• Linda1976

Gör du din egen bearnaisesås?

Ja, som rubriken lyder - gör du det?

Det gör jag. Väldigt enkelt:
    finhacka en schalottenlök, fräs i 2 msk vatten och 2 msk vit balsamvinäger.
    Sätt över ett vattenbad och vispa ner 3 äggulor, vispa tills det tjocknar. Ta bort från plattan, men låt stå kvar i vattenbadet. Peppra med nymalen vitpeppar. Häll ner 150 gram smält smör i fin stråle, och vispa kraftigt. Ta bort från vattenbadet, och rör ner lite dragon. Klart!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gör du din egen bearnaisesås?
  • Eisa

Alltså, halvfabrikat i all ära, men PULVERSÅSER kan man ju bara inte köpa. Pulversåser är väl typ det enda halvfabrikat som inte har ETT ENDA näringsämne i sig, inte EN ENDA ingrediens som gynnar hälsan. Det är BARA utfyllnad och kemi.

Äter aldrig beasås dock.

• Ellen Botilda

Funnes det Eriks färdiga kylda, i Scotland, så skulle jag köpa den. Men det gör det nu inte så jag gör min egen på snarlikt sätt som trådstartaren!

• silverhjärta

Köper Erik Lallerstedts. Vi har länge pratat om att testa göra egen, vi kör lchf så det blir mycket fet sås, men vi har aldrig tagit tag i det. Och Eriks är ju så jädra god så vi lär nog aldrig testa heller.

Don´t drink and derive!
  • Väntan på en liten

pulversås här, orka fixa när jag bor själv

Längtar...
  • Linda1976
    Väntan på en liten skrev 2010-04-02 19:54:43 följande:
    pulversås här, orka fixa när jag bor själv
    Ja, det orkar man. Med tanke på smakskillnaden!
  • Linda1976
    silverhjärta skrev 2010-04-02 19:48:53 följande:
    Köper Erik Lallerstedts. Vi har länge pratat om att testa göra egen, vi kör lchf så det blir mycket fet sås, men vi har aldrig tagit tag i det. Och Eriks är ju så jädra god så vi lär nog aldrig testa heller.
    Jo, testa!! Egen blir ännu bättre! Vi kör också lchf
  • La Lola

Jag har aldrig nånsin gjort egen.

Har aldrig testat men jag är rädd att misslyckas o då kommer jag aldrig mer att försöka.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Linda1976
    La Lola skrev 2010-04-02 20:03:42 följande:
    Jag har aldrig nånsin gjort egen. Har aldrig testat men jag är rädd att misslyckas o då kommer jag aldrig mer att försöka.
    Jo, testa sweetie! jag lovar att du kan.
  • La Lola
    Linda1976 skrev 2010-04-02 20:06:57 följande:
    Näpp näpp. Inte en chans!
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Trollet Ludenben

Jag är inte särskilt förtjust i den såsen, varken den på pulver eller den riktiga. Men om jag nu skulle ha den hemma så blir det den på pulver. De flesta andra såser som gräddsås, rödvinssås, svampsås mm gör jag nästan alltid själv men inte bearnaisesås eftersom jag inte anser att den är värd att lägga energi på.

Älskade ungar
Svar på tråden Gör du din egen bearnaisesås?