• Janix

Har du kört upp för körkort i Linköping? Eller kört upp nyligen någon annanstans?

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, motor kändes mest passande

Jag ska köra upp för körtkort i Linköping snart och undrar lite saker!

Jag ska köra upp i en av vägverkets bilar - vilken sorts bilar har de i Linköping? Vad händer på uppkörningen? Var fick du köra? Vad fick du göra? Finns det något jag ska tänka på? Jag känner mig ganska nervös, så klart, men det känns helt ok. Jag bor inte i Linköping men fick av praktiska skäl, såsom barnpassning etc. välja att köra upp i Linköping, jag hittar rätt bra, och bor annars i en större stad, så det BORDE gå bra. Men, nervös, det är jag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-04 20:09
    Hur många sitter man i bilen? Är det bara jag eller är det fler kandidater med?
  • Svar på tråden Har du kört upp för körkort i Linköping? Eller kört upp nyligen någon annanstans?
  • Velour

Jag körde upp två gånger i Linköping år 2004. Då var det en liten Volvo jag fick köra upp i. Jag körde på diverse småvägar inne i stan samt på en 90-väg. Var man kör beror på körläraren. För mig var det olika de båda gångerna. Sen gäller det ju att vara fokuserad, men inte för nervös. Ta det bara lugnt..det gäller ju inte livet (om du inte kör förjävligt ).

Tänk på att t.ex. om du ska passera en korsning som är utan trafikljus, att du verkligen visar att du tittar åt BÅDA hållen tydligt. Eller om du ska svänga att du tittar så att det inte kommer cyklister eller fotgängare bakifrån när du svänger. Sånt ska du visa tydligt.

Sen är det väl olika vad man ska göra. Ibland kanske man får visa att man är bra på att parkera, men det behövde inte jag göra.

Var noga med hastigheten och var tydlig med att du uppmärksammar och ser andra trafikanter (bilister, fotgängare, cyklister, motorcyklister etc.). Att kunna trafikregler är något de förutsätter att du kan så det behöver jag inte tipsa dig om

Det kan hända att de ber dig göra vissa saker som du inte förutsatte att du skulle göra, men bli inte nervös. Håll dig till höger - alltid - OM det inte är ett måste att du måste vara i vänsterfilen för att ta dig dit du ska. Det sa min körlärare

I värsta fall får du göra om uppkörningen, men det är inte hela världen. Som sagt fick jag mitt körkort efter andra uppkörningen

Saknar dig min lille jungfrukille...
  • Velour

Har du varit i Linköping och kört omkring lite så du är lite van vid hur det ser ut på vägarna här i stan?

• Janix

Tack för svar och tips!! Ja, jag har bott i Linköping, så jag hittar rätt ok. Idag var vi runt och kollade på några enkelriktade gator och gator som byggts om sen jag bodde här...

• Velour
    Janix skrev 2010-04-04 20:11:26 följande:
    Tack för svar och tips!! Ja, jag har bott i Linköping, så jag hittar rätt ok. Idag var vi runt och kollade på några enkelriktade gator och gator som byggts om sen jag bodde här...
    Varsågod och hoppas det var till nåt hjälp.

Lycka till!
  • Janix
    Velour skrev 2010-04-04 20:54:37 följande:
    Varsågod och hoppas det var till nåt hjälp. Lycka till!
    Absolut! Jag vet ju inte alls vad de kan hitta på, och en Volvo har jag aldrig kört, så jag ska kolla upp vad de kan ha för sig, som skulle kunna vara annorlunda.
    Det är så överdramatiserat detta med körprov, egentligen kan man ju inte annat än att misslyckas, det är ju mycket pengar, men annars så...
  • Velour
    Janix skrev 2010-04-04 21:24:32 följande:
    Absolut! Jag vet ju inte alls vad de kan hitta på, och en Volvo har jag aldrig kört, så jag ska kolla upp vad de kan ha för sig, som skulle kunna vara annorlunda. Det är så överdramatiserat detta med körprov, egentligen kan man ju inte annat än att misslyckas, det är ju mycket pengar, men annars så...
    Bra gjort! Jo, håller med om överdramatiseringen. Efteråt känner man att man har spänt sig för mycket i onödan.

En annan sak är att innan ni kör iväg så vill körläraren oftast att du ska kunna lite om en bils olika funktioner som t.ex. hur tutan funkar

Sen också hur man ställer in speglar eller t.ex. var man häller spolarvätskan och så.
    Så det är bra att kunna de lite enklare funktionerna på bilen såsom de olika belysningarna, varningslampan etc.
  • Janix
    Velour skrev 2010-04-04 21:31:25 följande:
    Bra gjort! Jo, håller med om överdramatiseringen. Efteråt känner man att man har spänt sig för mycket i onödan. En annan sak är att innan ni kör iväg så vill körläraren oftast att du ska kunna lite om en bils olika funktioner som t.ex. hur tutan funkar Sen också hur man ställer in speglar eller t.ex. var man häller spolarvätskan och så. Så det är bra att kunna de lite enklare funktionerna på bilen såsom de olika belysningarna, varningslampan etc.
    Ja, man måste väl göra någon slags kontroll, inre eller yttre, har jag förstått! det måste jag repetera. Hmmm tutan, får se om jag kan hitta den
  • Velour
    Janix skrev 2010-04-04 21:47:04 följande:
    Ja, man måste väl göra någon slags kontroll, inre eller yttre, har jag förstått! det måste jag repetera. Hmmm tutan, får se om jag kan hitta den
    Det kommer att gå bra!

Lycka till och uppdatera gärna hur det gick sen
  • Janix
    Velour skrev 2010-04-04 21:59:37 följande:
    Det kommer att gå bra! Lycka till och uppdatera gärna hur det gick sen
    Jag kommer tillbaka och gråter eller glädjs! Klarar jag det ska jag köra i Linköping på torsdag, så passa dig
Svar på tråden Har du kört upp för körkort i Linköping? Eller kört upp nyligen någon annanstans?