Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

K*B*N, pratar del 11

Här är bilder till Zasata på hur jag fixat selen på Bee. OBSERVERA att jag skall byta ut spännena till spännen med rätt bredd så snart jag kommer till en affär som har sånt i sortimentet. De jag satte dit satt på en gammal axelrem och är varken snygga eller rätt storlek men de fyller sin funktion tills vidare.

Så här ser selen ut i fempunktsutförande. Jag tog till min allra snällaste modell för övrigt

Och så här använder jag selen, dvs bara som midjebälte.

Fast för det mesta använder vi inte sele alls utan det är mest när vi är någonstans där det är väldigt dumt att han klättrar ur och springer iväg (vilket han gärna gör). Då petar jag bara ned de tre selbanden i extratyget under rumpan så slipper han sitta eller ligga på något hårt och/eller knöligt.

Men den allra främsta anledningen till att jag kapade selen är för att jag tycker det är orimligt meckigt att sätta dit och ta bort en dyna eller ett överdrag.

Jag svarar i Bugabootråden på hur man tar bort selen för det kan finnas ett värde för fler att veta det.

• Fröken Småland
    zasata skrev 2010-04-22 09:01:09 följande:
    aha, så kan man ju göra. smart! Men vart köper man sådana? var det svårt? du får skaffa en ;)
    Det var hur lätt som helst. Klipp, zick-zacka och fålla. Bäst är nog såna spännen som jag har på bilden (fast mindre såklart ) eftersom småbarn inte kan öppna dem själva så lätt men snyggast skulle vanliga spännen vara, vet inte vad de heter men förekommer ofta på väskor och ryggsäckar, en hona och en hane typ.
  • Fröken Småland
    passau skrev 2010-04-22 09:45:40 följande:
    menade mest själva modellen... omysig liksom*L*
    Ja, men det stämmer. Men det finns ju ingen sulky som är mysig enligt min mening. Som sulky är den världsbäst, så är det bara. Däremot har jag precis nyligen kommit över det faktum att lilleman sitter framåt, har man bara gjort det så tycker jag att det är en fullgod vagn för större barn. Jag hade ju en Bee som jag sålde för ett år sedan men den gillade jag aldrig eftersom jag tyckte den var just omysig och lilleman var så liiiiten . Men jag är ju lite fjantig också {#lang_emotions_dreamer}
  • Fröken Småland

Mikaela: jag tror också att Bugaboo Bee är vagnen för dig. Tror du kan köpa den till ett mera förmånligt pris där om du kan vänta. Micralite har bara framåtvänd sittdel, men jag är inte hundra på deras nya modell; heter den Toro eller nåt sånt? Babyland sålde Micralite förr men tror inte det finns någon svensk agent längre.

• Fröken Småland
    zasata skrev 2010-04-22 22:05:31 följande:
    men är det inte väldigt mkt kullersten i London? och höga trottoarkanter?
    Det är det nog i alla stora gamla städer, just London minns jag inte då jag inte varit där sedan lååångt innan jag fick barn och därmed tänkte på sånt. Men Bee är ju grym genom att den är så lätt att man tar hela vagnen med sittande barn under armen om man inte kommer fram
    Pruseluskan skrev 2010-04-22 22:51:59 följande:
    Vi kan bo hos min bror i Dalarna...
    Ja, ni kan ta mitt rum *generös*

Superspännande med körkort Lokatt! Då kanske ni kan sporra varandra lite, ni och Asereht

Pruseluskan:

http://www2.blocket.se/adwatch/list/0?query_id=1
  • Fröken Småland
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:15:34 följande:
     har du ett rum hos min bror?
    Ja, har du glömt att du lovat det? {#lang_emotions_dreamer}
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:18:32 följande:
    Hur stor ålderskillnad har ni mellan era barn ? Och hur tänker ni ang den? Är den medveten eller är det "ödet" ?
    Vi har fyra år mellan barnen och vi hade tur eftersom det var precis så vi ville ha det. Jag tycker det är för tufft med barn tätt och vill hellre njuta av dem lite mera en och en. Samtidigt är det nog tråkigare för barnen när de växer upp men det är ju alltid för- och nackdelar med allt.
  • Fröken Småland

Igår fick jag ett brev med ett presentkort på en familjebiljett till Vattenpalatset i Lerum. Var med i en enkät på mässan och nu hade de tydligen lottat ut presentkort. Någon som varit där?

• Fröken Småland
    Asereht skrev 2010-04-23 07:45:02 följande:
    Igår lade jag mig 20:30. Tuttade A medan jag läste, han somnade efter att ha pratat med tutten en stund. Jag föste över honom till hans säng (sidovagn) och fortsatte läsa till 21:30 ungefär sen släckte jag och somnade mer eller mindre omedelbart. Sov hårt tydligen för jag märkte aldrig att make och hund kom upp och lade sig. Brukar vara svårt att inte märka det annars. A vaknade vid 4:30 och tuttade. Vi somnade båda om direkt och han sov med mig. Sen vaknade jag av att A låg och babblade. Då var klockan 06:29, min klocka ringer 06:30. Så det var bara att gå upp.Jag har alltså fått sova ordentligt inatt men är jag piggare? Nope, inte ett dugg, nada icke sa picke lika trött som vanligt! *gäspar*Jag har alltså kommit fram till att rent pigghetsmässigt som det känns så är det noll skillnad på att lägga sig (och sova) efter 23 och före 22.
    Bara lugn, om sisådär fem år så får du sova ordentligt igen {#lang_emotions_djavulsk}
  • Fröken Småland
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:48:47 följande:
    Jag har 11år upp till min (halv)bror.8år ner till min älsta syster10 år ner till min yngsta systerIdag är jag bästa vän med båda mina systrar så den ålderskillnaden är som bort blåst.Under uppväxten har jag ju mest vart ett ensambarn men inte sett det som en nackdel, det har skapat en rätt stark socialsida hos mig.... och ett behov av att vara ensam då och då (Men det kan ju även, 2/3/4års syskon också ha det förstår j jag med)Det jag vill ha ut av min fråga är att jag inte vill låsa fast mig vid att vi inte kommer få syskon till T med 2½-3års ålderskillnad och jag behöver liksom höra hur ni ser på det för att komma "över" det. Jag vet ju rent logigkt att barn inte är en beställnings/planerings vara utan dem kommer när dem kommer.... måste bara få in det rent känslomässigt...
    Oj, det var ganska stor åldersskillnad det. Jag tror verkligen att alla olika skillnader har just sin tjusning och det har nog mest att göra med hur man själv orkar. Vi hade inte orkat täta barn; eller jag hade inte orkat då min man inte så delaktig i just omvårdnaden av barnen. Jag vill dock understryka innan någon får panik över det; att han tillför i högsta grad lika mycket som jag när det gäller arbetsinsatsen i hemmet.
  • Fröken Småland

Finns det inte en brittisk dubbelvagn med separata suffletter? *letar i minnet*. Synd att inte Firstwheels är lite stabilare, den hade ju varit perfekt annars. Quinny har en ovanlig modell som aldrig såldes i Sverige, en bussmodell. Freestyle 4XL tror jag namnet var, har bild i datorn som jag kan lägga in när jag slår på den.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11