• BlommyNess12

Svenskar - en etniskt homogen grupp?

Vilka är ni som påstår att svenskar är en etniskt homogen grupp med människor av nordeuropeiskt ursprung?

Vad menar ni med det?
    Hur ställer ni er till t.ex människor av samiskt ursprung? De är ju verkligen mer svenska än resten om vi ska räkna ursprungsbefolkning, och samerna ser ju ut som asiater i princip. Men då är de inte svenska då eller?

Jag förstår verkligen inte vad fan ni menar.

• Svar på tråden Svenskar - en etniskt homogen grupp?
  • BlommyNess12

Komigen nu, kryp ur era hålor jag vet att ni finns därute.

• Posh Foxy Baby

Så många frågor, så få svar

De finns men de har aldrig någonsin haft ett enda vettigt svar på dessa elementära frågor.

٩๏̯͡๏)۶
  • BlommyNess12
    Posh Foxy Baby skrev 2010-04-03 15:42:39 följande:
    Så många frågor, så få svar De finns men de har aldrig någonsin haft ett enda vettigt svar på dessa elementära frågor.
    Jag vet och jag irriterar mig på det! Får ta och starta en ny tråd där budskapet inte går på så hårt, och sedan slå igen fällan på dem när de redan involverat sig i diskussionen.
  • Posh Foxy Baby
    BlommyNess12 skrev 2010-04-03 15:45:52 följande:
    Jag vet och jag irriterar mig på det! Får ta och starta en ny tråd där budskapet inte går på så hårt, och sedan slå igen fällan på dem när de redan involverat sig i diskussionen.
    Hemligheten är att svära ordentligt, stava som en treåring och låta allmänt obildad. Det är då de blir lockade att delta.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • 1337
    BlommyNess12 skrev 2010-04-03 15:01:06 följande:
    Vilka är ni som påstår att svenskar är en etniskt homogen grupp med människor av nordeuropeiskt ursprung?Vad menar ni med det? Hur ställer ni er till t.ex människor av samiskt ursprung? De är ju verkligen mer svenska än resten om vi ska räkna ursprungsbefolkning, och samerna ser ju ut som asiater i princip. Men då är de inte svenska då eller?Jag förstår verkligen inte vad fan ni menar.
    Jag förstår inte frågan. Det beror väl på vad man menar med "svensk". Man kan knappast påstå att svenskar är en etisk homogen grupp, men visst förstår man vad folk kan mena med uttrycket "etnisk svensk". Samerna ser inte ut som asiater. Samerna tillhör idag ingen särskild etnicitet, men ursprungligen var de ett nomadiserat mongolfolk som hamnade i norra Skandinavien. De var av en annan etnicitet och hade en annan kultur än "svenskarna" som inte var ett mongolfolk.
  • BlommyNess12
    1337 skrev 2010-04-03 16:11:33 följande:
    Jag förstår inte frågan. Det beror väl på vad man menar med "svensk". Man kan knappast påstå att svenskar är en etisk homogen grupp, men visst förstår man vad folk kan mena med uttrycket "etnisk svensk". Samerna ser inte ut som asiater. Samerna tillhör idag ingen särskild etnicitet, men ursprungligen var de ett nomadiserat mongolfolk som hamnade i norra Skandinavien. De var av en annan etnicitet och hade en annan kultur än "svenskarna" som inte var ett mongolfolk.
    Jag tycker de ser ut som asiater, jag är den enda i min samiska släkt (jag är halv och blandad med en blond pappa) som har "raka" ögon, blond hår och blå ögon. Men visst vet jag vart samerna kommer ifrån.

Dem jag vänder denna fråga till är de som påstår att svenskar är en etniskt homogen grupp och ingen som inte tillhör den etniskt homogena gruppen kan nånsin bli eller vara svensk.
  • 1337
    BlommyNess12 skrev 2010-04-03 16:17:51 följande:
    Jag tycker de ser ut som asiater, jag är den enda i min samiska släkt (jag är halv och blandad med en blond pappa) som har "raka" ögon, blond hår och blå ögon. Men visst vet jag vart samerna kommer ifrån.Dem jag vänder denna fråga till är de som påstår att svenskar är en etniskt homogen grupp och ingen som inte tillhör den etniskt homogena gruppen kan nånsin bli eller vara svensk.
    Alltså många samer är ju "germanska" till utseendet och saknar biologisk anknytning till det mongolfolk som invandrade till norra Sverige eller så var det många generationer sedan senaste mongol dök upp i avelskedjan. Tyckte att det lät roligt att du i din ts ifrågasatte att svenskar skulle kunna vara en etniskt homogen grupp samtidigt som du talade om samerna som en etniskt homogen grupp ( "samerna ser ut som asiater, i princip"), vilket de ju verkligen inte är.

Åter så beror väl det hela på vad man menar med "svensk"? Varför placerade du tråden i Etik förresten?
  • BlommyNess12
    1337 skrev 2010-04-03 16:26:45 följande:
    Alltså många samer är ju "germanska" till utseendet och saknar biologisk anknytning till det mongolfolk som invandrade till norra Sverige eller så var det många generationer sedan senaste mongol dök upp i avelskedjan. Tyckte att det lät roligt att du i din ts ifrågasatte att svenskar skulle kunna vara en etniskt homogen grupp samtidigt som du talade om samerna som en etniskt homogen grupp ( "samerna ser ut som asiater, i princip"), vilket de ju verkligen inte är. Åter så beror väl det hela på vad man menar med "svensk"? Varför placerade du tråden i Etik förresten?
    Ja, men nu tror jag att jag antingen formulerat mig krångligt eller att du missförstått mig. Frågan är om man måste tillhöra den etniskt homogena gruppen "svenskar" för att räknas som svensk. Kan man inte vara svensk om man är svart? Det tycker ju jag att man kan.
  • linjes
    BlommyNess12 skrev 2010-04-03 16:33:05 följande:
    Ja, men nu tror jag att jag antingen formulerat mig krångligt eller att du missförstått mig. Frågan är om man måste tillhöra den etniskt homogena gruppen "svenskar" för att räknas som svensk. Kan man inte vara svensk om man är svart? Det tycker ju jag att man kan.
    Är man uppvuxen i svergie fast man är svart är det väl klart man kan räknas som svensk
  • 1337
    BlommyNess12 skrev 2010-04-03 16:33:05 följande:
    Det beror ju fortfarande på vad du menar med svensk.
Svar på tråden Svenskar - en etniskt homogen grupp?