Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

Katt eller hund?

Katt, de är mer lätta att ha med att göra, även om deras personligheter kan ta vääääldigt stor plats - men det är en del av tjusningen

Är inte emot hundar alls, har själv haft hund, men jag har nog lite mer behållning av katten. Fast jag älskade hunden högt!

• vackrastarflow

Läser lite om empati, djurens känslor och sådant i tråden och vill kommentera lite. Jag har haft hund i 14 år och katt i tre år.

JA hund är lättare att ta med sig. De lyder kommando och man kan mycket lättare ha dem under uppsikt. De finner sig lättare i olika situationer.

Min katt hänger med mig i de flesta situationer. Hon sitter på "hatthyllan" i bilen när vi kör längre turer, och bussen tycker hon bara är rolig. Cykeln är hon förvisso något tveksam till, men vi cyklar också ibland.
    Katten kan jag dock aldrig ha lös, så som jag kunde med hunden. I koppel går hon, men väääääldigt långsamt
    Hunden var helt lärd att lyda kommando, och vi kunde ha honom lös i de flesta lägen. Den andra hunden var inte lika lätt att lära, men när han är ute och jagar så är det en helt annan historia. Han har ett syfte som han följer totalt.

Den största skillnaden finner jag dock i känslor djuren förmedlar. En katt säger så otroligt mycket med sina ögon. Min katt kan komma fram till mig och verkligen säga att hon älskar mig (katter kisar något när de visar kärlek - de har ett tydligt språk). Hon visar integritet och självkänsla, hon är nyfiken och uppfinningsrik. Många hundar försöker på ett sätt (såvida de inte blir tillsagda något annat) medan katten tänker efter och jobbar sig fram till en lösning med olika taktiker. Det är helt fantastiskt att se.

Bland annat denna komplexitet gör att jag känner mer samhörighet med en katt.
    Visst förmedlar även hund kärlek och liknande, men på ett mer simpelt sätt, och då blir skillnaden mellan djur och människa större och det träffar mig inte på samma personliga plan.

Och ingen kan sova så gott som en katt, det är helt underbart att titta på en sovande katt

• vackrastarflow

Sen kan jag tycka att hundar är gosiga på sitt sätt, de är så kärvänliga och de kommer även när det inte passar (till skillnad från katt som bara kommer när det passar ).

Dock så är min katt extremt social och vill vara där matte är. Följer mig överallt och ska ligga bredvid alltid. Många katter gör inte så. Men även hunder skiljer sig åt på den punkten.

Svar på tråden Katt eller hund?