tycker faktiskt att människan är lite läskig. Spöke
    Men vadå, jag väntar ju faktiskt på pengarna, lägg på ett kol va? Död
  • Fröken Småland

Jag känner på mig att jag kan ha missat någons gissning på när Kavats bebis kommer (även om det inte var särskilt många som gissade {#emotions_dlg.djavulsk}) Så här ser det ut nu i alla fall

25/7 Fröken Småland
    29/7 K Kavat
    2/8 Barnmorskan
    7/8 Asereht

Glöm inte att den som kommer närmast får döpa bebisen Skål

• Fröken Småland
    Asereht skrev 2010-06-16 16:01:46 följande:
    *ha ha* Spöke

Men håll med om att det är lite märkligt!
    Inte märkligt alls. Om inte folk har betalat inom en timme så brukar jag skicka Nifs ex och hans kompisar på dem Drömmer
  • Fröken Småland

Aktuell gissningslista:

25/7 Fröken Småland
    28/7 Ekorren
    29/7 Bebis Kavat itself
    30/7 Passau
    31/7 Nifelheim
    1/8 Zasata
    2/8 Barnmorskan
    5/8 Pruseluskan
    6/8 K Kavat
    7/8 Asereht

Kavat och bebisen får varsin gissning

Nifelheim: Hittade du tuttarna i morse? *gapskrattar men sätter skrattet i halsen när jag inte hittar mina egna* Drömmer

Kavat: Får vi någonsin se några bilder från dig? *gnäller över att Kavat snålar med bilder* Nu är vi såklart nyfikna på köksgardinerna och även resten av köket som du berättat om.

Ekorren: Den kameran jag köpte var just en digital systemkamera och jag är nöjd med den hittills. Det enda som irriterar mig (ganska mycket om jag skall vara ärlig) är att det inte går att titta på bildskärmen när man skall fota i automatprogrammen utan då måste man kolla i lilla rutan ni vet. Tydligen har det med autofokus att göra så visst blir bilderna antagligen mycket bättre om man får fokus rätt men lite irriterande är det allt när man vill vara lite lat och bara få till en bild, inte nödvändigtvis en jättebra bild. Men det är en enorm skillnad på hur bilderna blir när man jämför med den gamla kameran. Jag tankade över fem hundra bilder igår från min kusins examen och en hel del på barnen och de blev riktigt riktigt fina *glad*

• Fröken Småland

Ekorren: jag tolkade ett av dina inlägg som att du gärna ville ha en riktig fotografkamera och i annat fall i alla fall en digital systemkamera. Så jag trodde att du trodde att jag köpt en "riktig"  men så är alltså inte fallet. Nu är jag med

Den är ganska tung tycker jag men ändå kollade jag just den detaljer och den ligger bland de lättare faktiskt, fanns många betydligt tyngre i samma pris- och prestandaklass. Automatprogram betyder att allt är förinställt på bästa sätt utifrån hur de flesta använder sin kamera och det är bara att klicka. Sen finns det andra (också) automatinställningar som för t ex porträttbilder, landskapsbilder och nattfotografering med lite ljus. Det bästa är att det bara är en snabbknapp att vrida på med tydliga symboler så att man inte missar motivet för att man letar efter lämpligt program. Men det har jag inte använt så mycket utan mest använder man standardautomatprogrammet och det duger bra till 99 av 100 bilder. Sen finns det mer eller mindre helt manuella program där man helt anpassar fokus, ljusinsläpp, kontaster och allt vad det nu är. Jag har inte kommit så långt ännu med andra ord

• Fröken Småland

P.s. Ekorren: Gå in och läs på Råd & Röns hemsida, de gjorde ett test på just digitala systemkameror i höstas. Du vet att du som prenumerant har tillgång till testarkivet va? Skriv in prenumerationsnr och postnr bara

• Fröken Småland

Jag satt och tok-fotade i husvagnen i helgen. Kolla vilken skillnad det blir beroende på om man lägger fokus på burken eller skedarna!

• Fröken Småland

I måndags när Maja fyllde år så skulle jag göra mig ill och göra en egen tårta (för första gången i mitt 38-åriga liv ) Det skulle bli en mandeltårta med smörkräm och den blev hur ful som helst, jag fick aldrig smörkrämen att stelna ordentligt. Dock fanns det ingen anledning att tro att den smakade illa men man kan ju inte precis skära upp den innan gästerna kommer så jag panikköpte en liten prinsesstårta för säkerhets skull. Det var bara familjen som kom men Maja är så pass gammal nu att hon skulle tycka det var pinsamt med en misslyckad tårta. I vilket fall som helst så smakade den kanongott och det mesta av prinsesstårtan blev över *nöjd*

Idag har jag gjort ett nytt försök inför morgondagens barnkalas och det blir gräddtårtor med jordgubbar den här gången. Nu har jag faktiskt lyckats med två bottnar och har en till i ugnen De två första är uppskurna och fina fast jag vågade mig inte på att skära i fler lager än två *chicken*. Vaniljkräm har jag ingen utan tänkte använda vaniljsåspulver, tror ni det går? Tips emottages tacksamt. Grädden skall vara rååååsa, återkommer sjävklart med bild imorgon

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11