K*B*N, pratar del 11
En välldigt konstig sak i samanhanget som är värt en funderare tycker jag är det du själv är inne på.. Det rekomenderas grönt spänne upp till 7 år. Men upp till den åldern är väll då man har mest och bäst koll på dom, att de tar av sig hjälmen när de ska leka och så. Sen när de är 7 år kan de ju cykla själv mer (om man bor så till) och då är det ju större risk att de kan klättra i träd utan övervakning och glömma hjälmen på?!
Här i stan har vi inte hittat hjälmar med grönt spänne. därimot vanliga i små stl. på erbjudande på coop för 99:-

De hjälmar de haft förrut har vi köpt på barnenshus och de har gått sönder alla tre!! Två i ratten man justerar bak i nacken och en i tejpningen mellan skal och frigolit. Så hellst vill jag ha ett annat märke.
Jag lutar fortfarande skarpt åt att det blir grönt spänne denna gången med, men vill ändå fundera på om det är en onödig/falsk tryggeht. Mina barn cyklar inte obevakade. och enligt ovan känns det som det blir mer nödvändigt efter 7år.
Ni andra, dela gärna med er av tankar och hur ni gör, för detta har verkligen satt igång funderingar hos mig