Inlägg från: Tant Pruselius |Visa alla inlägg
  • Tant Pruselius

K*B*N, pratar del 11

Lindadjo skrev 2010-10-17 22:24:08 följande:
    13 mil enkel väg alltså. Födde på Näl i Trollhättan. Vi i Strömstad får även föda i Fredrikstad i Norge, men när jag skulle få första så höll de på renovera så de ville hellst inte att vi Svenskar skulle komma dit då
    ojojoj....långt...jag som bodde 8min (med bil) från sjukhuset när T skulle ut och höll på att avlida under den bilfärden
    Nu bor vi 8min gå avstånd till sjukhuset..,
  • Tant Pruselius
    Lindadjo skrev 2010-10-17 22:26:32 följande:
    Jag vill ha en Bugaboo! Vill, vill, vill verkligen testa en!!!! Måste man ha en bebis för att köpa och testa en vagn? Kan jag inte köra runt med några stenar istället? Det verkar ju inte bli någon bebis här ... trots all verksamhet.
    jodå,,,, jag trodde inte heller det skulle "lossna" för oss..... snart kommer ett Plus  ska du se.
    (Jag vet att det förmodligen inte spelar ett skvatt med pepp, det är själva känslan....)
    Lindadjo skrev 2010-10-17 22:52:39 följande:
    Byter ämne här, för idag har jag gjort en pumpalykta för första gången i hela mitt liv

Första pumpalyktan jag gjort i hela mitt liv, innehållet blev marmelad. Jag ser att pumpan har en liten snigel i munnen  img src=Så här mysigt blev det med ett värmeljus i.
    Och innehållet från pumpan blev ju marmeladen som jag gjorde i torsdags.
    Det tog lite tid att få tummen ur att göra ansiktet till pumpan. Men Daniel var väldigt nöjd med resultatet, det blev visst precis som han hade tänkt sig, sa han. "Du såg i mina tankar hur jag ville ha den mamma, hur kunde du göra det?"

Första gången jag gjort pumpamarmelad med ingefära, det blev riktigt gott faktiskt. *förvånad*
    Pumpa, ingefära och citron... jättegod marmelad, synd att jag inte kan äta upp den just nu, har bara smakat pytte, pytte lite.
    grym lykta, tror T skulle bli helt livrädd om det stod en sådan på vår trapp dock... men mysigt... Vad skar du med? räcker kökskniv... bra att ta tillvara på innehållet oxå, ska jag skicka ner vårat innehåll om vi gör en så skickar du upp det på burk sen
  • Tant Pruselius
    Fröken Småland skrev 2010-10-18 12:45:17 följande:
    Oj glömde! Jag har inget negativt att säga annat än att varukorgen är svår att komma åt. Allt ännat är toppen om du frågar mig Hjärta
    på vilket sätt är v-korgen svårotkomlig ?  det var det värsta med teutonia funen, jag fick spunk!
    zasata skrev 2010-10-18 13:13:15 följande:
    Den är väldigt låg vagnen tycker jag med liggdel, och inte spikrak så barnet glider.
    men nej, inte komma med dåligheter.... jag har ju trott att bugga is tha shit...och stirrat mig lite blind... måste jag tänka om nu??
  • Tant Pruselius
    Asereht skrev 2010-10-18 14:40:46 följande:
    Fick en hettande känsla i kinderna så jag tog tempen. 39,5! Inte undra på att jag känner mig matt har värk i hela kroppen. Tänk att man kan vara så varm och ändå frysa!
    krya på dig!
  • Tant Pruselius
    Nifelheim skrev 2010-10-18 14:51:46 följande:
    Jag hade ju City Cross med citykorgen som liggvagn och den var mysig i sig själv tyckte jag. Sen körde jag lammfäll i botten och täcke, men buggans liggdel är ju så mycket större så det känns som att bebisen skulle försvinna.
    Hmm. Ja det tål att tänkas på i alla fall... Jag är ännu inte övertygad om buggans fördelar som liggvagn iaf Lite för att jag tycker att den är ful med liggdel på kanske..
    Jag tycker den är supersnygg som liggvagn...
  • Tant Pruselius
    Asereht skrev 2010-10-18 16:16:43 följande:
    Testar att lägga in en bildseria från ehlgen. Får se hur det går. Ibland blir det ju minipinibilder men de brukar ju vara klickbara iaf.

Först ut ett stycke Nöffe i happyn med lodgern.

http://www.familjeliv.se/hem/asereht/gallery/phppn9jbv.jpg

http://www.familjeliv.se/hem/asereht/gallery/phpn0fwgk.jpg

http://www.familjeliv.se/hem/asereht/gallery/phprioyj2.jpg

Betyg MVG.
    Hjärta
    Va bra lodgern passade till den färgen!*tumme upp*

ser ut som ni hade en mysig helg, härligt!
  • Tant Pruselius
    Nemia noj skrev 2010-10-19 08:12:09 följande:
    igår var en bra dag, känns som de mesta löser sig på ett eller annat sätt. Maila med min AF handläggare och hon verkar ge med sig på mina förslag så nu kanske jag får börja praktik på äldreomsorgen. Så skoj. Olivia vet ja ännu inte hur de blir, kvittar lite vilket som för mig, för hon får byta skola vilket fall som om de sen blir till hennes pappa eller fortsatt med mig de får vi se, han är inte den bästa på att höra av sig, så vet ju inte va som händer just nu o hur han tänker.
    Fick tag i en nästan komplett servis Gröna anna igår på annons, 500 kr. Då var de 4 flata talrikar, 4 djupa, 4 assietter o 4 dessertfat. Sen 1 te fat med 2 temuggar, saftkannan, sockerskålen och uppläggningsfat.
    Så nu ska ja bara ha tag i lite fler te och kaffe muggar samt dom vanliga muggarna (men dom e svindyra o svåra att få tag på)

Idag kommer pappa och hans tant hem från fastlandet med deras häst, ska stalla in den hos mina i stallet, så då ska jag vara med o lasta av. Själv flyttar jag in mina shettisar där oxå ihop med dom andra 2 den 23dje. Sen e dom påsin plats.

Den 28de drar vi till el stockholmo för vidare avfärd mot Åbo, ska bli SKIT kul o få komma bort med vänner,

Nu e de bara allt smått runt om som ska hamna på rätt plats i puzzlet

Snabbläste lite o såg att någon var på g med bebis. Spännande Lycka till.
    härligt med lite medvind!*kramom*
    Nifelheim skrev 2010-10-19 09:50:30 följande:
    Tror inte det går magsjuka särskilt ofta på "vårt" dagis. Vad jag vet så har det varit en gång sen E började i mars. På hans dagis spritas INGET, förutom möjligen om någon faktiskt kräkts eller så och det är en stor förskola med STORA barngrupper (runt 30-40 barn i varje grupp)
    30-40!!!!barn per grupp, hur många ped? Jag som fick spunk i höstas när tuva gick i grupp med 18 lika gamla..
  • Tant Pruselius
    Nifelheim skrev 2010-10-19 10:17:30 följande:
    6 pedagoger per grupp. De är indelade i storbarns-grupper (3-5 år) och småbarnsgrupper (1-3år) och är 4 grupper/hemvister på förskolan. Dvs totalt nästan 160 barn och det är öppet mellan alla hemvister så barnen rör sig precis som de vill emellan och har ett gemensamt torg som fungerar som mötesplats för alla barn.
    Fungerar förvånansvärt bra faktiskt, men jag skulle ALDRIG sätta ett litet barn på en sån förskola. För de stora är det nog bra, om de kan ta för sig, för kan man inte det kan jag tänka mig att det är lätt att "försvinna" i mängden.
    jo precis, det är ju precis så som det försöker få förskolerna att se ut nu - inga avdelningar (alltså inte tex myrans barn, utan det ska vara förskolans barn och inga "egna" pedagoger på samma sätt som det har vart)....

Mitt kök stängs ju from torsdag (alltså sista dagen att laga mat (på jobb!) imorgon, sedan ska det byggas till 5 avd så det blir 10 totalt, men med många "gemensama utrymmen, som teaterhörna, atelje, snickis, bibliotek, matsalar, bakrum osv... det ska oxå finnas möjlighet att när trycket på förskola minskar så ska den delen av förskolan (den nya) kunna göras om till klassrum så på så sätt blir det förskola-skola...ibland tänker dem till kommunnissarna
    Nifelheim skrev 2010-10-19 10:18:31 följande:
    Kom hit med lite också!!! jag har feeeber Men MÅSTE till högskolan på eftermiddagen ändå, har uppsamlingsseminarium för oss som missat något obligatoriskt och går man inte på det får man ta igen nästa termin
    nej va taskigt !*kommer* Har kyckling-soltorkadetomater-spenat-vitlöksgryta med pasta också...*packar ner*

Krya på dig! Hjärta Är lille herr E frisk nu?
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11