• Daphne85

Ni med stort hus o bergvärme!?

Vi har idag vattenburen el som värms upp med elpanna vilket blir ganska dyrt då vi har ett hus (enplan) på 200 kvm och vi har funderingar på att installera bergvärme och undrar hur mycket billigare det blir i månaden? Ni som har bergvärme och stort hus, vad betalar ni i månaden? På vintern och sommaren.

• Svar på tråden Ni med stort hus o bergvärme!?
  • annkar78

hej,

vi har haft en beräknad årsförbruknning på runt 30 000 kr. huset  vi är 170 kvm. Vi har dock ett gästhus som har varit igång på el hela vintern så jag kan inte säga hur det ligger. Denna j-a vinter rent ut sagt har vi haft elräkningar på 8-10 000 kr per månad, Helt sjukt!
    Men som sagt beräkad årsförbrukning med bergvärmen skall vara ca 30000 kr enligt energideklaratation.

• Daphne85

Oj, det var mycket! Denna vinter med elpanna och ett fast elpris hos E-ON har vi haft elräkning på 7300 kr som mest. Senast var den på 5900 kr med E-ON. Har nu bytt till DinEl och har haft dom sen 1 mars så ska bli spännande att se nästa faktura. DinEl är billigast på marknaden.

• annkar78

Jag trodde jag hade fast pris men det visade sig att de har satt mig på bunden i ett år utan fast pris. Håller på att bli galen och skall se om jag inte kan byta. Tack för tipset med DinEL skall kolla upp det!
    Men ni kommer verkligen att tjäna på att byta till bergvärme.

• Vombell

Vi har precis sålt vårat hus och köpt ett nytt men i det gamla huset borrade vi bergvärme och det var det bästa vi gjort! Det var en enplansvilla på 220 kvm med vattenburen el, nästan precis som erat. Vi minskade vår elförbrukning med 2 tredjedelar! Från strax över 30 000 kr/år till strax över 10 000 kr per år. Vi hade ett avtal med Storuman el som gjorde att vi betalade samma summa varje månad oavsett förbrukning och sedan läste vi av i slutet av året och så reglerades det. Vi fick dock ALLTID tillbaka pengar.

• Daphne85
    Vombell skrev 2010-04-04 21:38:56 följande:
    Vi har precis sålt vårat hus och köpt ett nytt men i det gamla huset borrade vi bergvärme och det var det bästa vi gjort! Det var en enplansvilla på 220 kvm med vattenburen el, nästan precis som erat. Vi minskade vår elförbrukning med 2 tredjedelar! Från strax över 30 000 kr/år till strax över 10 000 kr per år. Vi hade ett avtal med Storuman el som gjorde att vi betalade samma summa varje månad oavsett förbrukning och sedan läste vi av i slutet av året och så reglerades det. Vi fick dock ALLTID tillbaka pengar.
    Det låter ju jätte bra! Men hur funkar det egentligen med bergvärme? Alltså man har kvar elpannan som är kopplat till bergvärmepumpen? Hur mycket betalade ni för att installera bergvärme?
  • Vombell

Ja, men vår panna var från tidigt 80-tal så vi investerade i en helt ny samtidigt. Det kostade drygt 120 000 kr (med den nya pannan) men vi höjde lånet på vårat hus. Var trevligare att få mindre elräkningar och en anings högra amortering.. När vi bestämde oss hade vi fått elräkningar på 30 000 kr på mindre än 3 månader... Man får också tänka på att man höjer husets värde betydligt om man installerar bergvärme och då kan man ju också värdera om huset och ev lägga om lånen så man får mindre kostnad där.

• Daphne85
    Vombell skrev 2010-04-04 21:51:44 följande:
    Ja, men vår panna var från tidigt 80-tal så vi investerade i en helt ny samtidigt. Det kostade drygt 120 000 kr (med den nya pannan) men vi höjde lånet på vårat hus. Var trevligare att få mindre elräkningar och en anings högra amortering.. När vi bestämde oss hade vi fått elräkningar på 30 000 kr på mindre än 3 månader... Man får också tänka på att man höjer husets värde betydligt om man installerar bergvärme och då kan man ju också värdera om huset och ev lägga om lånen så man får mindre kostnad där.
    Ok. Våran elpanna är från -04 så den behövs ej bytas. Min mans chef känner en som borrar så då kan vi komma undan med lite där. Ja, man tjänar ju betydligt på att ha bergvärme. Finns väl inga nackdelar! Hoppas bara att det GÅR att borra här! Får ta reda på det nu då vi vill installera det snart, om det nu går. Vi bor mitt i ett villaområde.
  • sommar2001

Har nyligen istallerat en bergvärmepump.

Huset är på 250 kvm men vi har haft stängt till halva huset innan vi installerade pumpen. Hade direktverkade innan och beräknad årsförbrukning för att ha hela huset uppvärmt ligger på 55 000 kw/år.
    Vi har beräknat ny förbrukning till 20 000 kw/år.
    Bor uppe i Jämtland så vi har vinter, kallt och en massa snö.

På sommaren brukar vi ligga på ca 3000 kw under juni-aug. Enbart hushålls el och golvvärme i 1 badrum.

Under de månader vi haft bergvärmen har beräkningen stämt.

• Daphne85
    sommar2001 skrev 2010-04-04 22:53:39 följande:
    Har nyligen istallerat en bergvärmepump. Huset är på 250 kvm men vi har haft stängt till halva huset innan vi installerade pumpen. Hade direktverkade innan och beräknad årsförbrukning för att ha hela huset uppvärmt ligger på 55 000 kw/år.Vi har beräknat ny förbrukning till 20 000 kw/år.Bor uppe i Jämtland så vi har vinter, kallt och en massa snö.På sommaren brukar vi ligga på ca 3000 kw under juni-aug. Enbart hushålls el och golvvärme i 1 badrum.Under de månader vi haft bergvärmen har beräkningen stämt.
    Vilken skillnad! Toppen!
Svar på tråden Ni med stort hus o bergvärme!?