• Kristin28

Kan man lätt skruva i sär och ihop en ikea spjälsäng för ev resa?

Vi ska resa till Usa och vara där i 3 månader. Vi ska vara i två olika städer. Jag har letat efter en resesäng till min 15 månaders men de verkar inte ha samma som vi har här hemma.
    Jag börjar fundera på om man helt enkelt ska köpa en ikea spjälsäng och som man kan skruva i sär när vi ska flytta till andra staden och sen skruva i hop igen. Går det?
    Är det stabilt?

• Svar på tråden Kan man lätt skruva i sär och ihop en ikea spjälsäng för ev resa?
  • Kristin28

ok, tack! Då kanske vi ska satsa på det.

• Tigerwoman

Resesängarna i USA är precis likadana som resesängarna här, de flesta vi har kommer från USA. Graco t ex, finns överallt i USA. Att ta med en spjälsäng hemifrån skulle jag aldrig ens tänka på, det skulle kännas helt absurt för min del.

• Micke
    Tigerwoman skrev 2010-04-04 22:07:15 följande:
    Resesängarna i USA är precis likadana som resesängarna här, de flesta vi har kommer från USA. Graco t ex, finns överallt i USA. Att ta med en spjälsäng hemifrån skulle jag aldrig ens tänka på, det skulle kännas helt absurt för min del.
    Tror nog tanken var att köpa spjälsängen på IKEA i USA. 
  • Stargirl

Helt galet.....anser jag. Skruva och skruva upp. Ni kommer att bli galna....köp en resesäng.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Micke
    Stargirl skrev 2010-04-05 09:19:51 följande:
    Helt galet.....anser jag. Skruva och skruva upp. Ni kommer att bli galna....köp en resesäng.
    Galna? På att skruva ihop en säng 2 ggr på 3 månader?
    Kom igen, sängen tar 5 minuter att skruva ihop (8 skruvar), så jä-la svårt är det inte. 
  • Stargirl
    Micke skrev 2010-04-05 12:36:41 följande:
    Galna? På att skruva ihop en säng 2 ggr på 3 månader? Kom igen, sängen tar 5 minuter att skruva ihop (8 skruvar), så jä-la svårt är det inte. 
    Ja först måste ni skruva upp och skruva ihop, sedan igen upp och ner....varför? Varför inte en resesäng som är plupp uppe och sedan kan ni ta den med hem och ha resesng varje gång ni behöver resa.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Micke
    Stargirl skrev 2010-04-05 12:46:15 följande:
    Ja först måste ni skruva upp och skruva ihop, sedan igen upp och ner....varför? Varför inte en resesäng som är plupp uppe och sedan kan ni ta den med hem och ha resesng varje gång ni behöver resa.
    Inte jag som ska resa, så jag måste inget alls. 
    Men vi har såväl resesäng samt spjälsäng från IKEA, och en fast spjälsäng håller ju betydligt bättre kvalité och är bekvämare, med riktig madrass etc.
    En resesäng är gjort för enstaka övernattningar medan en ordinarie spjälsäng är gjord för permanent bruk. 
    Ungefär som en vanlig säng jmf med en tältsäng. Visst, går utmärkt att sova i bägge om det handlar om ngn enstaka natt. Men jag skulle då inte vilja sova permanent i en tältsäng. 
  • evaoregon

Om ni tänker köpa sängen på IKEA här och ha den under 3 månader så kan det nog funka bra.  Efter vistelsen skulle jag sälja eller skänka bort den.  Att ta med sängen på flyget är nog ingen bra ide.

IKEA här i USA säljer flera sådana sängar.

Länk

www.ikea.com/us/en/search/

• Kristin28

Hej på er och tack för alla svar!
    Självklart tänkte jag köpa spjälsängen på ikea i USA, den billigaste kostar ju 500 sek så det är inte en stor utgift. Det är ungefär lika mycket som en resesäng kostar, men som Micke skrev då är det inte någon bra madrass till, och köper vi en vet vi inte om den passar. Det gör ju alla ikeas.
    Vi har en resesäng här hemma redan så vi behöver inte ta med en sådan hem. Tanken var ju att vi inte vill släpa på en sådan på resan då vi redan har en massa packning. Så om det inte är en stor grej att skruva ner och ihop en ikea säng så känns det som ett bra val tycker jag.
    Som Micke skrev, han fattade rätt. Vi kommer bara behöva skruva ihop den 2ggr på 3 månader. Och i sär 1 gång...
    Frågan var bara om det blir bra, att den inte blir ranglig om man gör så?

• evaoregon
    Kristin28 skrev 2010-04-06 19:29:22 följande:
    Hej på er och tack för alla svar! Självklart tänkte jag köpa spjälsängen på ikea i USA, den billigaste kostar ju 500 sek så det är inte en stor utgift. Det är ungefär lika mycket som en resesäng kostar, men som Micke skrev då är det inte någon bra madrass till, och köper vi en vet vi inte om den passar. Det gör ju alla ikeas. Vi har en resesäng här hemma redan så vi behöver inte ta med en sådan hem. Tanken var ju att vi inte vill släpa på en sådan på resan då vi redan har en massa packning. Så om det inte är en stor grej att skruva ner och ihop en ikea säng så känns det som ett bra val tycker jag. Som Micke skrev, han fattade rätt. Vi kommer bara behöva skruva ihop den 2ggr på 3 månader. Och i sär 1 gång... Frågan var bara om det blir bra, att den inte blir ranglig om man gör så?
    Om det är en spjälsäng av hyfsad kvalitet så tror jag inte att det är ett problem att skruva ihop och ta isär några ggr.  Vi har lånat spjälsäng av vänner och då fick ju sängen skruvas isär.  Sedan lämnade vi tillbaka sängen och den skruvades ihop igen.  Inga problem vad jag vet.  Dock var detta ingen IKEAsäng och jag vet inte hur de sängarna är i kvalitet.  Kanske köpa en spjälsäng här som har fått bra omdöme?
  • Linastrumpan

Kommer att gå alldelses utmärkt att skruva ihop o isär. Jag har två IKEA sängar, en billig o en dyrare och min minsta är 4:e barnet i båda och de håller måttet De har fraktats och skruvats isär betydligt fler gånger än 2....

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Purlan

Japp, tycker att det låter som en bra idé. Hur den billigaste "Snigel" är vet jag inte, men den näst biligaste som vi har är lätt att skruva ihop och isär (det gör man ju mer eller mindre när man ska sänka sängbotten). 

• Sophiebysophie

vi har en resesäng som är skit lätt att fälla ihop och packa ihop till ett mindre paket med handtag som man kan bära, sängen är stor och rymlig. Dock är inte madrassen skön, så vi tar alltid med sonens bäddmadrass och lägger i.

Svar på tråden Kan man lätt skruva i sär och ihop en ikea spjälsäng för ev resa?