• Anonym (så orolig)

har jag skakat mitt barn??

hej, jag mår så himla förjävla dåligt över en sak som hände för ett par veckor sedan, min son då 6 o en halv mån hade vaggat länge för han skulle sova o ja va så trött o så vaggade jag honom ganska hårt i famnen, han ligger liksom mage mot mage o vilar sin arm o sitt huvud mot min arm, om ni förstår. vaggade honom hårt ett par sek sen lugnare igen. har inte tänkt på detta förräns nu o jag har såna tvångstankar om att han har fått shaken baby o att jag skadat honom, han är mitt allt o jag älskar honom så.. känner mig som världens sämsta förälder

dessutom älskar han typ mammas lilla kråka, o flyga i luften o nu mår jag dåligt över det med, är det farligt??
    snälla svara
  • Svar på tråden har jag skakat mitt barn??
  • Anonym (så orolig)

ingen ??

• Shasti

Det som är farligt är väl om barnets huvud skakar fram och tillbaka, om jag fattat det rätt? Att gunga lite hårdare när barnet har huvudet lutat mot dig tror jag inte är farligt. Och definitivt inte lilla kråka eller flyga i luften heller om man inte går till några hysteriska konstiga överdrifter när man leker det. Så jag tror nog du kan vara lugn.

• Lussekatten87

Det är inget farligt om kroppen ruskas om litegrann,men där emot om huvudet hastigt åker fram och tillbaka. Var det så det var? Du har ju inte gjort det med vilje så pass hårt kan det inte ha varit.

När min son var bebis ville han ligga med mig i sängen på min arm och så gungade jag honom till sömns med hjälp av armen, han är normal.

• Anonym (så orolig)

tack för svar, alltså nacken hade ju stöd av armen, sen for huvudet upp o ner men så har jag alltid vaggat honom men nu gjorde jag det mer bestämt under några sek. alltså jag blir galen snart, ju mer jag tänker på detta desto mer känner jag mej som att jag skadat min pojke ((( sen har jag hört att om man sätter ner ett barn bestämt på stjärten, alltså inte hårt, men bestämt, kan barnet få ryggmärgsskador o nu tänker jag hela tiden på tillbaks i tiden om ja nån gång satt ner honom för hastigt eller så  

• Anonym (så orolig)

Ingen mer verkligen?

• CrazyCarro

det är ju inte bara nacken som kan ta skada utan hjärnan, det blir ju typ som en hjärnskakning, det är bara att ett såpass litet barn lättare kan få hjärnblödning av det än en vuxen.

sålänge han inte fått nån personlighetsförändring är det antagligen ingen fara.

• Anonym (så orolig)

puffar lite i tråden.. nån mer som vill svara?

• Lingonblom

Jag har varit så himla orolig för samma sak, min mamma körde min son alldeles för hårt fram och tillbaka i vagnen tyckte jag och jag var livrädd att han hade skadats. Men jag pratade med en barnläkare och han sade att skador sker om man skakar barnet medvetet med maximal kraft, enligt honom är det inte möjligt att göra det av misstag om man t ex leker lite för våldsamt eller råkar köra på någonting med vagnen etc. Så jag tycker inte att du ska oroa dig! Kram!

• Anonym (hm)
    satakatse skrev 2010-04-03 16:53:04 följande:
    jag vagga mina barn över tröskeln i vagnen, lite guppigt gillade de ha när de skulle sova.. shaken baby syndrome kommer av att man skakar om bokstavligen, inte vaggar...  se bild på länk..

www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Nyf.../
    jag har då läst att man INTE ska göra så.. just för att huvudet kan hoppa och fara i vagnen och kan medföra hjärnskador...
Svar på tråden har jag skakat mitt barn??