• mammamutilltre

Bilbarnstol med isofix?

Ja nu e det så att vi hr ett babyskydd med isofix och det är himla smidigt...funderar på om det även finns bilbarnstolar alltså nu efter babyskyddet som man fäster med iso?? E så trött på remmar och tycker stolen sitter illa.

NÅgon som vet?

• Svar på tråden Bilbarnstol med isofix?
  • mammamutilltre

Ja dottern satt bakåtvänd tills hon var 4 år men en av mina pojkar är väldigt tunn och har många kilo kvar innan han "får" sitta framåt..

Får kika runt lite tror det blir en iso den här gången, e så trött på de stolarna killarna har tycker inte de sitter bra alls.

• mammamutilltre
    Vårsolen skrev 2010-04-04 21:34:43 följande:
    som jag förstått det kan stolar med isofix endast användas i bilar med isofix fästen
    Ok, kanske det är bra att behålla en av de gamla då...
  • Joico
    mammamutilltre skrev 2010-04-04 21:38:40 följande:
    Ja dottern satt bakåtvänd tills hon var 4 år men en av mina pojkar är väldigt tunn och har många kilo kvar innan han "får" sitta framåt..Får kika runt lite tror det blir en iso den här gången, e så trött på de stolarna killarna har tycker inte de sitter bra alls.
    Hur sitter de då? vad är de för stolar? what's the problem
  • mammamutilltre
    Joico skrev 2010-04-04 21:41:52 följande:
    Hur sitter de då? vad är de för stolar? what's the problem
    De har britax stolar hi way tror jag d va....jag tycker aldrig att de sitter helt stadigt och den där stången som ska vara i golvet förstår jag mig inte på och sen tycker jag att bältet är kasst då man får justera det varje gång för att det ska sitta bra annars har pojken själva ..ja klumpen där du spänner fast barnet..{#lang_emotions_undecided}..ja va sjutton heter d..det sitter ialla fall alltid uppe vid bröstet typ...en av dem är modell -02 den andra -07 och den -07 är sämst...{#lang_emotions_frown}
  • mammamutilltre

En fråga till...är det mindre plats i en sådan stol med iso? alltså upplever ni att det blir trång för benen?

• mammamutilltre

Tusen tack för eran hjälp {#lang_emotions_smile}

• Joico
    mammamutilltre skrev 2010-04-04 21:46:40 följande:
    De har britax stolar hi way tror jag d va....jag tycker aldrig att de sitter helt stadigt och den där stången som ska vara i golvet förstår jag mig inte på och sen tycker jag att bältet är kasst då man får justera det varje gång för att det ska sitta bra annars har pojken själva ..ja klumpen där du spänner fast barnet....ja va sjutton heter d..det sitter ialla fall alltid uppe vid bröstet typ...en av dem är modell -02 den andra -07 och den -07 är sämst...
    Hi-way som är så omtyckt! Har du dragit åt underförankringsbanden hårt? Och bilens bälte? Stödbenet är till för högre säkerhet. Hmm hur kan spännet komma upp så långt på magen? Själva grenbandet bara alltså? Ändrar det sig av sig självt mellan gångerna? :S
  • Katta86

Vi har en Acta Graco Duo Logic. Den kan användas från 0-4 år och växer med barnet. Den är toppen! Barnen sitter toppen i den! Har en till min son som började använda den när han var ett och ett halvt. Han är idag två och ett halvt och får gott och väl plats! Sen har vi en till dottern som använt den sedan hon var nyfödd och hon har alltid suttit jätte bra i den.
    Den stolen går både att fästa med ISO och med bälte.

Älskar mina underbara ungar Anton 070802 och Molly 090709!!
  • mammamutilltre
    Joico skrev 2010-04-04 21:55:01 följande:
    Hi-way som är så omtyckt! Har du dragit åt underförankringsbanden hårt? Och bilens bälte? Stödbenet är till för högre säkerhet. Hmm hur kan spännet komma upp så långt på magen? Själva grenbandet bara alltså? Ändrar det sig av sig självt mellan gångerna? :S
    Mmm grenbandet..Ja det ändrar sig självt{#lang_emotions_surprised}  Jag drar ofta åt det ...vet inte om vi gjort nåt fel men det sitter inte bra..kanske jag ska ta ut stolen och spänna till ordentligt, mannen som fixat det och jag får lixom stå och joxa varenda gång för att få ner det till grenen..
  • mammamutilltre
    Katta86 skrev 2010-04-04 22:10:59 följande:
    Vi har en Acta Graco Duo Logic. Den kan användas från 0-4 år och växer med barnet. Den är toppen! Barnen sitter toppen i den! Har en till min son som började använda den när han var ett och ett halvt. Han är idag två och ett halvt och får gott och väl plats! Sen har vi en till dottern som använt den sedan hon var nyfödd och hon har alltid suttit jätte bra i den.Den stolen går både att fästa med ISO och med bälte.
    Ok {#lang_emotions_smile} tack ,va bra! Ska kolla den med.
  • Korint

Jag har köpte nya bilbarnstolar, det blev BeSafe Izi Kid X3 isofix. Den senaste versionen av Izi Kid med isofix helt enkelt. Jag är jättenöjd! Jag hade, eller har fortfarande två st izi kid utan isofix i den gamla bilen, men till den nya ville jag ha stolar med isofix just för att det blir så mycket smidigare.

Den senaste versionen har desutom ett förbättrat huvud/nackstöd som är suveränt. Kolla på den stolen!

Med stolen utan isofix går det att sätta stolen så att man vinner några centimeter i benutrymme, det går inte att trixa så med isofixstolen om man inte kan vinkla lutningen på sätet man ställer den på. Om man tiltar stolen i viloläget så vinner däremot några centimeter. Min son på 3,5 år och 100 cm kunde sitta i stolen med helgipsat ben när stolen var tiltad, så jag skulle inte säga att den är särskilt trång då han kunde sitta med benen helt raka.

Åk till en butik och be att få prova stolen i bilen.

Svar på tråden Bilbarnstol med isofix?