Inlägg från: Nifelheim |Visa alla inlägg
  • Nifelheim

K*B*N, pratar del 11

Jag tror att jag säger upp mig E var på dagis idag. Verkade ha gått skitbra. Det var bara 4 barn där på hans avdelning (46 barn vanliga dagar) och 4 pedagoger så de hade haft det jättemysigt och varit på biblioteket bland annat. Jag hämtade vid lunch och de satt fortfarande och åt när jag kom. Det såg ut som att de hade läget under kontroll nu. Han hade egen skål med smör och eget fat för både hårda o mjuka bröd och satt med en tom stol emellan honom och nästa barn bredvid. Kändes jättebra.

Hemma åt han en yoghurt och en clementin till mellanmål, var sen lite lös i magen, men inte som när det är som värst. Sen fick han pannkakor till middag och så en smörgås av den sort vi nästan alltid köper med ost på innan han la sig. Lagom tills han kom i säng började han klia sig och så blossade huden upp och blev rödflammig

Kavat hjälp mig. Nu blir jag tokig. Han KAN ju nästan inte ha fått i sig något havre alls idag. Är det troligt att det trots allt är något mer nu då, eller ska jag försöka ta det lugnt och gissa att det bara är början på en ordentlig förkylning eller liknande? (de brukar också börja med hudreaktion konstigt nog).

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Angel Gbg skrev 2011-01-03 21:38:18 följande:

Nif: Nu frågade du Kavat men jag tror jag är ganska erfaren att svara....

Det kan ändå vara havre... hur städat är det i lokalerna? Menar om dom hällde ut havre i förra veckan och sen bara snabbstädar så är det havre överallt där han leker. Hur noga är dom med dom andra barnen att dom tvättar händer, mun, byter kläder? Om dom har vilomadrasser är skyddet där bytt? Har dom enskilda madrasser? Förvaras hans särskilt från dom andra? Om dom har handdukar har han egen separat? Tvättar fröknarna verkligen händerna efter dom hanterat den vanliga maten/brödet VARJE gång? Kan dom ha någon tvål som ställer till det? Byter du kläder på honom och tvättar av utstickande delar när han kommer hem? Köket... hur noga är dom där? Bakar dom havrebröd och sen gör ordning mat som han äter? Tvättar dom händerna? Enskilda bunkar osv? Efter dom bakar havrebröd måste dom sanera allt inkl sig själva sker det? Ev leklera är den med havre?

OM du vet med 100% säkerhet att allt detta sker så skulle jag börja kolla

Har dom köket i samma hus och delar luftkonditionering?

Funkar allt hemma? Om det funkar bra hemma så sätt dig och fundera vad gör dom på dagis som inte sker hemma för om det vore något mer så skulle detta mer om det är något basalt även användas hemma eller hur?

Du måste få hjälp! Sjukvården, privat allergikonsult ja vad som.... säg till om det är något jag kan göra. Skriv remiss för att få patchtest gjort, NÄL, Östra, Kungsbacka (i den ordningen skulle jag välja)

Tack för svar. Självklart är du kvalificerad, trodde bara inte att du var inne så mycket och Kavat var grön när jag skrev.
    De har garanterat INTE koll på allt det där. Det hade jag själv inte haft en tanke på. De tvättar INTE händerna efter att ha hanterat det vanliga brödet i alla fall, så mycket vet jag. Har inte riktigt tänkt på att han skulle reagera på så små spår, men det är kanske möjligt.

Den stora skillnaden är väl att vi över huvud taget inte har havre hemma. Eftersom det bara är han och jag och havre inte är något livsnödvändigt så köper jag ju inte hem saker som innehåller det.
    Kan reaktionen komma så långt efter då? Hämtade på dagis vid 12.30 och han fick hudreaktionen runt 19.00 Magen reagerade ju möjligen tidigare och det brukar vara tvärtom, att magen tar längst tid på sig att reagera.

Vi har gjort eget patchtest efter att jag var i kontakt med allergiläkaren Kavat tipsade om och allergiläkarna här tyckte att det "räckte". Pricktester har de gjort miljontals, men han visar inget på de ens på det han enligt blodprover är allergisk mot.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Angel Gbg skrev 2011-01-03 21:40:46 följande:
    Ev transporttjänst.... Jag åker ner från Svall på fredag. Sen är det Gbg- Karlstad första helgen feb.
    Skulle gärna hjälpt till om det inte var så fruktansvärt långt bort.
  • Nifelheim
    Kavat skrev 2011-01-03 21:47:46 följande:
    Då undrar jag pannkakor av vetemjöl? Smörgås med vete/råg?

Det är ju inte helt riskfritt även om det är t.ex 100% vete enligt innehållet.

"Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form. Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."

Med andra ord. Åt han andra sädesslag kanske det räcker för att han ska reagera. Alltså han kanske inte är allergisk mot vete, men kontaminationen gör att han reagerar...?

Sen kan man bli känsligare om det tas bort. Och man kan reagera mer om man håller på att bli förkyld. Men oavsett så blir han ju fortfarande dålig...

Hur snabbt har han reagerat tidigare när han fått havre? Är det troligare att det är maten hemifrån eller från dagis (som Angel skrev, det finns många saker som kan gå fel.). De är inte lika "hysteriskt" nogranna på vårt dagis misstänker vi. Men så kommer han ju hem med eksem titt som tätt...
    Pannkakor på vetemjöl ja, men jag tror att jag kom på vad det var nu. Han fick hallonsylt till och han har ju faktiskt reagerat på färska hallon med MASSOR av eksem tidigare. Ibland tänker jag tydligen inte innan jag varken ger honom mat eller skriver.
  • Nifelheim
    Tant Pruselius skrev 2011-01-03 22:18:50 följande:
    samtidigt är det ju himlans bra att du kommer på vad det är/kan vara!
    Jag håller tummarna att det "bara" var hallonsylten som spökade.
  • Nifelheim
    Fröken Småland skrev 2011-01-03 22:28:02 följande:
    Hihi, jag tror hon menar att om någon vill ha transporthjälp så är det de sträckorna som gäller
    haha Jahaaaa. Jag kopplade ihop det med ett Facebook meddelande förut om att hon villa ha hämtning. *Fniss* Jag är lite trött och ska gå och sova NU.
  • Nifelheim
    Thulo skrev 2011-01-04 08:46:11 följande:
    Det jag kan tycka är jobbigt är när man säger hur många barn jag har och man får ett "OJ" och sen tystnad en stund.
    Därför säger jag ibland att vi har tre tillsammans och sen har jag tre sen tidigare. Då tycker dom inte det låter lika mycke.
    Min mamma har reagerat lika varje gång jag ringt och sagt att jag väntar barn. Hon har kastat på luren i örat på mig och sen ringt upp nån minut senare och bett om ursäkt att det visst är kul men hon blev överrumplad men nu sist tog det 40 minuter innan hon ringde upp då trodde jag faktiskt att hon blev så arg att hon inte skulle ringa upp nån mer gång. Men nu är hon överförtjust i den lilla.

Nån som vet om ostbågar innehåller nåt man kan reagera på? Kollade nnehållsförteckningen men verkar inte vara nåt vanligt?
    Sonen som är 9 åt såna igår sen kom han ner och var svullen om underläppen och röd på hakan, fast idag är han nästan blå där istället och så länge brukar det väl inte sitta i och bli blått? han har inte ramlat som han vet och det borde man ju veta om man är så blå tycker jag.
    När han var mindre 1-3 år var han överkänslig mot tomat, ketchup och kanel men det har växt bort
    Jordnötter? Ostbågar brukar innehålla spår av jordnötter. Annars vet jag inte.
  • Nifelheim
    Kavat skrev 2011-01-04 09:11:50 följande:
    Ooo, hm, hallon... Tål han andra stenfrukter?
    Gisar att det även var eko?
    Jag vet faktiskt inte. Han tål äpple, men definitivt inte ananas (är det en stenfrukt?) Kiwi tål han INTE. Vilka frukter hör annars till stenfrukter? De han normalt äter är apelsin, clementin och äpple. Banan ibland. Har inte märkt någon reaktion på de. Allergiläkaren sa att ananas brukar man inte vara allergisk mot, men efter att ha fått åka in akut när E hade ätit färsk ananas var allerginissen benägen att hålla med om att han verkar allergisk.

Yes, sylten var hemgjord helt utan konserveringskrafs och gjord på hemodlade bär.
  • Nifelheim

Hittade någon lista nu med olika stenfrukter. Det enda jag kan komma på där som jag vet att han inte kan äta är alltså hallon och kokos. Kokos går bra i små mängder dock.

• Nifelheim
    Angel Gbg skrev 2011-01-04 16:40:42 följande:

Nif: Ursäkta om jag är lite trög men har ni gjort patch inom sjukvården eller inte?

Vad er läkare tycker är ganska ovässäntligt då du som mamma kan skriva egenremiss och det är vad jag tycker ni ska göra för om ni får papper så kommer ni ha mycket lättare kamp mot förskola och framtida skola. NÄL är bäst.... kräver hårdast sanerat osv

Nej, bara hemma med fotodokumentation som jag visat läkaren här. Landstinget Sörmland citat:  "pysslar inte med sånt" och de tycker att det i princip är vansinnigt att åka till ett annat län för att göra ett patch-test när jag redan vet vad han inte tål. Intyg på allergin har vi alltså redan och förskolan motsätter sig inte alls allergin, men de tycker att eftersom symptomen "bara" är riksdålig mage och eksem så är det inte sååå farligt om de slarvar ibland typ.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11