Inlägg från: mandrarinen |Visa alla inlägg
  • mandrarinen

Unga Adoptanter

Smyger in här... Väntar otåligt på att det ska bli måndag så jag kan ringa soc och förhoppningsvis få till ett positivt samtal ang syskonmedgivande. Nervöst! Vill att det ska gå fort så vi får hämta "våra" barn... Vi har en familjehemsutredning gjord sen innan så jag tycker att de borde kunna ha den till grund så att det går snabbare! Oroar mig dock över att hon ska påpeka våran ålder, det faktum att vi redan har biologisksa barn, att de bli nära i ålder, att det blir många barn... Men hoppas hon ska se oss med positiva ögon och dessutom vara snabb (hoppas går ju..) Har en vision om att kunna hämta hem dem innan minsta av dem (som blir näst minst när h*n kommer hit) fyller år i sommar men det känns inte riktigt realistiskt med tanke på allt byråkrati men jag hoppas! Vill, vill, vill!

• mandrarinen

Hej, hej!

Blir 25 i början av maj men visst har jag/vi hunnit med en del. Fast det hindrar inte att vi vill ha fler... Det är en liten syskontrio vi fått nys omoch det bara kändes rätt på direkten. Men nu är jag jättenervös för samtalet ang medgivande tänkt om de inte ens vill göra någon utredning. 3 barn till som åldermässigt ligger mitt bland våra... Känns helt rätt tycker jag men vet ju inte vad de tycker. Några inputs?

Försöker få grepp om övriga grejer man ska få till också, läkarintyg, psykologintyg och översättningar. Registerutdrag från höger och vänter... Såg att BMI var viktigt så jag får nog ta och börja träna redan ikväll, några kilo lär bort, ska inte stupa på det iaf! Något mer som ska fixas???

• mandrarinen

Hoppas de ser till våra möjligheter istället men visst inser jag att det kan bli tvärnej direkt. Vad de gäller "utlandet" är det inte säkert att detta är ett hinder om vi passar för övrigt då det är sn barn. Usch! Vill att det ska bli morgon så jag får ringa och kolla läget med soc. Vill, vill, vill! Detta med barnens ålder lär de ju klars lägga på minussidan men finns ju massa på plusidag också så man får hoppas att det väger över

• mandrarinen

Åhhh... när det nu äntligen blev måndag och jag kunde ringa sån sitter hon i möte HELA dagen. De tog nr iaf så jag hoppas hon ringer upp.

• mandrarinen

Jodå, vi har hunnit med ett samtal idag och hon skulle skicka anmälningsblanketter. Sen blir det väl inte alldeles enkelt att få ett syskonmedgivande (fast det hade vi knappast trott heller) men det verkar ju bli utredning iaf så nu gäller det bara att allt går vägen. Behöver en skopa tålamod tror jag...

• mandrarinen
    Hjärtat längtar skrev 2011-04-13 18:15:18 följande:
    Men ni ska väl gå föräldrautbildning först?
    Vet inte!
  • mandrarinen

Övar på tålamod!

Har iaf varit på infoträff med blivande handläggare på soc samt bokat in oss på föräldrautbilningen som troligtvis startar i september. Lät som det skulle bli 7träffar och så hoppas jag verkligen att vi kommer igång snabbt efter det. Har väl även tvingats inse att "vår" syskontrio kanske inte längre finns tillgängliga för adoption när vi är klara (men hoppas såklart) men hure som helst är vi iaf på gång i adoptionskarusellen... Tänkte fördriva tiden med att få klart lite renoveringar, förbättra kondition och figur så man orkar mer och får normalt bmi och klura på när/var/hur man ska ta kort... Får man till något bra kanske man kan börja scrappa ihop ett litet häfte? A4 skulle det väl vara iaf. Sen uterstår väl att se hur det går med medgivande om det blir för 3, 2 eller 1 barn. Ska ju vara himla svårt att få för 3 så det gäller väl att försöka att inte ställa in sig för mycket (hur det nu ska gå till!). Försöker kika på fler länder också verkar som vi kan passa in på Tjeckien, Bulgarien, Litauen, Polen, Slovakien, Ryssland och ev. Ungern (inget vet ju vad som gäller där än så länge). Läst en adoptionsbok (den enda de hade i bokhandeln) och häftena "att adoptera syskon", "att bli familj med en 6-åring", "familjer med både adopterade och biologiska barn" samt "barn i behov av speciella föräldrar". Blir nog en tur till bibblan nästa vecka också... fast jag borde göra klart alla skolarbeten fösrt så det vore bättre att vänta tills juni. Några lästips? Eller andra tips för den delen

Svar på tråden Unga Adoptanter