Inlägg från: moeder |Visa alla inlägg
  • moeder

Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?

Vi är precis (i torsdags) hemkomna från vårt första Legoland-besök. Vi är supernöjda!

Vi bokade via Ica kundkort som hade ett erbjudande, men jag tror att det inte gällde högsäsong, med 20% rabatt. Vi betalade c:a 6.400 kr och då ingick för 6 personer båtresa tur och retur, tre nätters boende i Sembos stugby (ganska nybyggda hus, moderna och fräscha, gångavstånd till Legoland och Lalandia, vår stuga med tre sovrum+vardagsrum med pentry), två dagars inträde till Legoland, inträde till Lalandia. Väldigt prisvärt tyckte vi! Vi bokade via Stena line. Det enda som tillkom var värme, vatten och el i stugan - det gick på c:a 150 dkr.
    Bara Lalandia skulle kostat 1050 danska kronor för oss sex, för en gång. Vi var på äventyrsbadet dagen vi kom, andra dagen bara på Legoland och tredje dagen gick vi lite tidigare från Legoland och var några timmar på Lalandia. Missa inte Lalandia om ni bokar med detta erbjudande - ett jättefint äventyrsbad!
    Vi tyckte nog att två dagar var lagom på Legoland, men då var det nästan aldrig någon kö till attraktionerna.
    Hoppas ni får det trevligt!
  • moeder
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-16 23:22:38 följande:
    Tack för all hjälp,  vi bokade tre nätter på Lalandia i Billund för 9000 kr i början av juni. Huset är 113 m2 och vi är 4 vuxna och 3 barn (en bebis). Priset inkluderar färja för två bilar, via Gbg-Fredrikshavn (varav en rsa med expressfärja), och inträde till Lalandia i Billund samt Legoland. Vi kunde valt 700 kr billigare boende, men valde att lyxa eftersom priset ändå kändes bra . (Bastu, jacuzzi, 2 badrum, tre sovrum). 46 procent rabatt på boendet. Här är en sammanfattning av min lilla ovetenskapliga och ofullständiga research som jag inte garanterar är helt korrekt.... Vi valde Gbg-Fredrikshavn (27 mil till Legoland) i stället för Varberg-Grenå (15 mil) bara för att man då kan välja att komma fram tidigt på morgonen, samt åka på kvällen. På så vis utnyttjar man resdagarna lite bättre. Ska man bo nära så är det tre nätter som gäller, för fyra nätter så blir priset för boendet det dubbla. Med ICA var lågprissäsongen till mitten av juni och för att få lägre pris skulle man ankomma till Billund en sön, mån eller tis. Bor man på Lalandia i Billund så får man bada gratis på det stora äventyrsbadet och det finns ett tåg som tar en till Legoland. Badet skulle för oss alla annars kostat 1100 kr om vi velat åka dit. Vi ville ha tillgång till kök för att kunna göra matsäck, eftersom maten säjs vara svindyr på Legoland. Det är väldigt fördelaktigt om två familjer kan bo tillsammans, många hus är för 8 pers. Inträdesbiljetten när vi beställde genom ICA gäller tex för 8 pers, även om vi bara är 6 pers, entrébiljett för alla kostade för oss  1920 kr. Överhuvudtaget så ska man aldrig betala fullpris på inträdesbiljetten, halva priset ska man försöka få genom att utbyttja olika slags erbjudanden. Många sätt finns! Det var klart enklast att beställa genom ICA via Stena Lines hemsida. Man fick "allt i ett" när det gäller färjetider etc. Om vi åker till Danmark någon mer gång så är jag sugen på att hyra ett fint hus vid havet, men den här gången är det skönt att bo nära och bra eftersom vi har en liten bebis med oss som kanske inte orkar vara på Legoland hela dagen. Så nu ska jag bara leta efter platåskor till min mellanson som är strax under en meter . Tack för all hjälp!
    Ett väldigt bra val tycker jag som ju var där för ett par veckor sedan! Som sagt, missa inte Lalandia-badet - vi hade lika roligt där som på Legoland. Slutstädning ingår i boendet, däremot tillkommer el, vatten och värme (3 dagar för oss, fast med något mindre hus utan bastu men med jacuzzi) kostade knappt 150 dkr).
    Hoppas ni får det bra!
  • moeder
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-18 00:47:20 följande:
    Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt! Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit. Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.
    Vi hann inte med något på vägen hem eftersom vi tog 14-båten. Men jag vet att det finns ett äventyrsbad i Fredrikshamn, på något hotell tror jag - du kan ju googla på det. Om ni inte är trötta på att bada vill säga Annars kanske titta på haven som möts i Skagen, fast det är väl några mil emellan.
Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?