• NobodysFool

Jag iallafall skulle aldrig aga mitt barn

Jag har aldrig förstått mig på föräldrar som slår sina barn..
    Hur kan man lägga sin hand på något så försvarslöst som sitt eget barn?
    Man får ha tålamod till att hitta andra vägar till att uppfostra sitt barn och det löses inte med våld.
    Detta är min åsikt och det står jag vid...
    Ser just nu dokument inifrån..

• Svar på tråden Jag iallafall skulle aldrig aga mitt barn
  • Clobberella

Vilken tur att du lever i ett land där det är olagligt då!

• sannzibar

Jag fick byta kanal, blir så ledsen på en dels syn, blev själv ibland slagen i min barndom, jag vet var det gör med ett barn.

• Love family

Tittar på det med och jag blir rädd. 90 procent tyckte att läraren gjorde rätt som slog honom. Han slog ju "bara" med öppen handflata.
    Har  inte vuxna människor lärt sig att prata med barnen? Det funkar för mig och mitt barn samt andra ungdomar. Aga är ALLTID fel. Nu skulle jag själv vilja säga gubb och tant jävel av dom som intervjuvades....usch..

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • NobodysFool

Jag blir så arg när jag ser bristen på moral och vett när det kommer till dessa äldre människor som ska vara förebilder.
    Det är den äldre generationen som bokstavligen slår tillbaka på ungdomen .. Men jag blir så arg när jag ser vilken respons och vilket stöd denna man har fått, att de tycker att han gjorde rätt...

• Love family
    Clobberella skrev 2010-04-04 20:19:51 följande:
    Vilken tur att du lever i ett land där det är olagligt då!
    tydligen gäller lagen bara om barn slår vuxna och inte tvärtom...hua vad hemskt
  • Teskedsmamman

Det är extremt lätt att säga att man inte någonsin kommer aga sitt barn.... men kanske sitter man en dag i en situation där man -reflexmässigt- har slått sitt barn, visst det kanske händer en gång och aldrig mer, men ändå...

3 killar & pojke v22 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • fruis

Fast nu handlade ju det här programmet allra mest om dem som misshandlar andras barn. Hemskt såklart, men nog tror jag att det är mindre skadligt för någon att bli slagen av någon annan och försvarad av sina föräldrar än tvärtom.

• LillTussa

När man tar till våld när argumenten tar slut är alltid att gå över en gräns. Oavsett om du slår din sambo, ditt barn eller ditt djur. Våld är inte acceptabelt och den feges väg.

Tycker det är sanslöst att rättsystemet är totalt osäkert för barn.. Jomenvisst- slå ditt barn, det enda som händer är att du får böta 1000 kr.. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Love family skrev 2010-04-04 20:45:18 följande:
    tydligen gäller lagen bara om barn slår vuxna och inte tvärtom...hua vad hemskt
    Vad menar du med att den bara gäller om barn slår vuxna? Vilken lag pratar du om då?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • lennartsdotter
    Teskedsmamman skrev 2010-04-04 22:36:06 följande:
    Det är extremt lätt att säga att man inte någonsin kommer aga sitt barn.... men kanske sitter man en dag i en situation där man -reflexmässigt- har slått sitt barn, visst det kanske händer en gång och aldrig mer, men ändå...
    Nja. Jag tror de allra flesta svenska föräldrar lyckas ta sig igenom livet utan att någonsin slå sina barn. Det handlar om vilken grundläggande inställning man har. Om man är uppvuxen med föräldrar som inte slår, lever i ett samhälle där barnaga är förbjudet och man är av övertygelsen att det är fel att slå barn tror jag faktiskt inte att risken att man reflexmässigt kommer slå sitt barn är försvinnande liten.
  • AdoXa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-04 22:42:29 följande:
    Vad menar du med att den bara gäller om barn slår vuxna? Vilken lag pratar du om då?
    I Dokument Inifrån tar de upp två väldigt liknande fall, ett där en lärare slagit en elev (örfil) och ett annat där en elev slagit en lärare (örfil).  I fallet med läraren som slagit eleven rubricerades brottet som ringa, men i fallet där eleven slagit läraren ansåg man att det faktum att de haft relationen lärare/elev skulle anses som extra alvarligt, dvs det ansågs alvarligare att eleven slagit läraren än tvärt om.
  • NobodysFool

Men såg ni inte den pappan som hade knäat sin dotter i magen och klämt hennes hand bara för att hon inte ville lämna bort sin mobil.? Han fick förmildrat eftersom hon provocera han till det.. jag förstår inte det där..

• Love family
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-04-04 22:42:29 följande:
    Det sas det på programmet...att det uppmärksamas mer när ungdomar slår vuxna än tvärtom, ingen lag alltså
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Love family skrev 2010-04-05 11:46:25 följande:
    Det sas det på programmet...att det uppmärksamas mer när ungdomar slår vuxna än tvärtom, ingen lag alltså
    Ok, då är jag med på vad du menar.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Bedan

Jag såg nyss dokumentären och är både som jurist och medmänniska så förbannad just nu!
    Tänk att det både i samhället och i domstolarna är mer ok att slå barn än vuxna. Jag föstår det inte! Vuxna har ju lättare att stå upp för sig själva och veta sina rättigheter än vad barn har och därför borde det snarare vara tvärt om! Jag kan förstå att man kan bli arg och provocerad av kaxiga barn men man får inte slå dem ändå! Lika lite som att man får slå vuxna som är kaxiga och provocerande.
    Delen där de tyckte att det var ok för läraren att med knytnävar slå barnet som gett en örfil... där har de totalt missuppfattat vad det handlar om! Jag antar att de menar att det förelåg någon nödvärnssituation...

• 3 apor

Varför skulle det vara ok att slå barn när de flesta är helt överrens om att det är fel att slå vuxna? Att vara förälder handlar inte om makt utan att lära barnet, coacha barnet, till normer och moral.

Jag tror ingen skulle rycka på axlarna och säga att "sånt händer" om en chef skulle slå/snärta till en anställd som gjort fel?

• Skogsflickan

Jag tycker det är annu hemskare när föräldrar blir arga på sitt spädbarn som inte kan berätta varför H'n skriker eller gråter och de tar tag i lemmar och sliter eller slår runt i väggar/kastar i golvet eller skakar barnet...såna föräldrar är det skottpengar på enligt mitt tycke! varför skaffa barn om man inte kan hantera det? det är ju ingen docka precis..

• Dr Mupp
    Skogsflickan skrev 2010-04-05 23:37:48 följande:
    Jag tycker det är annu hemskare när föräldrar blir arga på sitt spädbarn som inte kan berätta varför H'n skriker eller gråter och de tar tag i lemmar och sliter eller slår runt i väggar/kastar i golvet eller skakar barnet...såna föräldrar är det skottpengar på enligt mitt tycke! varför skaffa barn om man inte kan hantera det? det är ju ingen docka precis..
    Det är ingen som planerar att slå eller skaka sitt barn, men ibland händer det ändå. Det handlar om vuxna som blivit helt slut som står där maktlösa med en bebis som skriker (bebisskrik är det mest stressande som finns) och som i ren desprtaion kliver över en gräns. Detta skulle inte hända omd et var mer "OK" att be om hjälp.
Svar på tråden Jag iallafall skulle aldrig aga mitt barn