Inlägg från: Mamma 04 och 06 |Visa alla inlägg
  • Mamma 04 och 06

Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?

Vi planerar att åka till Legoland ett par dagar i sommar. Vet ni när det är mycket hög- resp långsäsong där?

Jag hittar ingen info på hemsidan om det. Vi kan åka när som helst under sommaren, så vi vill anpassa oss och åka när det är så lite folk som möjligt där.

Någon som även har något tips om bra boende? Vi ska åka med två barn plus en bebis plus svärföräldrarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 20:05
    Tack för alla inkomna tips. Har ni även tips om hur man reser dit billigt? Är paketerbjudanden från Stena Line bra? Det är så krångligt att jämföra erbjudanden. Det känns som om det är som att jämföra äpplen med päron.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 23:51
    Nu är resan bokad. Den som vill veta mer fakta får kolla i inlägg 36 .

Tack för all hjälp!

• Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?
  • Mamma 04 och 06

Testade ni att åka till Lalandia också?

• Mamma 04 och 06
    LinRas skrev 2010-04-10 22:19:24 följande:
    Jag rekommenderar att hyra en stuga via Novasol eller Sembo. Det är absolut mest prisvärt och skönast tycker jag. Hotell Svanen är annars trevligt. Åk INTE i juli, mkt långa köer och mkt folk, inte skoj alls. Vi har varit på Legoland ett par gånger och jag kan rekommendera de första veckorna efter skolavslutningen eller i slutet av augusti...Trevlig resa!
    Ligger stugorna nära Legoland? Vi vill nog hellre ha stuga än hotell.
  • Mamma 04 och 06
    Majsan70 skrev 2010-04-10 22:21:39 följande:
    Jag rekomenderar Lalandia och boendet som hör dit. Legoland är inte alls värt att åka till tyckte vi. Fårup sommarland är mycket roligare och billigare.
    Orkar barnen med en heldag på Lalandia? Eller räcker det med en halvdag?
  • Mamma 04 och 06

Kul att det har kommit in så många svar! Jag ska lusläsa lite senare i kväll när alla barnen är i säng.

Ja, Legoland får det bli, även om det både är dyrt och kanske överskattat. Vi ska åka med barnens farmor och hennes man. Han älskar lego och har länge velat åka dit -även utan barn, så de ville gärna följa med.

• Mamma 04 och 06

Sonen är 97 cm och 4 år i augusti... Bör man hålla hårt på gränserna?

• Mamma 04 och 06
    Skrutten74 skrev 2010-04-10 22:30:52 följande:
    Vi var där förra sommaren i slutet av juli. Funkade hur bra som helst! De själva säger att det är minst folk på fredagar och måndagar då det är då folk byter stugor. Verkade stämma då i alla fall.Vi bokade resan via Ellos. De har ett samarbete med DTF Travels och man får lite Ellos-rabatt om man är kund där. Vi gav ca 4 000:- för 2 vuxna, 1 4-åring och 1 1-åring för 5 nätter. Då ingick frukostbuffé. Vi bodde i Kolding ca 30 minuter från Legoland och precis granne med ett jättestor lekpark med massor av roliga saker, bla minigolf och roddbåtar. Allt gratis!Så åkte vi till Legoland 3 av dagarna 1 var vi kvar i Kolding och shoppade, lekte i lekparken och myste. Det är verkligen en supermysig liten "stad" med ganska stort shoppingutbud. På vägten hem shoppade vi på deras gigantiska shoppingcenter!Barnängen hade en kampanj där man fick ett aktivitetshäfte med gratis inträdesbiljetter till olika saker om man skickade in kvitton på 8 produkter. Det gjorde vi och fick på så sätt gratis inträde 4 dagar för 2 vuxna. Till 4-åringen köpte vi ett säsongskort. Går man in mer än 2 dagar är det det billigaste sättet att göra. Även för de vuxna, givetvis.Förbered er på att allt är himla dyrt därinne, men det är helt OK att ha med tex matsäck. Vi hade med dricka, frukt och mellanmål varje dag för att inte föräldrapenningen skulle ryka totalt.Ett hett tips om du har bebis med dig är att de har ett himla bra litet hus som är sponsrat av Libero. Där finns sköna soffor, fotöljer, amningskuddar, barnstolar, lite leksaker, några böcker, micro, vällingvärmare, skötbord (tror det var 5 st), våtservetter och GRATIS blöjor!!! Stor toalett också, med en liten toa för barn bredvid. Skänt att komma undan stojet och folket och få en lugn stund att amma eller bara få ett mindre barn att äta utan en massa liv runtomkring.Men kolla DTF travel. De brukar alltid ha bra erbjudanden!
    Det låter prisvärt! Jag ska hålla ögonen öppna efter kampanjer. Meddela gärna om du stöter på något . Kombinerar man det dessutom med Kalle Anka som brukar ha gratis inträde för barn så blir det billigt och bra .
  • Mamma 04 och 06
    Skrutten74 skrev 2010-04-10 22:30:52 följande:
    Vi var där förra sommaren i slutet av juli. Funkade hur bra som helst! De själva säger att det är minst folk på fredagar och måndagar då det är då folk byter stugor. Verkade stämma då i alla fall.Vi bokade resan via Ellos. De har ett samarbete med DTF Travels och man får lite Ellos-rabatt om man är kund där. Vi gav ca 4 000:- för 2 vuxna, 1 4-åring och 1 1-åring för 5 nätter. Då ingick frukostbuffé. Vi bodde i Kolding ca 30 minuter från Legoland och precis granne med ett jättestor lekpark med massor av roliga saker, bla minigolf och roddbåtar. Allt gratis!Så åkte vi till Legoland 3 av dagarna 1 var vi kvar i Kolding och shoppade, lekte i lekparken och myste. Det är verkligen en supermysig liten "stad" med ganska stort shoppingutbud. På vägten hem shoppade vi på deras gigantiska shoppingcenter!Barnängen hade en kampanj där man fick ett aktivitetshäfte med gratis inträdesbiljetter till olika saker om man skickade in kvitton på 8 produkter. Det gjorde vi och fick på så sätt gratis inträde 4 dagar för 2 vuxna. Till 4-åringen köpte vi ett säsongskort. Går man in mer än 2 dagar är det det billigaste sättet att göra. Även för de vuxna, givetvis.Förbered er på att allt är himla dyrt därinne, men det är helt OK att ha med tex matsäck. Vi hade med dricka, frukt och mellanmål varje dag för att inte föräldrapenningen skulle ryka totalt.Ett hett tips om du har bebis med dig är att de har ett himla bra litet hus som är sponsrat av Libero. Där finns sköna soffor, fotöljer, amningskuddar, barnstolar, lite leksaker, några böcker, micro, vällingvärmare, skötbord (tror det var 5 st), våtservetter och GRATIS blöjor!!! Stor toalett också, med en liten toa för barn bredvid. Skänt att komma undan stojet och folket och få en lugn stund att amma eller bara få ett mindre barn att äta utan en massa liv runtomkring.Men kolla DTF travel. De brukar alltid ha bra erbjudanden!
    En fråga - Ni bodde alltså på hotell?
  • Mamma 04 och 06
    Bettiz skrev 2010-04-10 22:40:22 följande:
    Håller med skrutten, kolla DTF!Vi har bokat via dem (och Hem&Hyra som hade erbjudande via DTF) till Danmark i sommar, betalar 4000 kr för två vuxna och två barn, 5 resp 6 år, för fem nätter på 4-stjärnigt hotell inkl frukost. På hotellet finns även bowlingbana (gratis) och pool. Hotellet ligger cirka fem mil från Legoland, men det känns helt okej.I årets Legokatalog finns en kupong för inträde till Legoland, "Gå två betala för en". Sådana har vi tagit som vi ska använda.
    Var får man tag på legokataloger? Pojkarna har haft någon slags legokatalog, men den är nog sönderläst....

Men resan då? Hur får man det billigt?
  • Mamma 04 och 06
    Gillan skrev 2010-04-12 16:16:55 följande:
    Det finns ju självklart något att göra för dem under 100 cm också, det finns duploland! och så kan man vaska guld. Vi var iväg 06 med mitt gudbarn och hon var ca 98 cm och vi tänkte att 2 cm kan inte göra så mycket så vi ställde oss i en kö till lådbilar men när vi kom fram mätte dem henne och hon fick inte åka. Lite löjligt!Ta ett par skor med tjock sula
    Är det 100 cm MED skor som gäller?
  • Mamma 04 och 06
    Bettiz skrev 2010-04-10 22:55:04 följande:
    Mina barn är definitivt "åkbarn!!!! Särskilt sonen, jag gissar på att han skulle kunna fördriva varje dag där, om han fick. Äh, vi får väl börja med två dagar och sedan se hur det känns. Ska hålla utkik efter Barnängen, tack för tips. Legokatalogerna hittade vi på BR-leksaker.
    Här fick jag svaret på frågan jag precis ställde i ett tidigare inlägg. Tack! Det blir en promenad till BR i morgon!
  • Mamma 04 och 06
    Skrutten74 skrev 2010-04-11 13:03:52 följande:
    Jag håller på och kikar på smart/billigt sätt att åka till Legoland åt grannen som ska dit i sommar, så håll lte koll i denna tråden så kan jag återkomma om njag hittar något bra. Du kna väl göra detsamma om du snubblar på något bra?Tack för hjälpen hittills!!
    Givetvis ska jag tipsa i fall att jag hittar något bra-att-ha tips . Snällt av dig att hjälpa grannen, jag själv tycker att det här är den snurrigaste semesterbokningen jag nånsin försökt mig på! Det är liksom känslan av att jag vill undvika att bli lurad som gör att jag vill kolla upp många alternativ.
  • Mamma 04 och 06
    LinRas skrev 2010-04-15 22:23:16 följande:
    Det är lite olika. Det beror lite på vilket krav man har på standard och när man bokar.. Vi har bott på ostkusten någon gång, tog ca 40 min men i år ska vi bo väster om, tar ca 25 min. Vi (2 familjer a 4 pers.) fick tag i ett nybyggt hus på ca 100 kvm i en vecka, 5-stjärnigt för 3800 kr!! Så vi är jätte nöjda.
    Via vilken hemsida hittade du stugan? 5-stjärnigt låter lyxigt!

Vi (4 vuxna och 3 barn) är i valet och kvalet, antingen 3 nätter på Lalandia Billund  (113 m2, 4500 kr), precis bredvid Legoland, eller en hel veckafast lite längre ifrån.
  • Mamma 04 och 06

Tack för all hjälp,  vi bokade tre nätter på Lalandia i Billund för 9000 kr i början av juni. Huset är 113 m2 och vi är 4 vuxna och 3 barn (en bebis). Priset inkluderar färja för två bilar, via Gbg-Fredrikshavn (varav en rsa med expressfärja), och inträde till Lalandia i Billund samt Legoland. Vi kunde valt 700 kr billigare boende, men valde att lyxa eftersom priset ändå kändes bra . (Bastu, jacuzzi, 2 badrum, tre sovrum). 46 procent rabatt på boendet.

Här är en sammanfattning av min lilla ovetenskapliga och ofullständiga research som jag inte garanterar är helt korrekt....

Vi valde Gbg-Fredrikshavn (27 mil till Legoland) i stället för Varberg-Grenå (15 mil) bara för att man då kan välja att komma fram tidigt på morgonen, samt åka på kvällen. På så vis utnyttjar man resdagarna lite bättre.

Ska man bo nära så är det tre nätter som gäller, för fyra nätter så blir priset för boendet det dubbla. Med ICA var lågprissäsongen till mitten av juni och för att få lägre pris skulle man ankomma till Billund en sön, mån eller tis.

Bor man på Lalandia i Billund så får man bada gratis på det stora äventyrsbadet och det finns ett tåg som tar en till Legoland. Badet skulle för oss alla annars kostat 1100 kr om vi velat åka dit.

Vi ville ha tillgång till kök för att kunna göra matsäck, eftersom maten säjs vara svindyr på Legoland.

Det är väldigt fördelaktigt om två familjer kan bo tillsammans, många hus är för 8 pers. Inträdesbiljetten när vi beställde genom ICA gäller tex för 8 pers, även om vi bara är 6 pers, entrébiljett för alla kostade för oss  1920 kr.

Överhuvudtaget så ska man aldrig betala fullpris på inträdesbiljetten, halva priset ska man försöka få genom att utbyttja olika slags erbjudanden. Många sätt finns!

Det var klart enklast att beställa genom ICA via Stena Lines hemsida. Man fick "allt i ett" när det gäller färjetider etc.

Om vi åker till Danmark någon mer gång så är jag sugen på att hyra ett fint hus vid havet, men den här gången är det skönt att bo nära och bra eftersom vi har en liten bebis med oss som kanske inte orkar vara på Legoland hela dagen.

Så nu ska jag bara leta efter platåskor till min mellanson som är strax under en meter . Tack för all hjälp!

• Mamma 04 och 06

Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt!

Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit.

Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.

• Mamma 04 och 06
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-18 00:47:20 följande:
    Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt!Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit.Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.
    Mitt inlägg lät så himla barskt angående badet. Det skulle vara en smiley på slutet .

Ser fram emot resan så väääldigt mycket och det är roligt att höra att så många varit nöjda med boendet på Lalandia Billund.
  • Mamma 04 och 06

Ska ni åka egen bil? Jag tror annars att det typ finns bussresor, jag tyckte att jag läste det någonstans.

• Mamma 04 och 06

Vi var hur nöjda som helst. Legoland var underbart kul. Mina killar, 4 och 6 år, tyckte nog att upplevelsebadet var minst lika bra som Legoland!

Fast lite svårt att hinna med allt på två dagar,så vi bokade en natt till när vi väl var där. Det kostade typ 2700 kr extra om jag minns rätt (gick inte att boka via nätet, eftersom det bara finns paket om ett visst antal nätter som säljs där). Sedan var pojkarna rätt trötta (och vi också!).

Dock lite långt att gå till själva Lalandia centret från huset. Tåget gick från själva campingen, men bara varje halvtimme.

Det var molnigt ena dagen och lite regn andra dagen. Men perfekt, eftersom det inte var några köer alls och man kunde se sig om i minilegolandet utan att störas av folk.

Vi åker nog nästa år igen vid samma tidpunkt, dvs maj eller juni.

Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?