• Anonym (Rörigt liv...)

Hälp för att peppa mig själv!

Hej!
    För att börja från början är jag en tjej på snart 25 år som alltid haft dåligt självförtroende, vuxit upp som mellanbarn med 2 bröder, föräldrarna har ställt upp väldigt mycket men inte när det gäller stöd o kärlek.

Har 2 barn födda 05 o 08. Gifte mig för ett år sedan med barnens pappa som jag varit ihop med sen 2003.

Han har oerhört dåligt ekonomi med många skulder o vår familj är sällan prio 1 för honom utan det är oftast hans släkt lr kompisar. Både ekonomiskt o hjälp med småsaker.

Mina föräldrar separerade för 1 år sedan o min mamma ha rn ny som hon spenderar väldigt mycket tid ihop med o känns sen en tid tillbaka mer som någon bekant än min mamma.

Fick en lex sarah anmälan i höstas pga dödsfall o dålig dokumentation på jobbet (äldreomsorg), hade oerhört dålig kontakt med chefen på det stället från början o fick aldrig förtroende riktigt...

Blev omplacerad o bor i en ganska liten rt så snackat gick givetvis o hade många ggr funderingar på meningen med o leva.

Nu har jag kommit till ett stadie där jag vill ordna upp mitt liv o skilja mig, både för o kunna ta tag i ekonomin men oxå psykiskt... Får inte det stödet jag vet att jag kan kräva av en sambo/make o mår bara sämtre o sämre... vet att jag kommer må sämre även efter skiljsmässa men hur ska jag gå tillväga för o ta mig detta branta backkrön???

Hoppas du förstår min fråga.... Är inte bra på o formular mig alls....

• Svar på tråden Hälp för att peppa mig själv!
  • Mental tränare

Hej,
    Ursäkta för så sent svar. Först och främst; vad härligt att höra att du väljer att ta hand om dig själv.

Det jag skulle rekommendera dig att börja med att göra är att du varje dag skriver ner några saker (3-4 st) som är bra med dig, det ska inte ha något med prestation att göra. Det är viktigt att undvika prestationen för att du ska kunna tycka att du är bra precis som du är. T.ex. Att kunna tycka att du är bra trots att du fick den där anmälan på dig.
    När du får negativa tankar om dig själv, försök stanna upp och granska din tanke. Är den verkligen rättvis?
    Och något som jag alltid brukar tipsa och rekommendera mammor att göra är att verkligen jobba med sig själv till att se sig själv också som den kvinna hon är, dvs vi är inte bara mammor. För hur underbart det än är att vara mamma så behöver vi också få vara oss ibland. Det är så lätt att man glömmer bort att man är vacker, rolig, sexig och har ett behov att bli sedd som det också. Det är inte alltid man får höra det av sin omgivning och därför är det bra om man säger det till sig själv ibland. Det kan kännas lite konstigt (och fel) att säga "Vad vacker jag är", men det är jättenyttigt!

Jag vet inte var du bor, men i vissa städer finns det kurser som kallas prepp som är till för par. Det är inte terapi utan helt enkelt en kurs för par som vill satsa och vårda sitt förhållande. Jag vet inte alls hur ni har det och jag kan inte rekommendera dig till något, men jag vill ändå meddela att det finns olika typer av kurser för par.

Hör av dig gärna igen om du har fler frågor. Läs annars i min blogg för där finns flera övningar som du kan träna på catharinalindstedt.blogspot.com

Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Hälp för att peppa mig själv!