Hur gör man??
Har just tagit beslutet att jag skall lämna min sambo och flytta med min dotter.
Vem tar man kontakt med för att det skall gå rätt till för barnets skull??
Har just tagit beslutet att jag skall lämna min sambo och flytta med min dotter.
Vem tar man kontakt med för att det skall gå rätt till för barnets skull??
Rätt till och rätt till. Din sambo måste godkänna att du flyttar med dottern till en början. Så din sambo är första instans på vem du ska kontakta för att det ska gå rätt till. Även dottern är en väldigt bra instans att kontakta för att det ska gå rätt till (dvs ni tar er tid och förklarar att ni bägge valt att separera att hon nu kommer bo lite annorlunda).
Är ni i konflikt kring hela barnfrågan finns inte mycket du kan göra förutom att flytta själv och försöka stämma pappan på boendet. Familjerätten är en instans som kan hjälpa er överbrygga er osämja innan ni börjar processa legalt.
Är det er gemensamma dotter ?
Börja med att ringa kommunens familjerådgivning.
Där har ni möjligheten att få jättebra hjälp med att reda ut era egna känslor och få en fungerande dialog om vad ni tillsammans tycker är bästa lösningen för dottern.
Om det inte är eran gemensamma dotter är det i alla fall bra att ta den fantastiska hjälp ni kan få av familjerådgivningen att gå vidare.
Många problem och konflikter kan lösas där, och det är bättre än att dottern får leva med dem lång tid i din vardag.
Det handlar om att ge dottern en bra start på det nya liv hon får - att be om hjälp är en fin gest mot henne.